groente hapje met stukjes: bah!

hallo medemoeders,
hiep hiep hoera, twan is vandaag precies 8 maanden oud.
dus vol goede moed begon ik vandaag met de groentehapjes vanaf 8 maanden (toevallig hoor). dus groente hapjes met stukjes.
op het menu stond een rijst-kip schotel met mais en champignons.
bij de eerste hap was het al raak.
twan begon heftig te bewegen, trok een heel vies gezicht, wreef in zijn oogjes en zette het op een huilen. ook bij de tweede en derde hap hetzelfde.
maar ik ben natuurlijk niet voor 1 gat te vangen dus ander potje geprobeerd (smaken verschillen niet waar). helaas precies het zelfde alleen nu begon hij ook te kokhalzen.
hij eet brood, koekjes etc dus hij is wel wat vastere voedsel gewend.
herkennen jullie dit, gaat het over? nog tips.
het is pas de eerste dag, ik weet niet hoe het morgen gaat.
maar alle tips zijn welkom
groetjes helma
 
Zo dat herken ik.

Ellen is nu 8,5 maand en weigert pertinent alle potjes met hartig
voedsel, met uitzondering van bruine bonen & appeltjes, omdat dat
nog een beetje zoet smaakt.



Je krijgt er alleen ellendige luiers van



Je kunt ook zien of ze losse groenten willen eten. Als ik haar een heel
spercieboontje in haar knuistje geef gaat hij gewoon op, gepureerde
specieboontjes = vergeet het maar.



Werkt ook met flintertjes kip.

Als je graag wilt dat hij groentes eet, kun je een komkommer schillen,
en in de lengte in 3en delen en een handzaam stuk afsnijden. Ze vinden
dit heerlijk, is lekker koel voor de kaakjes ook en ze smikkelen lekker
de zaadlijsten er uit.



http://ellen.frozenfortress.com/img/IMG_3361.jpg
 
mijn zoontje 9.5mnd wil ook nogsteeds geen 8mnd potje hebben. ook niet als ik er een staafmixer  opzet. de smaak bevalt hem gewoon helemaal niet. en dat terwijl hij wel komkommer, worteltjes, sperciebonen en mais uit blik eet. ook stukjes aardappel zijn erg lekker maar die potjes die moet hij niet.

ik geef hem gewoon zijn 6mnd potje en als wij gaan eten krijgt hij een paar stukjes van wat wij eten om mee te spelen en te proberen dit gaat goed.

succes ermee
gr char
 
Hoi Helma,

De overgang van 6 naar 8 maanden potjes is ook erg groot, vind ik. Daarbij bestaat zo'n 8 maanden potje uit 2 consistenties (vloeibaar en stukjes), waardoor het moeilijk te eten is en kinderen vaak niet weten wat ze ermee moeten.
Daarnaast is het bij het opbouwen van de voeding goed om te bedenken dat je maar 1 ding per keer veranderd, dus ga je nieuwe smaakjes aanbieden, hou je het glad vloeibaar. Ga je werken aan stukjes leren eten in de voeding, geef je een bekend smaakje.
Je zou verschillende dingen kunnen proberen;
- gekookte aardappel door een 6 maanden potje prakken om hem te laten wennen aan (zachte)stukjes in de voeding
- 8 maanden potjes nemen met ongeveer dezelfde smaak als een 6 maanden potje dat hij wel lust. Dit fijnmaken met de staafmixer en dit per dag telkens iets minder mixen. Hierdoor leert hij langzaam wennen aan stukjes.
- Op een bordje een 6 maanden potje en een (fijngemaakt) 8 maanden potje doen en 2 hapjes 6 maanden potje, 1 hapje 8 maanden potje aanbieden.
Sorry, heel betoog, maar het is nou eenmaal mijn vak. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Heel veel succes!

Marieke
 
hallo,
hier even een update.
gisteren wou het ook al niet zo goed, maar toen waren we op een verjaardag.
vandaag heb ik het eerst iets fijner gemaakt met een vork en nu ging het aardig beter.
het is geen brullen en schudden meer.
dus beste medemoeders: er is hoop!!!
en anders zie de goede tips hierboven!!! waarvoor dank.
helma
 
Terug
Bovenaan