Groei blijft achter, wat zouden jullie doen?

A

Anoniem

Guest
Beste moeders,

vandaag was ik met onze kleine meid op het CB, en ze bleek niet goed gegroeid. Ze is nu bijna 6 maanden oud, en in 4 weken tijd is ze slechts 100 gram en 0 cm gegroeid!!!! De 4 weken hiervoor waren juist heel goed, 600 gram en 2,5 cm. Wacht, dan kan overzichtelijker:

0 mnd        3460 gr                             ong. 50 cm
1 mnd        4310 gr (+ 850)       53       cm (+  3 )
2 mnd        4950 gr (+ 640)        55,5 cm (+ 1,5)
3 mnd        5940 gr  (+ 990)        59,5 cm (+ 4)
4 mnd        6230 gr (+ 290)        61,5 cm (+ 2)
5 mnd        6820 gr  (+ 590)        64       cm (+ 2,5)
6 mnd        6920 gr (+ 100)        64       cm (+ 0)

Ze krijgt volledige borstvoeding, en nog geen bijvoeding (wilden we deze week mee gaan beginnen). Ze krijgt nu 4 voedingen op een dag, dit is sinds een week of 3,4. Daarvoor kreeg ze 5 voedingen.
We moeten nu over 3 weken i.p.v. over 6 weken terugkomen om een keer extra te wegen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Zou ze te weinig binnen krijgen? Ze drinkt toch goed lijkt me, als ik gekolfde melk geef, drinkt ze 200-210 per keer.
Wat zouden jullie doen? Zouden jullie toch weer een borstvoeding extra geven? Daar moeten we 'r dan wel voor wakker maken 's avonds...

En ze blijkt ook nog eens scheel te zijn, dus we moeten naar de oogarts....

Het was geen leuk bezoek vanmorgen!!!

groetjes
Mandarijn

Hoi Mandarijn,

Kan me voorstellen dat het geen leuk bezoekje was bij het "Paniek Buro" zoals wij dat noemen.

Als je baby lekker in haar vel zit is het misschien niet zo erg dat ze een maand niet is gegroeid.
Misschien willen ze checken of er wel genoeg voeding in je BV zit? Je schrijft dat je ongeveer sinds 4 w nog maar 4 voedingen geeft. Misschien is dat het? Heeft ze de cc's niet nodig maar de voedingsstoffen???   en moet ze daarom even eerder komen wegen?
Ik geef FV dus ik kan hier eigen lijk niet over mee praten.

Bij mij was het juist anders om. Ze groeide zo hard in lengte en kg dat we een extra consult kregen bij de KinderArts.... Ik vond het niet raar, haar vader is ook lang (196 en ik ben ook niet erg klein 175) en ze is in verhouding, dus niet lang en mager maar een lange baby met gewoon elastiekjes om haar benen. Maar "ze" maakten zich toch wel zorgen!!!
Nu hebben ze uitgerekend dat onze meid vermoedelijk 183 lang wordt. En dat de groei dus wel "normaal"was.

Ben benieuwd naar hoe het over 3 weken is. met haar groei. Laat je het wel even weten.

Maple

Hoi Mandarijn!

Jammer dat ze er zo'n heisa van maken! Je kindje is misschien wat klein (hoe lang zijn jullie) maar toch niet zo licht??
Maaike is 6 maanden en 10 dagen en weegt 7250 gram (maar was bij de geboorte al 4685!!!) en 70 cm (maar bij de geboorte al 56 cm!!!), dus die gaat ook niet erg hard.
Volgens ons CB verbruikt ze gewoon alle energie die ze binnenkrijgt.....is jouw dochtertje misschien ook heel beweeglijk? Ze raadden mij aan om haar nog iets meer calorieen te geven, dus 1 a 2 x per dag een pap(fles) en lekker groente en fruit, zoveel ze wil.
Probeer je niet te druk te maken, het zijn richtlijnen en elk kindje is anders (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan  )

Hoi,
Jeetje, inderdaad het 'paniekbureau'. Eerst woonde ik in Tilburg en daar deed het cb nooit zo moeilijk. Zolang je kind maar vrolijk, beweeglijk was,was het wel goed. Nu woon ik in Rotterdam en daar doen ze toch een partij moeilijk. Bij mij niet over mijn jongste. Die is overigens net zo oud als die van jou en ook onder de 7 kilo (62cm). Bij mij doen ze moeilijk over mijn peuter van twee. Die is te licht vonden ze eerst, moest inderdaad net als jij sneller terugkomen!!!!! Nou, toen was hij dus nog te licht, maar hij was goed aangekomen. Maar nu vonden ze zijn taalontwikkeling weer niet goed. Ik had echt zoiets van: ja daaaaaaag!!! Hij is gewoon een jongen en vind het niet zo nodig om te praten, hij verstaat alles, dus met die oren is niks mis.
Mijn advies aan jou: zolang jou dochter gewoon happy is en vrolijk en allert, zou ik me niet druk maken. Ik zou trouwens geen extra fles gaan geven als ze daar niet om vraagt. Volgens mij weten baby's heel goed zelf hoeveel eten goed voor ze is. Zou inderdaad gewoon met bijvoeding beginnen, want dat wilde je toch al doen. Misschien heeft ze wel gewoon een beetje genoeg van melk, kan ook hoor.
Groetjes,
Ivy

Lieve moeders,
bedankt voor jullie reacties, fijn dat ik hier even kan luchten.

Maar ik wil wel even nuanceren: wij hebben een fijn CB waar ik erg tevreden over ben, ze spelen zeker geen paniekvoetbal hoor! Ze vinden ook niet dat ze te klein of te licht is (is ze ook niet, zit rond de middenlijn), maar dat ze de afgelopen maand te weinig is gegroeid. En dat is ook zo, 1 ons en 0 cm in 4 weken, dat is te weinig. Omdat het volgende bezoek pas over 6 weken is en niet over 4, willen ze ons vast tussendoor een keer zien. Als ze dan wel weer gegroeid is, is er niks aan de hand. Als de groei verder achter blijft, dan moeten we verder gaan kijken. Ik ben het helemaal eens met dit beleid, en ben blij dat er serieus naar onze dochter gekeken wordt, zonder direct te panieken.

Gelukkig is onze kleine meid heel lekker vrolijk en tevreden. Heb net met papa bedacht dat we als hij straks uit z'n werk komt, gelijk beginnen met bijvoeden!! Hadden we eigenlijk afgelopen weekend al zullen doen, maar toen kwam het er niet van. Vanmiddag dus nieuwe ronde! Ben heel benieuwd, het wordt een peer.

groetjes
Mandarijn

Ook mijn zoontje krijgt nog steeds borstvoeding, en ook hij was toen hij ongeveer 4 maanden was te weinig aangekomen. Bij mij was toen de rede dat ongemerkt toch mijn borstvoeding was teruggelopen. Ik heb hem toen vaker aangelegd en na een week was hij al behoorlijk aangekomen. Daarna is het eigenlijk goed blijven gaan.

Dus misschien zou je ook extra moeten gaan voeden om de borstvoeding weer meer op gang te laten komen?
Een andere oplossing zou ik niet weten eigenlijk.

Oh en mijn zoontje is inmiddels ook 6mnd oud en was behoorlijk gegroeit...het cb was een beetje verbaasd hierover omdat volgens hun vaak rond de 6 maanden veel kindjes minder aankomen.
Misschien heb je hier wat aan.

Groetjes Rinske (mama van Twan 30 sept 07

Hoi,

Als ik jou was zou ik me niet al te druk maken. Vorige maand was onze dochter ook maar een halve centimeter gegroeid. (4mnd) Nu hebben we haar zondag zelf opgemeten (5 mnd) en is ze 66 cm. Dat zou inhouden dat ze in een maand 4 1/2 cm is gegroeid. Het kan zijn dat ze je baby net gemeten hebben voor een groeispurt en dat ze dus in de komende week misschien wel 2 of 3 cm gaat groeien. Was in ieder geval wel bij onze baby. Houd maar eens zelf in de gaten.
En inderdaad zoals mijn voorgangers allemaal meldden, zolang je baby maar vrolijk is en goed in d'r vel zit, kan het eigenlijk niet verkeerd zijn.
groetjes
Motorbabe

hoi hoi
ben het helemaal met de anderen eens ,op het buro hebben ze altijd wel wat.
je moet je geen zorgen maken,als ze lekker in haar vel zit en vrolijk is,is er niks aan de hand.
zi nauwkeurig zijn ze daar niet met meten.
geen zorgen dus.
liefs sil

Terug
Bovenaan