Groente hapjes recept!

Hoi

Ik maak meestal zelf mijn fruithapjes maar nu wil ik ook de groentehapjes zelf maken, hij kreeg eerst groentepotjes.
Wie heeft er een idee van welk groente met hoe en wat? Vis, Vlees mag dat ook?
Ideen zijn welkom hoor!!

Liefs Nesie

Hoi Nesie,

Leuk is dat he, van die mini-porties maken en dan zien hoe je kindje van jouw eigen gemaakte hapje smult. De groentehapjes die ik maak, komen uit het boek Opperdepop, van de Albert Heijn (http://www.ah.nl/kookboeken/index.jsp?id=451956) en van de website www.keukenkikker.nl (alleen die doet het vaak niet). Norah lust tot nu toe alles wat ik maak, behalve aubergine. Van 1 hapje was ze een kwartier lang over de emmer, ze was echt heel boos dat we haar dat durfden te geven, aaaaaah.

Norah krijgt tot nu toe alleen kip als vlees en tilapiafilet als vis (gewoon uit het vriesvak van de supermarkt). Maar niet elke dag. Ik weet niet zo goed wat de regels daarvoor zijn. Sommigen zeggen dat ze maar 1-2 keer per week vlees mogen en zeggen niks over vis, anderen zeggen dat je gewoon goed moet variëren.

Ik zal hieronder een paar gerechtjes zetten van de keukenkikkerwebsite. Maar de recepten in het AH-boek vind ik nog duidelijker.

Veel plezier!

Groetjes,
Jamie

P.s. Ik heb geen aandelen van de AH hoor! En ik ken ook niemand die daar werkt, ik ben alleen erg enthousiast over het boek! Ik ben namelijk echt geen keukenprinses en toch maak ik alle gerechtjes in een handomdraai.

Bloemkool met kip

Geschikt vanaf 6 maanden.

Ingrediënten
75 gr bloemkool
1 kleine aardappel
30 gr kipfilet

Bereiding
Schil de aardappel en snijd deze in kleine stukken. Breng de aardappel en de bloemkool aan de kook en laat deze gaar worden. De kipfilet kun je gewoon in dezelfde pan meekoken. Pureer het geheel met de staafmixer.

Broccoli met ei

Geschikt vanaf 6 maanden.

Ingrediënten
150 gr broccoli
2 aardappeltjes
1 gekookt ei

Bereiding
Kook de broccoli en de aardappeltjes gaar en kook het eitje. Broccoli en aardappel afgieten, een beetje kookvocht bewaren. Pel het eitje en pureer alles samen met een staafmixer.

Porties
2

Witlof hapje met ham

Geschikt vanaf 7 maanden.

Ingrediënten
150 gram aardappel in blokjes
1 witlof in reepjes
75 gram hamreepjes
1 zoete appel in blokjes (zonder schil)

Bereiding
Breng de aardappels in ruim water aan de kook en laat ze 5 minuten zachtjes doorkoken. Voeg dan de witlof en appel toe en laat het geheel nog eens 10 minuten zachtjes doorkoken. Als alles gaar is de aardappels, witlof, appel en de ham in een kom doen (vocht bewaren om het eventueel dunner te maken) en met een staafmixer tot de gewenste dikte mixen.

Porties
2

hoihoi,

ik heb zelf "het kookboek voor je baby" van het tijdschrift kinderen aangeschaft. hier staan per maand leuke receptjes in voor je baby maar ook voor jezelf of voor het hele gezin. verder staat er wat algemene info in over voeding.

voor de rest probeer ik gewoon vanalles uit. in princiepe doe ik alles gewoon in de blender, maar langzaam aan ben ik het iets grover aan het geven zodat ze langzaam aan kan wennen aan stukjes (fruit geef ik al af en toe in stukjes als het zacht is bv, banaan of meloen)

elounda is dol op wortel

ik doe meestal 60/40 groente/aardappel en sinds kort doe ik hier kip bij of een eitje en 1 keer heb ik een beetje gehakt erbij gedaan maar dat wordt heel korrilig als je het in de blender doet.

de volgende groente heb ik al uitgeprobeert en mevrouw vind alles lekker: wortel, bloemkool, broccoli, sperciboontjes, spinazie.
uit het recepten boekje heb ik het volgende recept gemaakt vond ze ook erg lekker:1/4 komkomer (zaadjes eruit snijden anders wordt het te waterig) pureer dit samen met een halve rijpe avocado. en we hebben al een keertje macaronie met ham en kaas geprobeerd wordt wel wat plakkerig als je het pureerd maar ze vond het erug lekker.

succes met de hapjes (hoe oud is je kleintje? )

er zijn diverse kookboeken om voor baby's te koken. ook met recepten om voor de baby en voor je zelf tegelijk te koken (dan voeg je pas zout, kruiden en sommige dingen die je kindje nog niet mag  toe als de baby portie uit de pan geschept is).
volgens het cb heeft een baby va 6 mnd genoeg vlees aan 2x per week 1 eetlepel.

mijn 2  top recepten:

1 aardappel
2 worteltjes
1 appel
alles in kleine stukjes in een pannetje met water (niet te veel) laten koken tot alles zacht is (20/25min)
met een lepel alles er uit scheppen en prakken, evt wat kookvocht of opvolgmelk toevoegen

1  el rijst
100gr pompoen
1  el runder gehakt
de ponpoen schillen en ontpitten en in blokjes snijden. laten koken met een beetje water (2 cm) tot het zacht is (20 min)
ondertussen ook de rijst (ongekookt 1 grote eetlepel) koken en het gehakt  met een beetje plantaardige olie (bv olijfolie) bakken. alles door elkaar prakken en evt wat kookvocht of opvolgmelk toevoegen

dit is allebij lekker zoet dus gaat er makkelijk in

eet smakelijk

heyhey.

nathalia eet gewoon letterlijk met de pot mee.
alle groenten die wij eten, krijgt zij ook.
pasta's krijgt ze ook en af en toe 1 patatje gaat er ook wel in bij haar.

en voor recepten:

toets voor de lol even baby recepten in op google. krijg je onwijs veel pagina's met recepten. kan je zelf de lekkerste uitkiezen hihihi.

liefs, do

Terug
Bovenaan