Groeiachtetstand 33 weken zwanger

<p>Beste moeders / toekomstige moeders,</p><p> </p><p>ik ben nu 33 weken zwanger van ons tweede kindje. Ivm ondergewicht kreeg ik 2x een groeiecho. De eerste heb ik gehad met 29w 5 dagen en die was perfect de baby werd geschat op 3600 gram als die geboren zou worden </p><p>tweede echo heb ik gehad met 32 w 5 d en toen werd de baby op 3300 gram geschat zijn hoofdje groeit over de gemiddelde , buikje onder de gemiddelde en de been botje precies gemiddeld. <br /><br /></p><p>de verloskundige heeft de buikje aantal keer op gemeten en daar kwam uit dat die op een meting van 31 w 2 d zit. Zij heeft aangegeven dat ze zicht er geen zorgen over maakt en dat die gewoon goed groeit. <br /><br /></p><p>ik maak me hier wel erg zorgen om ik heb een aantal dingen op het internet gelezen dat de placenta niet goed zou werken maar de verloskdunige gaf aan dat mijn placenta normaal was. <br /><br /></p><p>heeft iemand dit ook gehad eerste echo goed en tweede echo toch een afwijking maar voor de rest niks mee gedaan ? Ik maak me echt zorgen dat de baby niet goed groeit. En vooral omdat onze meisje echt een flinke baby was voor ons doen dan. Meestal zijn jongetjes dan 200 gram zwaarder als ik het goed heb</p><p>Alvast bedankt voor de reacties</p><p> </p>

Ik snap dat jij je zorgen maakt maar je moet de groeiecho totaal bekijken. 
Nooit alleen een beentje, hoofdje of buikje. Bij ons was het ook dat de kleine eerst op gemiddelde zat, de groeiecho daarna zaten de beentjes en buikje steeds onder het termijn wat ik was. 

Toen onze kleine is geboren had het een prima gewicht. 
als de verloskundige zich wel zorgen zou maken zouden ze over 2 weken weer een echo maken. 

Als de verloskundige zich geen zorgen maakt hoef jij dat ook echt niet te doen. Maar anders kun je morgen altijd even contact opnemen. Dan kunnen ze misschien nog een keer goed uitleggen. Wordt er over een paar week nog een keer gekeken of niet? 
Onze dochter had bij de 20 weken echo en groeiachterstand en toen werd er echt meteen door gepakt. Als ze zich zorgen maken dan sturen ze je echt door. Maar ik snap dat jij je wel zorgen maakt hoor! 

Ik had ook groeiecho's tijdens mijn zwangerschap. Verschillende metingen gedaan . Verloskundige vind het allemaal wel zorgwekkend dat de curve opeens afzakte. Dus werd doorgestuurd naar ziekenhuis voor een nieuwe echo met hun apparatuur.
Daar vonden ze het gewicht nog niet eens zo erg. Maar ik bleek al langdurig gebroken vliezen te hebben. Wat mijn verloskundige afdeed met incontinentie hoort erbij. Moest in ziekenhuis blijven en ben met 38+5 bevallen van een zoon van 2640 gram. Nog lichter dan ze schatte op de groei echo.  
We konden de volgende dag naar huis. Gelukkig had hij niks opgelopen door die fout. 
Uiteindelijk dag erna weer naar ziekenhuis omdat het met de voeding niet ging. Weekje ziekenhuis gehad, met sondevoeding erbij, en nu inmiddels niks meer van te merken. 
Er lagen op zijn afdeling echt "ergere gevallen" 24 weken geboren en 1000 gram. 
Dus geen stress! Dat kan je nu niet gebruiken ! 

Mijn verloskundige maakte zich geen zorgen, gynaecoloog ook niet toen ik werd doorgestuurd i.v.m zwangerschapsvergiftiging, beide schatte ze het rond de 3500 gram met hele lange benen.
Onze dochter is geboren met 2196gr inderdaad lange benen maar verder eng dun en dus dysmatuur. Oorzaak was dat de placenta op was en verkalkte, rond de 32-34 weken is ze gestopt met groeien.
Heb meerdere malen op extra echo's gedrongen omdat ik minder activiteit voelde en het niet fijn vond dat de metingen steeds afweken van elkaar.
Nu zwanger van de 2e en word al sinds week 5 angstvallig in de gaten gehouden omdat ze zich deze fout geen 2e keer kunnen veroorloven.
Als je rust wilt of zekerheid etc vraag dan een extra echo en bespreek je zorgen met je verloskundige verder is en blijft het mensen werk en doen ze niks anders dan hun best. 

Hier werd bij de 20 weken echo een klein hoofd geconstateerd. Maar degene die de echo deed keek even naar ons. Beide hebben we smalle hoofden, moeten beide een bril zoeken bij de kinderafdeling bijv. En toen was het gelijk niets meer om zich druk over te maken. 
Een mens groeit niet overal preciws gelijk. Je hebt zomaar kans dat straks het buikje weer bijgetrokken is of dat het gewoon hoort bij hem. En schattingen van gewicht zijn extreem lastig. Zou mij dus als de vk zich niet druk maakt jezelf ook niet druk maken

Bij ons werd dit ook ineens gezegd bij 32 weken, daarvoor niks aan de hand. Moest toen naar het ziekenhuis met 34 weken en daar zeiden ze weer dat alles goed was. Toen met 36 weken terug en toen constateerden ze weer dat onze zoon bijna niet gegroeid was. Heb me enorm zorgen gemaakt en las net als jij ook over de placenta etc, wilde hem er eigenlijk het liefst zo snel mogelijk uit hebben want had het idee dat hij het blijkbaar bij mij niet meer goed had. Achteraf bleek het allemaal mee te vallen. Onze zoon was inderdaad een kleintje (2900) en zijn groei was inderdaad ook niet zo hard meer gegaan zo richting het eind, maar hij is prima gezond. Er is geen oorzaak gevonden voor de groei, maar in het ziekenhuis zeiden ze dat het gewoon soms zo gaat. Je placenta gaat altijd richting het einde minder goed werken, maar dat zagen zij dus niet als uitzonderlijk of als oorzaak van dit. Wel weet ik dat ik me een volgende keer zou proberen minder zorgen te maken, want dat was echt stressvol en heel vervelend! Als ik jou was zou ik proberen te vertrouwen op wat ze zegt, maar mocht je je zorgen maken kun je altijd over 2 weken een extra groei echo aanvragen (weet niet of je al in het zkh liep maar desnoods in het zkh). Fijne zwangerschap nog!
Oh en trouwens, ik was ruim 800(!!) gram zwaarder dan mijn broertje. Dus het is echt niet altijd zo dat jongens zwaarder zijn dan meisjes!!

Terug
Bovenaan