Groei buik onzeker

Lieve mama’s ,

Ik ben nu 22+2 en heb over het algemeen nog niet zo’n grote buik ik ben daar erg onzeker over omdat ik meteen denk dat er iets aan de hand is met de kleine omdat ik de kleine ook nig niet zo goed voel omdat mijn placenta aan de voorkant ligt. Zijn er dames die hier ervaring mee hebben ?

Gm mamma to be.

Maak je geen zorgen dat je je baby nog niet zo goed voelt.
De placenta voor houdt een hoop tegen.
Ik ben nu 34 weken en voelde hem ook pas echt goed met 24 week.
Dus nog heel even geduld. En dan voel je je de gehele dag door je kleine wonder.

Vanaf 28 weken moet je de baby pas elke dagvoelen. Met 22 weken kon ik mijn buik nog heek goed verbergen, met 30 weken begon hij pas echt te groeien! Met 37+5 bevallen, geen hele grote buik en toch zat er een flinke dame in van 49 cm een 3385 gram. Hoe dik je bent zegt dus helemaal niks!

Ik heb hetzelfde, toevallig na 22 weken een groeispurt gehad (ben nu bijna 24 weken). Rond 20 weken telkens de opmerking gehad of ik geen miskraam heb gehad en of ik nog wel echt zwanger ben. Bij elke controle meten ze de baarmoeder fundushoogte en dat is bij jou gewoon in orde, anders trekken ze wel aan de bel. Maak je maar geen zorgen, je baby kan wat meer naar achter liggen net zoals de mijne. Een grote buik heel snel krijgen is niet per se beter dan jouw situatie. Geniet van je zwangerschap en hopelijk voel je het getrappen binnenkort lekker vaak en duidelijk!

Ik heb bij allebei mijn vorige zwangerschappen geen grote buik gehad  ik was daar in het begin ook  onzeker over. Maar achteraf ben ik er alleen maar blij mee geweest. Ik droeg mijn kindjes meer naar binnen toe duw ik verstopte ze.
Mijn buik was ook zo weg na de bevalling.  Nog een plus puntje ? en ik kon nog heel lang goed uit de voeten .?

Kan me voorstellen dat je er onzeker van kan worden, maar probeer de positieve kanten er van te zien. Ik heb, vind ik, best een behoorlijke buik en heb veel last van bandenpijn. Ook zit mijn buik steeds meer in de weg bij bukken en andere activiteiten (ben nu 30 weken). Zolang je kindje goed groeit, en dat controleert de verloskundige, is er niks aan de hand

Hoihoi, ik snap je onzekerheid! Heb je je zorgen voorgelegd aan je verloskundige? Als het goed is houdt zij de fundushoogte (top van je baarmoeder) in de gaten. Je kan lijstjes vinden tot waar je baarmoeder moet komen met hoeveel weken zwangerschap. Als je op je rug op bed gaat liggen, dan kan je ook voelen waar je baarmoeder is.
Als je kindje bij de controles op de goede groeicurve zit en je voldoende vruchtwater hebt, dan geven ze dat ook aan. Het kan dat je wat langer bent? Dan is er ook meer ruimte in je lijf voordat je een buikje krijgt. En bij een eerste zwangerschap duurt het ook wat langer voordat je spieren 'meegeven'.
Ik voel me ook wat onzeker. 2e zwangerschap, nu ruim 20 weken zwanger en ben pas 4 kg aangekomen. Ik ben wel lang 1.83 en nu zwanger van een meisje, mijn buik is meer 'in de breedte' gegroeid dan bij de eerste (een zoon, toen groeide mijn buik meer in de hoogte en pas op het eind in de breedte en toen was ik aan het eind 16 kg aangekomen en was de baby 4350 gram). 
Ook mijn placenta zit linksvoor, voel de kleine wel af en toe, maar voel ook altijd elk pijntje etc, erg lichaamsbewust... Als het goed is zul je dat de komende weken ook gaan doen.
Veel verloskundigenpraktijken hebben een wekelijks "hartjesspreekuur" waar je naar binnen kan lopen om even naar het hartje te luisteren als je onzeker bent.

Kleine buik zegt niks over de groei van je kindje. As je bij de controles hoort dat het gewoon goed groeit hoef je nergens zorgen om maken.

Terug
Bovenaan