Hi,
volgens mij hoeft het niet persé via de kinderarts, maar wel via een arts. Onze huisarts was drie jaar terug gelukkig erg meelevend en wij hoefden van hem geen provocatietest te doen. Onze eerste dochter is ook allergisch(maar heeft alleen borstvoeding gehad) en onze tweede dochter reageerde duidelijk beter op Nutramigen (zelf gehaald, zelf betaald) dat vond hij reden genoeg om gelijk verklaring op te stellen voor verzekering.
Volgens mij zou het zelfs via verklaring CB arts kunnen gaan. De redenatie van mijn huisarts was vrij realistisch.... De provocatietest doe je toch thuis en als jij zegt dat ze gereageerd heeft, dan zal dat wel zo zijn.... ik ga er niet naast zitten om te kijken of en wanneer de reactie komt.... Dus voor mij hoef je je kind geen extra pijn en ongemak te laten doorstaan om die verklaring te krijgen. Als jij zegt dat ze reageert op koemelk, is dat voldoende voor mij.
Wij hadden niet alle bonnen bewaard, onze verzekering was er vrij duidelijk over.... Voedingen voor de datum van de machtiging, konden we niet indienen. Dus dit hangt puur van je verzekering af.... (wij zijn particulier)
Nu bij mijn derde dochter geef ik weer borstvoeding en ik heb de eleminatie/provocatietest wel gedaan.... (hou zelf ontzettend veel van kaas.... ) en ze is echt allergisch voor sporen van koemelk. Zou ik nu moeten overstappen op Nutramigen, hoef ik niet meer te testen. Hypoallergeen is niet goed genoeg, pepti bij deze allergie ook niet (hele kleine spoortjes reageert ze al op).
Huisarts is al op de hoogte, dus krijg weer zo nodig zo een verklaring van hem.
Groetjes Nynke
Ps. drie jaar terug hadden ze maar één soort Nutramigen en mijn dochter deed het daar prima op. (dus toen was de opvolgmelk er nog niet)