groeidiagram achteruit gegaan en kleiner hoofdje dan gemiddeld

<p>hoi dames, ik ben vandaag op het cb geweest en ik was wel een beetje teleurgesteld… ten 1e het hoofdje van mijn zoontje is maar 3cm gegroeid in 2m en is maar 42cm dat ligt dus onder de gemiddelde wat andere kinderen hebben. Met zijn groei en gewicht zat die eerst boven het gemiddelde en nu is die weer aan het dalen. ik gaf hem de 1e 2m en bv en kv en de laatste 3 maanden ben ik volledig gaan borstvoeden. heb ik dat vetarme melk? waar zou het aan liggen? opzich is het wel goed maar maak ik mij stiekem toch een beetje zorgen. zijn lengte is 67.8 en zijn gewicht is 7.8kg. Hebben meerdere mensen dit gehad, hoor het graag.   Groetjes,</p>
 
Ik zou me zeker niet zorgen maken hoor! Wat ik zo lees, komen de lengte, gewicht en hoofdomvang van je zoontje nu juist wat meer naar elkaar toe toch?
zolang je zoontje zn eigen lijn volgt en verder een blij ventje is gaat het goed hoor! Anders hoor je dat wel van cb, want die houden dat in de gaten.
Mijn zoontje had weer een wat groter hoofd dan gemiddeld en zo heeft ieder kind weer wat! Bij de volgende meting kijken hoe de groei zich verder doorzet.
als je je echt zorgen blijft maken zou ik nog een keer naar cb bellen en deze vraag stellen. Wij zijn immers hier ook allemaal geen experts ?
 
Wat hierboven ook gezegd wordt: de curve voor borstgevoede baby's loopt eigenlijk iets anders dan die van het CB. Die is vooral gebaseerd op flesvoeding. Daarmee groeien baby's een stuk harder op het begin, waardoor het kan vertekenen als je borstvoeding geeft.
Als ik me niet vergis, zijn de curves van WHO wat meer op borstvoeding gebaseerd dan die wij in Nederland bij het CB te zien krijgen. Kijk anders eens op deze pagina van La Leche League
 
Hier ook twee meisjes die een 'te klein' hoofdje hebben, onder de onderste lijn van de curves. Maar volgens de kinderarts is dat gewoon erfelijk bepaald. Het gaat ook om de onderlinge verhoudingen. Beide meisjes zijn ook qua lengte en gewicht ver onder gemiddeld, maar dat is een heel ander verhaal. Ik denk dat als de verhoudingen gewoon goed zijn en de groei wel doorgaat (weliswaar wat minder hard dan in het begin), er geen reden is om daar zorgen om te hebben.. Klopt het dat je zoontje nu 5 maanden is? Dan lijkt me dat hij zeker niets tekort komt gezien zijn gewicht en lengte.. Volgens de lactatiekundigen die ik heb gesproken maanden geleden bestaat er niet zoiets als 'vetarme moedermelk', dit wordt aangepast naar de behoefte van je kindje, dat is juist het mooie van borstvoeding. Hoop dat je hier wat aan hebt. 
 
Terug
Bovenaan