Griepspuit...of niet..!

Hoi,

Ik las vanmorgen op teletekst dat er een griep-epidemie op komst is. Over de vogelgriep maak ik me nog niet zo'n zorgen, maar het lijkt me verschrikkelijk om nu de griep te krijgen. Ik ben in feb uitgeteld en zie al hele scenario's voor me dat ik ziek ben als ik moet bevallen, of vlak erna als je zo'n kleine spruit erbij hebt of nog erger dat het kindje ziek wordt..
Nu vraag ik mezelf af of het niet verstandig is om de griepspuit te halen, hoe denken jullie daar over?

Gr Door1
 
Hi Door1,

Op mijn werk kregen wij van de Arbdienst een aanbieding om de griepprik te halen.
Er werdt nadrukkelijk bij vermeld dat zwangere vrouwen of vrouwen die in de komende drie maanden zwanger wilde worden GEEN griepprik mogen.

Groetjes Mandy
 
Hallo,

De griepprik werkt alleen bij  de meest voorkomende soorten griep. Het kan dus zijn dat je, ondankt die prik, toch de griep krijgt. Verder zou ik wel goed uitzoeken of de prik niet schadelijk is voor de kleine. Ik ben zelf begin maart uitgerekend, maar ik ga de prik niet halen. Gewoon weg omdat ik niet tot de risicogroep behoor. Ook wil ik niet dat mijn kindje enige vorm van schade kan oplopen door die prik.

Groetjes,
Winnie
 
hoi,

de griepprik is niet voor de gewone "griep" zoals we het in de volks mond noemen.
maar het is voor influenza de echte griep.
op mijn werk heeft ooit dat virus gezeten ik was toen ook zwanger van mijn eerste 2,5 jaar geleden.
ik hoefde uit voorzorg niet te werken en juist de griepprik gekregen ik mocht niet de antibiotica voor de vogelgriep die toen ook al in aantocht was.
maar inpresiepe zit je kindje zo goed beschermd in de baarmoeder dat het kindje er niks van zult merken of overhouden.
maar mocht je toch meer informatie willen zou ik gewoon even aan de verloskundige vragen.

groetjes moni
 
Inderdaad, de griepprik is voor influenza, de gewone griep! Griep is heel vervelend, want je bent er behoorlijk ziek van voor dagen! Een verkoudheid en wat hoofdpijn wordt ook weleens een griepje genoemd, maar in werkelijkheid is dat geen echte griep.

Tegen de vogelgriep is nog GEEN vaccin (is een nieuwe vorm), dus een griepprik zal je daar niet tegen kunnen beschermen. Het vaccin in de griepprik beschermt niet tegen de vogelgriep H5N1. Wel tegen virussen die jaarlijks voor de winterse griepgolf zorgen. De gewone griepvirussen zijn H1N1- en H3N2-influenza A virussen, en een influenza B virus. De winter is het gevaarlijkst, want dan zitten mensen bij elkaar in kleine ruimtentbaarder kan zijn.

Succes!

Liefs,
Bien
 
Door1 als je niet tot een risicogroep behoort dan is het niet echt nodig om een griepprik te halen. Ik adviseer je wel om gezond te eten enz. Mocht je hem toch willen dan moet je daarvoor naar je huisarts. Het kan geen kwaad dat je hem krijgt aangezien je langer dan 13 weken zwanger bent.
 
Het heeft niet zoveel zin om een griepprik te halen. De griepprik beschermd alleen tegen bekende virussen. Elk jaar ontwikkelen zich nieuwe virussen, daar helpt de griepprik niet tegen.
Ik zelf heb normaal gesproken nooit zo snel last van verkoudheid en griep. Ik ken echter wel veel verhalen van mensen die juist door een grieppriek ziek worden. Dat risico wil ik nu ik zwanger ben al helemaal niet lopen.

Groeten,

Ink
 
Hallo,

toen ik 2,5 jaar geleden zwanger was wilde ik gewoon mijn griepprik gaan halen (ik val in de doelgroep). Echter op advies van mijn man overlegt met verloskundige, die er weer een Gynecaloog bijhaalde. Hij gaf uitdrukkelijk aan dat dit niet goed is voor de baby.
Mijn huisarts dacht dat het wel kon...maar ik heb het toch maar niet gedaan.

Gr. Marita
 
Terug
Bovenaan