Groente en fruit

Hallo,

Als onze dochter eind van de maand 5 maanden is mogen wij gaan beginnen met groente en fruit. Ook moet ik dan van 5 naar 4 flessen en de laatste fles om 19.30 uur gaan geven.
Wie heeft er tips hoe ik groente en fruit kan gaan opbouwen. Je mag volgens het cb niet met beide tegelijk gaan beginnen. In het begin eten ze nog niet zoveel groente en fruit dat dit een hele fles vervangt, hoe hebben jullie dat gedaan?

Bedankt.

Hoi,

Wij zijn met 4 maanden al met fruit begonnen. En met 5 maanden groente erbij. Het duurt inderdaad eventjes voordat ze het doorhebben. In het begin komt alles gewoon weer naar buiten, haha. Met 5 maanden kon Rosa al van een lepel eten, dat had ze al van het fruithapje geleerd dus toen zijn wij over gegaan op 4 voedingen. Ons schema was toen ongeveer zo:

7.30 fles 180 cc
10.30 fruithapje
12.30 fles 180 cc
16.30 groente
18.00 fles 180 cc
22.00 fles 180 cc met 3 schepjes Nutrix

Ze is nu ruim zes maanden en nu krijgt ze een warme maaltijd dus om 17.00 en wij hebben dan de fles van 18.00 naar 19.00 verschoven. De late voeding doen wij nu niet meer.

Succes!

Desiree

quote: motormuisje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-08-2006 17:35:29'));

Hallo,

Als onze dochter eind van de maand 5 maanden is mogen wij gaan beginnen met groente en fruit.

mág, maar hoeft niet. WHO en Unicef raden aan om pas na 6 maanden met bijvoeding te beginnen, dit ivm rijping van de darmen. Heel simpel uitgelegd, darmen zijn nog poreus, vreemde voedingsstoffen kunnen er daardoor doorheen en het lichaam kan daarop reageren door antistoffen aan te maken. Dit kan zich direct in een allergie uiten, maar ook pas op latere leeftijd, doordat het lichaam opeens weer iets herkent als die lichaamsvreemde stof van toen. Na 6 maanden zijn de darmen wel zover dicht, dat dit risico een stuk kleiner is.

Ook moet ik dan van 5 naar 4 flessen en de laatste fles om 19.30 uur gaan geven.

Het cb geeft een advies, wat je daarmee doet is aan jezelf en aan je kindje. Als jouw kindje het beter doet op 5 (kleinere) flessen, en liever om 21.00 drinkt dan om 19.30 (voorbeeldje) waarom dan over naar 4 flessen/19.30? Je kunt het uitproberen, werkt het niet, dan blijf je toch lekker op je oude schema. Zolang je de max. hoeveelheid kv maar niet overschrijdt, is alles goed.

Wie heeft er tips hoe ik groente en fruit kan gaan opbouwen. Je mag volgens het cb niet met beide tegelijk gaan beginnen.
Dit is omdat je zo bij een eventuele reactie, direct weet waar je kindje op reageert. Als je kindje aanleg heeft voor allergiën kun je de eerste paar keer zelfs het beste 3 dagen hetzelfde geven. Eerste dag 1 hapje, 2e dag paar lepeltjes, 3e dag een normaal portie (of minder als je kindje eerder genoeg heeft.
Niet te druk over maken hoor, je geeft eens wat, je kindje vind het lekker (of niet) Wij hebben het aan het begin tussendoor gegeven op een moment dat wij zelf ook gingen eten. Was ze wakker, dan at ze mee, was ze niet wakker, volgende keer beter.

In het begin eten ze nog niet zoveel groente en fruit dat dit een hele fles vervangt, hoe hebben jullie dat gedaan? idd, fruit/groente geef je aan het begin gewoon tussendoor (extraatje). Je merkt vanzelf wel dat je kindje op den duur minder gaat drinken. Daarbij komt ook dat het lichaam nog moet wennen, en zeker aan het begin nog maar weinig voedingsstoffen uit fruit/groente opneemt. Dat komt vanzelf wel.

Bedankt.

Wat en hoe jij het gaat doen, moet je helemaal zelf weten. Ik kreeg alleen de indruk dat het cb je een schema in handen heeft gegeven en dat je eigenlijk niet zo goed weet wat je ermee aan moest en waarom bepaalde zaken geadviseerd worden. De tendens van tegenwoordig is om af te stappen van de starre schema's (voor ieder kind hetzelfde schema bedoel ik) en over te gaan naar op verzoek/schema dat past bij ouders/kindje, ieder kindje is tenslotte anders. Helaas gaan nog niet alle cb's daarin mee.

Hoi hoi,

Mijn advies hierin is, ga op je eigen gevoel en op de behoefte van je kindje af.
Ieder kindje is inderdaad anders.
Het CB geeft een advies, maar daar mag je best van afwijken hoor, En als je ziet en merkt dat je kindje het goed doet, dan is er geen reden tot zorg.

Succes!
Groetjes van Elly

Hoi,

ik wilde inderdaad ook zeggen dat niets moet volgens mij, gewoon je kindje 'volgen'.

Ik kan zelf nog toevoegen dat ik de eerste hapjes na de voeding gaf om te wennen aan andere manier van eten en smaken. Maar na een paar dagen halverwege de fles, eten zoveel als ze willen en dan wat ze nog lusten van de melk, zodat het wel een volwaardige voeding blijft. Als ze echt meer gaan eten begon ik met de groente en als toetje nog wat melk.
Ik vind het op deze manier prettiger omdat je anders op den duur de hele dag aan het eten geven bent en ik het echt als vervanging van de melk zag. Wil je het echt als bijvoeding zien, kan het natuurlijk ook tussen de voedingen door.

Succes ermee, Joke.

Ja het is idd beter om eerst met groente te beginnen omdat ze fruit waarschijnlijk toch wel lekker vinden doordat het lekker zoet is. Gewoon rustig beginnen met wat groente savonds en dan kan je het beste twee drie dagen dezelfde groente geven zodat ze wennen aan de smaak. Wij zijn met fruit begonnen toen ons kereltje 6 maanden was. Hij is nu ruim tien maanden en eet lekker met de pot mee. Ze eten in het begin ook maar een paar hapjes. Erg grappig als je hun gezichtje ziet als je er weer wat nieuws in stopt. Handig om de camera klaar te hebben liggen.

Hallo,

Ik ben pas met 6mnd begonnen met bijvoeden ivm bv.
Maar als ik je 1 tip mag geven zou ik met groente beginnen, fruit eten ze namelijk makkelijker omdat dat van nature zoeter is, dus als ze dat eenmaal krijgen hebben ze dat vaak liever en willen ze de groente niet zo goed is mijn ervaring tenminste.
Ik zou beginnen met tussen 2 voedingen of een half uur voor een voeding beginnen met een paar theelepels groente en dit een beetje opbouwen, als ze de groente eenmaal goed eten beginnen met fruit.
En als ze niet meteen de eerste hapjes goed eten, niet te veel aandringen en het de volgende dag gewoon opnieuw proberen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, groetjes mary jane

Terug
Bovenaan