Hoihoi, ik snap je onzekerheid! Heb je je zorgen voorgelegd aan je verloskundige? Als het goed is houdt zij de fundushoogte (top van je baarmoeder) in de gaten. Je kan lijstjes vinden tot waar je baarmoeder moet komen met hoeveel weken zwangerschap. Als je op je rug op bed gaat liggen, dan kan je ook voelen waar je baarmoeder is.
Als je kindje bij de controles op de goede groeicurve zit en je voldoende vruchtwater hebt, dan geven ze dat ook aan. Het kan dat je wat langer bent? Dan is er ook meer ruimte in je lijf voordat je een buikje krijgt. En bij een eerste zwangerschap duurt het ook wat langer voordat je spieren 'meegeven'.
Ik voel me ook wat onzeker. 2e zwangerschap, nu ruim 20 weken zwanger en ben pas 4 kg aangekomen. Ik ben wel lang 1.83 en nu zwanger van een meisje, mijn buik is meer 'in de breedte' gegroeid dan bij de eerste (een zoon, toen groeide mijn buik meer in de hoogte en pas op het eind in de breedte en toen was ik aan het eind 16 kg aangekomen en was de baby 4350 gram).
Ook mijn placenta zit linksvoor, voel de kleine wel af en toe, maar voel ook altijd elk pijntje etc, erg lichaamsbewust... Als het goed is zul je dat de komende weken ook gaan doen.
Veel verloskundigenpraktijken hebben een wekelijks "hartjesspreekuur" waar je naar binnen kan lopen om even naar het hartje te luisteren als je onzeker bent.