groei achterstand

Hallo,

Mijn kindje heeft een groei achterstand. Ik ben nu 36,5 week zwanger en mijn kindje weegt nu 2kg. Hij is de afgelopen 4 weken maar 300 gr. gegroeid, en moet nu rust houden. De ctg is gelukkig goed maar ik maak me wel zorgen. Mijn kindje zal dan waarschijnlijk met zijn geboorte nog geen 2400 gr. wegen... Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad? En wat werd er dan aan gedaan voor en na de bevalling? Alvast bedankt voor jullie reactie x

Hoihoi,

Vervelend zeg, die groeiachterstand! Ik hoop voor je dat de kleine nog eventjes zal blijven zitten. Meestal gaan de meeste baby's groeien op het moment dat mama rust houdt, dus probeer ook echt je rust te pakken!

Heb zelf geen ervaring met een klein kindje, maar vrienden van ons wel. Bij ons in het ziekenhuis ligt de grens voor wel of geen couveuse bij 2500 gram. Daarboven zou een kleintje zichzelf warm moeten kunnen houden m.b.v. kruikjes e.d. Ze zullen je kindje na de geboorte goed nakijken en als verder alles goed is (ademhaling, reflexen e.d.) dan zal hij/zij een tijdje de couveuse ingaan. Voor jezelf is het dan handig om alvast wat extra kleding e.d. mee te nemen naar het ziekenhuis, want waarschijnlijk mag jij dan ook daar blijven.

Ik weet niet of ze verteld hebben bij de echo dat er een verschil van 400 gram kan zitten in wat ze meten? Dus ik hoop voor je dat de kleine gewoon 400 gram zwaarder is dan ze hebben gemeten! Andere kant op kan natuurlijk ook, maar daar moet je niet vanuit gaan!

Heel veel succes ermee!

Groetjes,
jo

Hoi,

Zo'n echo kan er behoorlijk naast zitten hoor.
Mijn oudste schatten ze een dag voor de bevalling op 4,5-5 pond, maar bleek een dag later 6 pond te zijn, dus viel reuze mee.
Bij de jongste zeiden ze dat het weer een klein kindje zou zijn, en meneer was 3700 gram. Dus zaten ze er flink naast.
Dus de kans op een foute meting is best reeel, misschien valt het dus best wel mee. En 2400 gram is ook weer niet zo klein. In de meeste ziekenhuizen is een couveuze niet eens nodig

hoi,
mijn beide meisjes waren onder de 2,5 kg bij de geboorte. samantha liep 2 weken wachter op brenda. na een zwangerschap van 36w2d ben ik ingeleid en wogen de dames 1990 gr (samantha) en 2360 gr (brenda). brenda kon meteen haar temp regelen en mocht meteen bij mij op de kamer slapen. samantha had er wat meer moeite mee en ook met het leeg drinken van dr flesje. uiteindelijk mocht samantha ook na 13 dagen in een warm bedje naar huis. daar kreeg ze een calorie rijk poedertje door dr flesjes heen tot ze de 2,5 kg bereikt had.

maar ze kunnen er ook naast zitten hoor. en het gewicht van een uk zegt niet alles. ook de ontwikkeling. je bent al flink ver in je zwangerschap dus dat zit allemaal wel goed. en sommige ukkies zijn gewoon wat kleiner dan de anderen. maar 2400 bij de geboorte is ook netjes. dan heb je zelfs kans dat de kleine gewoon mee naar huis mag als hij/zij de temp etc goed doet. brenda had ook eigenlijk meteen mee gemogen, maar we wilden niet dat samantha alleen achter bleef dus zijn we alle 3 gebleven tot zij vervoerd kon worden naar ons "eigen" ziekenhuis.

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie! Ze hebben mij idd niet verteld dat er een verschil in kan zitten. Ik weet wel al langer dat het een klein kindje wordt, want dat hadden ze al eerder "gevoeld" aan mijn buik sinds week 30. Als ik het zo lees, dan hoef ik mij niet echt zorgen te maken dus dat is wel fijn! Ik hoop als ik woensdag weer terug moet voor de normale controle (a.s. zaterdag moet ik wel nog even terug voor een extra ctg) dat de kleine door mijn rust wat meer gegroeid is.....de groeicurve buigt nl. af naar beneden waardoor hij steeds minder hard groeit (Was ik vergeten te zeggen) Maar het is ook fijn te horen dat ook al zijn ze klein, dat ze dus verder wel gezond zijn allemaal!! Even afwachten gewoon en rustig blijven zitten!!! xxx

Hoi,

Bij mijn eerste zwangerschap was alles normaal. Ik was al aan het bevallen (39 weken, 1 dag) en toen zei de verloskundige nog vrolijk, Dit wordt een 6 pondje..
2 minuten later was onze zoon geboren, 2420 gr.

Omdat ik toch al in het ziekenhuis was, moesten we blijven, en werd Rafael voor iedere voeding geprikt voor zijn suiker. Is niet leuk om je kindje helemaal lek geprikt te zien worden, maar alles was goed. Hij heeft er nooit last van gehad. Het is alleen nu (met zijn 4 jaar) nog een klein poppetje. hij weegt nu zo'n 14 kilo..
Maar er is nooit een arts geweest die er iets over heeft gezegd, Het is een vrolijk en energiek kind.
Niet al te veel zorgen maken dus.
Gewoon lekker genieten nog de laatste weken.

bij mijn schoonzus zeiden ze ook dat het een heel kleintje zou worden... 2500 gram ofzo... toen zij beviel was het kindje 3030 gram... ze zaten er goed naast.
Toen ik zwanger was zeiden ze dat het een gemiddeld kindje zou zijn.... het werd ook een kleintje van 3060 gram... enne stiekem vind ik de kleintjes toch het mooiste hoor. Zo'n joekel van een baby is soms helemaal niet leuk!
Al wordt het wel een kleintje van 2400 gram, ook dan kan het volkomen gezond zijn en niets aan de hand zijn....
Probeer het positief te zien en hoop dat je 2 weken overloopt, dan kan je kindje nog wel drie kilo worden...

Sterkte ermee en probeer positieve gedachten in de plaats van de zorggedachten te plaatsen...

xxx

Hallo,

Krijg volgende week een nieuwe groei-echo en als de kleine dan onder de lijn zit (p5) dan wordt ik ingeleid. Hij zat vorige week tussen de p5-p10. Dat houdt in dat er 90 tot 95% van de kindjes zwaarder zijn...ofzo. Ben dus erg benieuwd!! Hoop dat door de rust de kleine toch erboven blijft, want dan kan hij mooi nog even aankomen! En dat inleiden is toch ook een risico, omdat kleine kindjes het sneller moeilijk hebben met de bevalling..En aangezien ik al een keizersnede heb gehad, heb ik eigenlijk geen zin om dat risico te gaan nemen dat de kleine het moeilijk krijgt mocht hij gehaald moeten worden....Wordt vervolgd....

Terug
Bovenaan