quote: motormuisje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-08-2006 17:35:29&apos

);
Hallo,
Als onze dochter eind van de maand 5 maanden is mogen wij gaan beginnen met groente en fruit.
mág, maar hoeft niet. WHO en Unicef raden aan om pas na 6 maanden met bijvoeding te beginnen, dit ivm rijping van de darmen. Heel simpel uitgelegd, darmen zijn nog poreus, vreemde voedingsstoffen kunnen er daardoor doorheen en het lichaam kan daarop reageren door antistoffen aan te maken. Dit kan zich direct in een allergie uiten, maar ook pas op latere leeftijd, doordat het lichaam opeens weer iets herkent als die lichaamsvreemde stof van toen. Na 6 maanden zijn de darmen wel zover dicht, dat dit risico een stuk kleiner is.
Ook moet ik dan van 5 naar 4 flessen en de laatste fles om 19.30 uur gaan geven.
Het cb geeft een advies, wat je daarmee doet is aan jezelf en aan je kindje. Als jouw kindje het beter doet op 5 (kleinere) flessen, en liever om 21.00 drinkt dan om 19.30 (voorbeeldje) waarom dan over naar 4 flessen/19.30? Je kunt het uitproberen, werkt het niet, dan blijf je toch lekker op je oude schema. Zolang je de max. hoeveelheid kv maar niet overschrijdt, is alles goed.
Wie heeft er tips hoe ik groente en fruit kan gaan opbouwen. Je mag volgens het cb niet met beide tegelijk gaan beginnen.
Dit is omdat je zo bij een eventuele reactie, direct weet waar je kindje op reageert. Als je kindje aanleg heeft voor allergiën kun je de eerste paar keer zelfs het beste 3 dagen hetzelfde geven. Eerste dag 1 hapje, 2e dag paar lepeltjes, 3e dag een normaal portie (of minder als je kindje eerder genoeg heeft.
Niet te druk over maken hoor, je geeft eens wat, je kindje vind het lekker (of niet) Wij hebben het aan het begin tussendoor gegeven op een moment dat wij zelf ook gingen eten. Was ze wakker, dan at ze mee, was ze niet wakker, volgende keer beter.
In het begin eten ze nog niet zoveel groente en fruit dat dit een hele fles vervangt, hoe hebben jullie dat gedaan? idd, fruit/groente geef je aan het begin gewoon tussendoor (extraatje). Je merkt vanzelf wel dat je kindje op den duur minder gaat drinken. Daarbij komt ook dat het lichaam nog moet wennen, en zeker aan het begin nog maar weinig voedingsstoffen uit fruit/groente opneemt. Dat komt vanzelf wel.
Bedankt.
Wat en hoe jij het gaat doen, moet je helemaal zelf weten. Ik kreeg alleen de indruk dat het cb je een schema in handen heeft gegeven en dat je eigenlijk niet zo goed weet wat je ermee aan moest en waarom bepaalde zaken geadviseerd worden. De tendens van tegenwoordig is om af te stappen van de starre schema's (voor ieder kind hetzelfde schema bedoel ik) en over te gaan naar op verzoek/schema dat past bij ouders/kindje, ieder kindje is tenslotte anders. Helaas gaan nog niet alle cb's daarin mee.