Hoi Nesie,
Leuk is dat he, van die mini-porties maken en dan zien hoe je kindje van jouw eigen gemaakte hapje smult. De groentehapjes die ik maak, komen uit het boek Opperdepop, van de Albert Heijn (http://www.ah.nl/kookboeken/index.jsp?id=451956) en van de website www.keukenkikker.nl (alleen die doet het vaak niet). Norah lust tot nu toe alles wat ik maak, behalve aubergine. Van 1 hapje was ze een kwartier lang over de emmer, ze was echt heel boos dat we haar dat durfden te geven, aaaaaah.
Norah krijgt tot nu toe alleen kip als vlees en tilapiafilet als vis (gewoon uit het vriesvak van de supermarkt). Maar niet elke dag. Ik weet niet zo goed wat de regels daarvoor zijn. Sommigen zeggen dat ze maar 1-2 keer per week vlees mogen en zeggen niks over vis, anderen zeggen dat je gewoon goed moet variëren.
Ik zal hieronder een paar gerechtjes zetten van de keukenkikkerwebsite. Maar de recepten in het AH-boek vind ik nog duidelijker.
Veel plezier!
Groetjes,
Jamie
P.s. Ik heb geen aandelen van de AH hoor! En ik ken ook niemand die daar werkt, ik ben alleen erg enthousiast over het boek! Ik ben namelijk echt geen keukenprinses en toch maak ik alle gerechtjes in een handomdraai.
Bloemkool met kip
Geschikt vanaf 6 maanden.
Ingrediënten
75 gr bloemkool
1 kleine aardappel
30 gr kipfilet
Bereiding
Schil de aardappel en snijd deze in kleine stukken. Breng de aardappel en de bloemkool aan de kook en laat deze gaar worden. De kipfilet kun je gewoon in dezelfde pan meekoken. Pureer het geheel met de staafmixer.
Broccoli met ei
Geschikt vanaf 6 maanden.
Ingrediënten
150 gr broccoli
2 aardappeltjes
1 gekookt ei
Bereiding
Kook de broccoli en de aardappeltjes gaar en kook het eitje. Broccoli en aardappel afgieten, een beetje kookvocht bewaren. Pel het eitje en pureer alles samen met een staafmixer.
Porties
2
Witlof hapje met ham
Geschikt vanaf 7 maanden.
Ingrediënten
150 gram aardappel in blokjes
1 witlof in reepjes
75 gram hamreepjes
1 zoete appel in blokjes (zonder schil)
Bereiding
Breng de aardappels in ruim water aan de kook en laat ze 5 minuten zachtjes doorkoken. Voeg dan de witlof en appel toe en laat het geheel nog eens 10 minuten zachtjes doorkoken. Als alles gaar is de aardappels, witlof, appel en de ham in een kom doen (vocht bewaren om het eventueel dunner te maken) en met een staafmixer tot de gewenste dikte mixen.
Porties
2