Groentehap, wanneer fruit erbij? En welke groenten?

Hai hai,

Ik lees al een tijd mee maar heb zelf nog niets gevraagd. Ik wil nu toch graag iets voorleggen aan de "ervaringsdeskundigen". Onze dochter is nu bijna 5 maanden en sinds een weekje zijn we met groente begonnen. De worteltjes waren een succes, de sperzieboontjes minder. Ik ga straks bloemkool proberen. Ik geef alles 3-4 dagen achter elkaar voordat ik aan iets nieuws begin. Welke groenten zijn nog meer geschikt als eerste hapje?
En wanneer kan ik een fruithp erbij gaan geven? Ik dacht zelf ongeveer 2 weken na het starten met groente, als de groente goed erin gaat. Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Zon

Hoi Zon,

Leuk he, die reacties van je uk als je ze wat anders voorzetten

Ik ben zelf bij Stan begonnen met fruit; waarom weet ik niet, heb het gewoon zo gedaan. Het maakt volgens mij niet uit waar je mee begint.
Hij kreeg van mij op die leeftijd: worteltjes, spercieboontjes (met wat kookvocht pureren kan helpen), bloemkool, doperwten (diepvries). Later gaf ik ook broccoli erbij. In het groene boekje van het CB staat wel welke groenten/fruit ze met deze leeftijd al wel/niet mogen hebben.
Met het fruit ben ik eerst begonnen met gepureerde appel. Dit kan trouwens laxerend werken... dus niet elke dag geven. Ook banaan en peer gaan met deze leeftijd ook goed. Ook meloen, perzik en nectarine kan een kind met 6 maanden goed hebben. Kijk voor de zekerheid ook even weer in het groene boekje.

Je kan trouwens heel makkelijk (de zelfgemaakte) groenten gepureerd en al in (flexibele) ijsblok-vormpjes invriezen. Na het invriezen in een plastic zakje in de vriezer doen, voorzien van datum. En huppakee; zo heb je een voorraadje en kan je eenvoudig de hoeveelheid doseren.

Veel plezier!

Groetjes Marieke

Terug
Bovenaan