Griepachtig en flauw gevoel tijdens hele zwangerschap. Herkenbaar?

Hi allemaal,

Op dit moment ben ik 14 weken zwanger van ons tweede kindje. Het begon veelbelovend met weinig klachten, maar inmiddels ben ik goed beroerd. Ik hoef niet over te geven gelukkig, maar ik ben nog steeds op en af misselijk en heb eigenlijk non-stop het gevoel dat ik de griep heb. Weinig energie, erg flauw (lage bloeddruk), spierpijn in de armen, buiten adem, dat soort dingen.
Geen van deze klachten is natuurlijk ernstig, maar de eerste zwangerschap heb ik me tot 37 weken zo gevoeld en dan is 9 maanden toch wel erg lang en zwaar. Ook mentaal neemt dat zijn tol.

Is dit herkenbaar voor jullie?

Bij mij hing de misselijkheid direct samen met de vermoeidheid. Na 1 rek van de vaatwasser uitruimen lag ik een paar uur dubbel op de bank. Maar ook na het eten kreeg mijn bloeddruk een opdonder, waardoor ik een maaltijd aan de eettafel niet altijd uit kon zitten, maar halverwege op de bank moest gaan liggen.
Bij mij werd het aan het einde van het eerste trimester minder.
Maar ik was mijn hele zwangerschap nauwelijks in staat om het huishouden te doen. Die lage bloeddruk mag dan goed zijn voor de baby, voor de mama is het niet fijn.
Met drop kan je op de diepte punten je bloeddruk kunstmatig om hoog helpen. Maar voor je baby is een lage bloeddruk veel beter, zo krijgt je baby meer voedingsstoffen.

Door het slikken van foliumzuur kan een vitamine B12 gebrek ontstaan. En ook door het slikken van medicijnen tegen de misselijkheid of veel melk drinken, kan deze vitamine niet opgenomen worden.

En ook veelvoorkomend is een gebrek aan ijzer.

Op beide kan je je bloed op laten testen door de huisarts of verloskundige. Ga met deze klachten in ieder geval ook naar je huisarts en/of je verloskundige.
Het kan er gewoon bij horen, maar misschien is het ook te verhelpen.

Chocolade veroorzaakt misselijkheid. Een beetje cola helpt tegen misselijkheid (niet te veel, caffeine is slecht voor de baby.

Beste JeanyAnon, gefeliciteerd met je zwangerschap en wat vervelend dat je zo'n last hebt van misselijkheid en vermoeidheid. Zelf heb ik geen last gehad van misselijkheid maar ik ken genoeg vrouwen in mijn kring die dit ook echt hevig hebben ervaren. Het enige wat je kunt doen is rust nemen en mogelijk dit met de huisarts bespreken om medicatie aan te vragen voor als je het écht niet meer trekt. Verder de vermoeidheidsklachten kunnen wat Essil ookal aangeeft duiden op ijzer tekort. Ik ben zelf eerder met zwangerschapverlof gegaan omdat ik zo ontzettend moe was (bleek ook een ijzer te kort te zijn geweest). Hier heb ik uiteindelijk ijzerpillen voor gekregen. Ik snap dat je nu er tegenop zit over dat je nog een aantal maanden te gaan hebt. Wees lief voor jezelf, neemt de rust die je nodig hebt! Ik snap dat dit lastig is nu je zwanger bent van je 2e. Ik heb op Ouders van Nu nog wat interessante artikelen gezocht waar je mogelijk wat aan hebt :):

Alles over zwangerschapsmissleijkheid:

Alles over vermoeidheid tijdens de zwangerschap en wat helpt:

Ijzer rijke voeding voor tijdens de zwangerschap:

Info over een 2e zwangerschap en hoe anders dit kan zijn:

Als je nog verdere vragen hebt, ben je uiteraard welkom en heel veel succes en sterke gewenst!
-Jetske

Ja herkenbaar. Ik ben 7 weken zwanger en raak buiten adem als ik de trap op loop. Daarnaast snel duizelig (dat heb ik in een warme zomer ook al). En sneller moe, maar nu in de kerstvakantie ga ik ook gewoon een middagslaapje houden. Nu kan het. Ook ga ik een flesje water naast mijn bed zetten zodat ik meteen water kan drinken.

Op dit moment vind ik het nog opmerkelijk/grappig maar kan me voorstellen dat het steeds irritanter gaat worden. Ik was heel gezond en fit maar dit is wel even wennen. Dit is mijn eerste zwangerschap dus ik weet nog niet hoelang dit gaat duren. Maar dat gaan we vanzelf zien.

Zorg goed voor jezelf en probeer niet te veel te moeten. Dat er een kindje in je groeit is al een hele prestatie toch?

Terug
Bovenaan