groei van baby stagneert

Hallo allemaal,

Mijn naam is Chantal en ben op 03-10-2007 uitgerekend van een zoon!

Gister ben ik weer bij de verloskundige geweest, en nu gaf ze aan de ze het idee had dat de groei van de baby zou stagneren, ondanks dat ie wel heeel veel beweegt.
ZIjn er andere die dit ook hebben meegemaakt? moet ik me zorgen gaan maken of niet?
Morgen moet ik voor de zekerheid een echo laten maken, maar zord zo nerveus van het idee, dat ik nu alvast wat ervaringen wilde horen.

ALvast bedankt.

Groetjes,
Chantal

Hoi Chantal,

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, daarom wil ik even snel reageren. Ik sta op het punt om naar een afscheidsreceptie te gaan dus kan nu niet uitgebreid antwoorden.

Op het oktoberforum zijn meerdere meiden, waaronder ik, waarvan het kindje achterloopt. Op deze eerste pagina staan in ieder geval 2 items. 1 van mama wil met de titel dat het kindje binnen nu en 4 weken gehaald wordt en 1 van mij met de titel toch nog een groeiecho.

Dan kun je alvast e.e.a. lezen en maak je je misschien iets minder zorgen. Als ik op een schappelijke tijd thuis ben zal ik nog even reageren op jouw verhaal.

Syl
32+6

Hoi Chantal,

Grrr, heb ik vanmorgen een heel bericht naar je geschreven heeft ie em niet geplaatst! Nou dan gaan we nog maar een keer beginnen. Waarschijnlijk ben je inmiddels al voor je echo geweest, ik hoop dat je nog even laat weten hoe het afgelopen is.

Zoals ik al aangaf zijn er dus meerdere meiden op dit maandforum aanwezig waarvan de kindjes in groei achterlopen. Sommige verhalen zijn wat heftiger dan de andere omdat de achterstand toeneemt, bij anderen blijkt het kindje klein te zijn maar neemt het niet toe.

Bij mij liep het kindje met 20 weken precies op schema. Rond 28 weken kreeg ik een echo voor de ligging van de placenta en de groei (mijn buik bleef wat achter in groei en omdat dit de derde is en ik al niet meer mocht werken hadden ze mijn buik toch wel wat groter verwacht). Het kindje bleek toen ongeveer een week achter te lopen (alles tot 3 weken valt binnen de marges).

Gister kreeg ik een echo bij de vk omdat ik weinig leven voelde, zij deed ook nog wat metingen (zij is hier echter niet voor opgeleid, doet normaal alleen termijn echo's, en heeft niet echt hele geavanceerde apparatuur). De achterstand zou nu op 3 weken zijn uitgekomen. Maandag heb ik een groeiecho bij een speciaal bureau dus dan horen we meer.

Ons zoontje (mei 2004) heeft altijd op schema gelopen en woog bij zijn geboorte 3260 gram en was 52 cm. Bij ons dochtertje (mei 2006) werd met 19 weken voor het eerst gesproken over een groeiachterstand. Ik heb toen met 23, 28 en 33 weken een echo gehad en toen bleek het een klein kindje te zijn dat wel volgens haar eigen schema groeide. Zij woog bij haar geboorte 2780 gram en was 47 cm (beiden zijn met 38 weken geboren). Zij is nu nog steeds een klein poppetje, 15,5 maand en ze weegt nu 8200 gram en is 74 cm. Maar goed, wij zijn allebei niet groot en ik ben zelf ook tenger.

Zoals je leest is het dus niet altijd gelijk foute boel, meestal doen ze meerdere echo's om een juist beeld te krijgen. Ik hoop dat het bij jullie ook mee blijkt te vallen.

Syl
33 weken

Hoi,

Ik was ook 1 van de personen waarbij een kleine groei-achterstand was geconstateerd. Van ongeveer twee weken.

Vandaag heb ik mijn derde groei-echo gehad en ze is ineens weer helemaal bij. Dus ze ligt weer helemaal op het gemiddelde. Nu moet ik wel zeggen dat ik sinds ik weet dat ze klein is, minder ben gaan werken en nog rustiger aan ben gaan doen.

Natuurlijk is niet ieder kindje even groot en als je kindje binnen de marges valt denk ik niet dat er iets ernstigs is. Ik begrijp je zorgen hoor, ik maakte mij ook wel zorgen toen ik te horen kreeg dat ze klein bleek te zijn.

Hoop dat alles goed is!

Groetjes,
Sept16

Hoi Sept16,

Wat fijn dat je kleintje een groeispurt heeft gemaakt! Bij mij was dit bij de vorige zwangerschap niet het geval, ondanks dat ik toen met 10 weken al volledig in de ziektewet zat.

Ook deze keer zat ik met 25 al helemaal thuis en toch lijkt het erop dat de achterstand de afgelopen 4 weken is toegenomen. Maandag weet ik meer als het goed is.

Ik maak me er nu minder druk om dan bij de vorige zwangerschap.

Syl

Terug
Bovenaan