Groentehap

Mijn dochter van bijna zeven maanden wil geen groente eten. Fruit vind ze erg lekker, maar zo snel ik aankom met een groentehapje doet ze haar mond dicht. Ik denk dat ze het niet lekker vind. Ze krijgt alleen flesvoeding en 's ochtend een beetje fruit. Terwijl in het boekje van het cb staat dat ze al rijst, aardappelkruim en groente moeten gaan eten met zes maanden.

Ze krijgt nu:
4 flesvoedingen
1/2 tot 1/3 fruithapje

Hoe pakken jullie het aan? Geven jullie ook groente, vermengd met aardappel en vlees uit een potje, of maken jullie het zelf. En hoe zijn jullie overgestapt op de voeding die het cb voorschrijft.
En zou het een ramp zijn, als ze met zeven maanden alleen een potje fruit krijgt.
 
quote: Maudje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-03-2005 23:19:50'));

Mijn dochter van bijna zeven maanden wil geen groente eten. Fruit vind ze erg lekker, maar zo snel ik aankom met een groentehapje doet ze haar mond dicht. Ik denk dat ze het niet lekker vind. Ze krijgt alleen flesvoeding en 's ochtend een beetje fruit. Terwijl in het boekje van het cb staat dat ze al rijst, aardappelkruim en groente moeten gaan eten met zes maanden.

Ze krijgt nu:
4 flesvoedingen
1/2 tot 1/3 fruithapje

Hoe pakken jullie het aan? Geven jullie ook groente, vermengd met aardappel en vlees uit een potje, of maken jullie het zelf. En hoe zijn jullie overgestapt op de voeding die het cb voorschrijft.
En zou het een ramp zijn, als ze met zeven maanden alleen een potje fruit krijgt.

Hoi Maud,

Ik denk dat ze het wel moet gaan leren op den duur. Worteltjes (zoete groente) van Olvarit vond Yannick heel erg lekker. Aan de potjes met aardappelen en vlees erbij moest hij ook erg wennen. Inmiddels kan ik bijna niet zo snel scheppen als hij eten!
Schema is dus ongeveer gelijk:
   7.30 u        200cc
09.00 u        1/2 potje fruit of 1 stuks fruit zelf gepureerd
11.30 u        1/4 boterham in stukjes, ca 75 cc pap, 125 cc melk
15.30 u          125 cc Diksap
17.30 u              3/4 potje 6-maanden potje eten van Olvarit
19.00 u            200 cc melk

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Enne...... ieder kind is anders, twijfel je dan even het CB bellen joh!

Groetjes,
Yvonne
 
ik kan je alleen als tip meegeven maak eens courgette met banaan dat vinden ze echt heerlijk(de meeste althans) en door de banaan kunnen ze wel eens in de maling genomen worden , alles kan je trouwens mengen met fruit , bruinebonen met appel , witlof met appel , bouw dat steeds meer af zodat ze alleen nog maar groente eet.
appel met kaneel is ook erg lekker voor die kleintjes.
of een beetje melk erdoorheen schijnt ook nog wel eens te helpen.
gewoon blijven proberen en als ze het nog niet wilt , ja dan over een tijdje weer proberen.
gr.san
 
Hoi,

Het cb geeft richtlijnen dus niet iets wat moet. Wij zijn pas met 6 maanden begonnen. En ze at echt niet meteen alles.

De smaak van groente is natuurlijk heel anders dan van fruit. Mengen kan je doen maar is bij sommige kinderen erg moeilijk om weer terug te draaien omdat ze dan nog moeten wennen aan de smaak.

De potjes zijn vrij neutraal van smaak maar persoonlijk vind ik vers gekookt een lekkerder idee.

Hier was het eten gepureerd of geprakt geen succes. We hebben haar meteen een stuk laten eten. Dus een goede gare sperzieboon of hele snijboon of een stronkbloemkool. Dat vond ze heerlijk. Door deze manier leren ze op meerder manieren omgaan met eten. Het prikkeld alle zintuigen doordat ze kunnen voelen, zien, ruiken en er mee spelen.
Zelf vond ik dit een prettige manier want waarom meteen netjes van een lepeltje?

Nu eet ze keurig met een vorkje of lepeltje en sommige dingen nog met haar handen.

Oja misschien ook een tip om een paar dagen achter elkaar het zelfde te geven dan went ze aan 1 smaak tegelijk.

succes en eetsmakelijk
 
hai hai,

Ik herken je verhaal. Ik heb een dochtertje Evi van 8,5 maand en die wil ook geen groenten eten. Ze vindt fruithapje ook heel erg lekker. De laatste tijd neemt ze soms wel een paar hapjes van d 'r groenten, meer ook niet. En nu kreeg ik de tip om er  een beetje fruithapje  doorheen te gaan proberen, kijken wat ze dan doet en dat dan weer afbouwen.  Als Evi naar de creche is geweest, dan is ze altijd zo moe, dat ze geen groenten wil. En dan gaan we de strijd ook niet meer  aan en geven we gewoon meteen een fles. Totdat we door gaan krijgen dat ze dan ook groenten wil.    

Ons schema: 4 flessen,  fruithapje, een beetje roosvicé met een baby rijstwafeltje en dan soms d'r groenten, maar meestal niet. En als ze het niet eet,  zitten wij  soms nog op 5 flessen. Nou  wordt er gezegd dat de  kleintjes ineens van de ene dag op de andere dag alles mee gaan eten. Nou daar wachten wij dan maar op. Maar ons dochtertje doet het zeer goed en ik maak me verder geen zorgen om het feit dat ze nog zo weinig groenten eet.
Op het cb hebben ze gezegd dat ze rond de 9 maanden wel zo'n  beetje (en eigenlijk zou dat ook moeten) mee zal gaan eten, omdat  ze dan toch veel meer in de weer zijn en behoefte aan eten hebben.
 
Groetjes
 
hay,

mijn dochter jady van 6 maanden had pasgeleden ook zo'n geintje. wel melk, pap en fruit eten maar geen warm eten... nu dacht ik dat het kwam omdat ze eerst van haar oma een danoontje op had en daarom alleen maar danoontje wouw maar nu geen ik haar geen danoontje meer en had een potje eten gegevn van 4 maanden en die eet ze schoon op maar de volgende dag pak ik weer een potje van 6 maanden en maar 3 hapjes... dus nu denk ik maar dat het aan de potjes eten ligt van welke leeftijd of misschien het merk of kan dat niet het zijn btw allebei andere merken ook nog eens...
 
quote: Drakie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-04-2005 13:55:07'));

hai hai,

Ik herken je verhaal. Ik heb een dochtertje Evi van 8,5 maand en die wil ook geen groenten eten. Ze vindt fruithapje ook heel erg lekker. De laatste tijd neemt ze soms wel een paar hapjes van d 'r groenten, meer ook niet. En nu kreeg ik de tip om er  een beetje fruithapje  doorheen te gaan proberen, kijken wat ze dan doet en dat dan weer afbouwen.  Als Evi naar de creche is geweest, dan is ze altijd zo moe, dat ze geen groenten wil. En dan gaan we de strijd ook niet meer  aan en geven we gewoon meteen een fles. Totdat we door gaan krijgen dat ze dan ook groenten wil.    

Ons schema: 4 flessen,  fruithapje, een beetje roosvicé met een baby rijstwafeltje en dan soms d'r groenten, maar meestal niet. En als ze het niet eet,  zitten wij  soms nog op 5 flessen. Nou  wordt er gezegd dat de  kleintjes ineens van de ene dag op de andere dag alles mee gaan eten. Nou daar wachten wij dan maar op. Maar ons dochtertje doet het zeer goed en ik maak me verder geen zorgen om het feit dat ze nog zo weinig groenten eet.
Op het cb hebben ze gezegd dat ze rond de 9 maanden wel zo'n  beetje (en eigenlijk zou dat ook moeten) mee zal gaan eten, omdat  ze dan toch veel meer in de weer zijn en behoefte aan eten hebben.
 
Groetjes

Allereerst bedankt voor de moeite om te reageren.
Maar jouw dochtertje van 8,5 maand eet nog niet echt groente en eet alleen een rijstwafeltje tussen de middag naast haar flessen en verder nog niets.
Nou dan valt het nog wel mee. Ik hoor van iedereen om mij heen dat hun kinderen, jonger als mijn dochter nog alles met veel smaak opeten, maar ik begrijp dat mijn dochter niet de enige is. En dat dat dus ook niet heel slecht is.
Ik was bang dat ze dan belangrijke vitamine etc. zou missen, want ze krijgt alleen in de laatste fles rijstebloem, maar ook nog niet echt pap.
Succes met jullie dochters en de groente......
 
Terug
Bovenaan