groeiachterstand, maar niet opgenomen in het ziekenhuis?

A

Anoniem

Guest
Hallo,
De gynaecoloog heeft een groeiachterstand (van ongeveer 3/4 wkn) geconstateerd bij mijn kindje (36 weken zwanger), maar ik krijg alleen volgende week nog een echo om de placenta en navelstreng te onderzoeken. Waarom wordt ik niet opgenomen in het ziekenhuis om het kindje in de gaten te houden (CTG of iets dergelijks?). Ook wordt mij niet eens geadviseerd om rust te nemen (doe ik zelf nu maar)
Wie heeft dit ook meegemaakt?

Hoi, ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee.
Maar je bent al heel ver zwanger. Misschien is dat de reden dat je niet bent opgenomen. Je kindje is wel af,maar heel klein. In elk geval is het voor je kindje niet  levensbedreigend als het nu geboren zou worden. Ik zou wel als ik jou was, de vragen voroleggen aan de gyn. Bel morgen even op, hij/zij kan jou het beste uitleggen waarom je niet wordt opgenomen of zo.
Hee, en rust nemen is altijd goed als je zo ver zwanger bent!
Sterkte,
Patricia

Hoihoi,

Bij mij kwamen ze er pas bij 38W achter. Toen ben ik wel gelijk opgenomen, maar bij mij was ook al het vruchtwater weg, maar geen gebroken vliezen.  Ik kreeg toen dagelijks een CTG en heb nog 2 echo's gehad. Met 39W is hij geboren met een gewicht van 2650 en een lengte van 47cm. Bij mij op de kamer lag nog een andere vrouw, haar baby was ook te klein. Zij mocht op een goed moment ook weer naar huis om daar de bevalling af te wachten. Zij was toen 37W.

Maar ik zou morgen lekker bellen hoor naar je gyn. Hij heeft er vast een goede reden voor en in het ziekenhuis liggen is ook geen gezelligheid.

Groetjes Willemijn

Mijn houden ze nu al bijna 5 weken in de gaten met allerlei groeiecho's terwijl onze kleine niet eens echt heel klein is. Ze zit op de onderste groeicurve. Misschien doen ze er niet zoveel aan omdat je al bijna 'op het eind' zit. Rusten is sowieso goed voor de groei van je baby, dus ik denk dat het wel een goed idee is om dat te doen. Heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

Sterkte en hou ons op de hoogte!
Groetjes, Marisa

Hoi Jacolein,

Ik weet ook niet waarom ze niets doen. Ikzelf heb het meegemaakt bij onze oudste, 8 jaar geleden. Daar kwam een VK erachter met 36 weken zwangerschap en stuurde mij door naar het ziekenhuis voor een echo. Daar aangekomen bleek de groei wel erg veel achter te lopen en mocht ik niet eens meer naar huis om mijn koffer te halen.Ik heb toen 1,5 week in het ziekenhuis gelegen, daar werd veel bloedonderzoek gedaan en drie maal op een dag aan de CTG. Toen bleek er helemaal geen groei meer te zijn en toen is onze kleine met een spoedkeizersnede gehaald, omdat zijn hartslag wegviel. Hij weeg 1900 gram en was 38 cm bij een zwangerschapsduur van 37,5 week. Maar hij heeft er niets aan overgehouden en is nu een lekker knul van 8 jaar. Bij mijn twee zwangerschappen erna heb ik hier geen last van gehad, gelukkig!!! En nu ben ik zwanger van onze viedre en hoop weer dat het goed mag gaan. Ik wil jouw veel sterkte wensen en wil je laten weten dat je goed naar je eigen gevoel moet luisteren. Als je het niet vertrouwd, zou ik gewoon even bellen en om meer zekerheid vragen.

Groeten Alice

Bedankt voor jullie reacties. Bij de laatste echo was mijn kindje 140 gram gegroeid (in een week tijd). Hij zit nu op 2140 gram (36 wkn en 2 dagen zwanger). Ik hoop dat ie nog dikke vier weken blijft zitten (met goede conditie natuurlijk) zodat ik toch gewoon een 5 ponder kan verwachten. Wel word ik steeds in de gaten gehouden met CTG en echo's.

Ik vraag me ook een beetje af of nu niet alles (in het algemeen) overdreven in de gaten wordt gehouden. Te grote buik is niet goed, te kleine buik niet. Wordt er niet teveel naar het gemiddelde gekeken in Nederland? Vroeger wist je niets, moest je maar kijken wat er uit kwam. Wel vind ik het natuurlijk fijn dat alles goed in de gaten gehouden wordt in deze tijd, maar soms is het ook wel stressvol.

Hoihoi,

Tja, er word wel veel opgelet maar dat is ook wel weer fijn.

Zo aan het eind van de zwangerschap kunnen ze het ook niet meer zo precies meten. Dat zei de gyn toen tegen mij. Ze hadden Joep geschat op 2300gr. en was uiteindelijk bij de geboorte 2630gr.  Er zat maar 3 dagen verschil tussen die echo en de geboorte.

Zo zie je maar. Kan het altijd nog meevallen.

Groetjes Willemijn en succes met de laatste loodjes.

Terug
Bovenaan