Groente en fruit hoe afwisselen?

Hallo mama's,

Het forum heeft te veel pagina's om uit te zoeken of een dergelijke vraag al is gesteld.
Mijn zoontje is ruim vier maanden en krijgt nu sinds een paar dagen een fruithapje. Deze krijgt hij rond 10 uur.
Het consternatiebureau adviseerde om een week fruit te geven en dan een week groente en het zo af te wisselen.
Nu vroeg ik me af, kan ik m'n zoontje dan ook gewoon om 10 uur een groentjehapje geven of is dat erg vroeg? Hij gaat nu natuurlijk gewend raken aan iets extra's 's ochtends en als hij dat dan niet krijgt, maar 's middags lijkt het me dat hij daardoor van de rel raakt.

Hebben jullie tips/advies?

Dankjewel alvast!
 
Het cb zei tegen mei vanaf 4 maanden kan je fruit proberen maar mijn dochter wilde het niet dus daar zijn we met 6 maanden mee begonnen.
Eerst een tijdje alleen maar fruit gegeven, wel verschillendfruit en zelf gemaakt. Dat kreeg ze s ochtends.
Toen ze 8 maanden was ben ik begonnen met 1 soort groente gepureerd 's avonds en later is daar een aardappel of pasta of klein stukje vlees bij gekomen.
Om kinderen aan groente en fruit te laten wennen kan je idd beter een week lang hetzelfde geven en dan de week erop een andere. Met 6 maanden is het dat babys het echt nodig hebben vast eten dus als je kindje nog geen groente wil zou ik dat lekker af laten wachten.
Succes
 
Hallo,

Mijn zoontje is nu 7 maanden en 1 week.

Wij moesten eerst met 4 maanden beginnen met fruit en groente i.v.m. reflux en flesweigeren, maar daar zijn ze toen na 2 weken weer vanaf gestapt. Dit gezien zijn vroeggeboorte (7 weken te vroeg) en mogelijke allergien (Het ging overigens allemaal op advies van de KA).

Nu zijn we toen hij 6 maanden was weer begonnen met fruit. Dit ging ook echt meteen een stuk beter. Ik wisselde fruit en groente af, 1 soort voor 3 dagen en dan weer een ander (met oog op mogelijke reacties niet korter op elkaar of verschillende soorten doorelkaar). Groente ook gewoon op de tijd dat ik normaal het fruithapje deed, zodat hij kon wennen aan het krijgen van een hapje op dat tijdstip.
Sinds gisteren zijn we begonnen met 2 hapjes per dag, fruit 's ochtends en groente 's middags/'s avonds.

Gewoon een beetje aftasten wat je zoontje wil. Hij 'hoeft' het nog niet natuurlijk, het is alleen wennen en oefenen. Het ene kindje vindt het meteen een groot succes terwijl de ander er eigenlijk nog niet aan toe is. Met de hoeveelheid veranderd dat ook.
Gezien het wennen zou ik dus gewoon een hapje doen op 1 tijdstip, dan went hij daar vast aan.

Veel succes!
 
Hier was het ook door flesweigeren en reflux dat we met 4 maanden begonnen zijn. Hij kreeg alleen wel gelijk 's ochtends fruithap en 's middags groentehapje. Ik ben ook gelijk allerlei smaken gaan geven. Gaf 2 dagen hetzelfde en dan weer een volgende smaak. Hij is nu bijna 15 maanden en lust nog steeds bijna alles. (appelmoes gaat er alleen echt niet in hahahah)

Het is inderdaad gewoon uitproberen wat voor jullie werkt en voel vooral je eigen gevoel!
 
Dankje voor jullie reacties! Ik ga dit weekend het fruithapje een week vervangen door een groentehapje, zodat hij wel op dezelfde tijd iets extra's krijgt.
Ik mocht van het CB nog niet fruit en groente geven.

Tegen de tijd dat hij allebei gaat krijgen dan blijft de ochtend gewoon fruit en 's avonds groente.

Dank!
 
Terug
Bovenaan