Groentehapje is ... BAH!

Hi,

Mijn zoontje (8 maanden) is Hollands welvaren; hij eet als een bootwerker. Fruithapje, bambix, zijn flesjes melk, toetjes, liga, bruine boterham met verschillende soorten beleg, dat gaat allemaal prima.

Maar ik ben al maanden aan het tobben met zijn groentehap. Ik krijg het er met geen mogelijkheid in. Nou ja, als we geluk hebben een hapje of zes met veel tegenzin:  hij huilt  en wordt  boos    .  

We hebben al veel geprobeerd: zelf koken, afleiden met boekje of speelgoed, beetje fruit erdoor. Zelf met de lepel laten stoeien (meneer haalt gewoon de groente ervan af met zijn vingers en stopt dan, om te spelen de lepel in zijn mond. Dat doet ie dus niet met toetjes, bambix en zijn fruithap). Het mag allemaal niet baten.

Op het consulatatiebureau zeiden ze dat ik het elke dag moet blijven aanbieden, anders gaat-ie het misschien wel nooit eten. Maar ik ga er steeds meer tegen op zien. Een kleine man die ervan blijft balen en ouders  die het allemaal niet zo leuk meer vinden aan tafel  en dat al vier maanden lang elke avond.

Heeft iemand tips?

Wel of niet doorgaan. Wel of niet blijven afleiden. Wel of niet oplekkeren met fruit of toetje? Zijn flesje van half 4 afbouwen, zondat hij om 17.30 meer honger heeft?

Ik hoor het graag!

Lara
 
Ha Lara,

Misschien helpt het inderdaad om de fles van 15.30 uur te laten vervallen. Het is niet helemaal vergelijkbaar met wat wij hadden maar mijn zoontje Thijs (ook bijna 8 maanden) at eerst heel erg goed groente en is ook een enorme hongerlap. Maar opeens wilde hij er niets meer van hebben en at soms slechts een paar hapjes en verder brullen en boos. Toen we stopten met de fles van 15.30 uur ging hij weer groente eten en ook niet onbelangrijk voor ons eindelijk eens een nacht doorslapen........... Na de groente krijgt hij namelijk sinds kort ook een toetje en hij drinkt z'n fles voor het slapen gaan ook nog leeg.

Niet helemaal vergelijkbaar met jou, omdat je zoontje nooit groente heeft gegeten maar misschien kan je het eens proberen om de fles van 15.30 uur te laten vervallen. Ik heb dat gedaan door alles op de dag iets op te schuiven en aan het einde van de dag nog een stukje soepstengel te geven met wat lauwe kruidenthee.

Succes!

Annemiek
 
Hoi
Misschien is het een idee om bijvoorbeeld boerenkool te koken maar wel in stukjes een te bieden en geen gepureerde brei, zodat je kindje aan een stukje kan sabbelen/ happen, misschien vindt ie dat wel leuk en leert dan ook aan de smaken te wennen.
Veel succes!
Megin
 
Hoi,
Je kan ook appelmoes over het eten heendoen. En dan steeds iets minder appelmoes
zodat hij op het laatst gewoon eet.
Ik heb het nooit zo hoeven doen omdat mijn zoon voor werkelijk alles zijn mond open
doet, maar mijn vriendin heeft het wel zo gedaan en binnen 2 weken at haar zoon
alles met de pot mee.
Succes
Groetjes melanie
 
Hoi,

Mijn zoontje (nu bijna 13 maanden) wilde een tijd lang ook geen groente.
Toen werdt mij geadviseerd om bijvoorbeeld bloemkool of broccoli te geven en dan niet geprakt maar in stukjes zodat hij ze zelf in zijn mond kan stoppen.
Ik heb dit geprobeerd en inderdaad hij begon te eten. Hij eet nu lekker met ons mee.
Je kan ook worteltjes geven of sperciboontjes. Je zal zien dat het op een gegeven moment met jullie mee gaat eten. Wordt het ook weer een stuk gezelliger aan tafel.

Succes

Vera (mama van Jeffrey)
 
Heel herkenbaar, dit alles. Carlijne wil ook geen groentehapjes, alles probeerden we. Zelfs op het kinderdagverblijf doen ze er moeite voor. Gisteren kwam dan het verlossende woord van een van de leidsters. Carlijne had een half potje leeg. Wat was ik trots. Het was stampot andijvie met vlees. Vandaag heeft ze dat weer gehad. En ze deed zelfs haar mondje open, omdat ze meer wilde. Misschien is dit de ommekeer. Als ze echt niet wil, dan maak ik er geen strijd van. Volgens mij komt het dan wel vanzelf. Ik  zou me er nog niet heel erg druk om maken. Maar goed, dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. Zelf was ik, volgens mijn moeder, ook een heel slechte eter vroeger. Dat is wel weer bijgetrokken.

Groetjes Marielle
 
Hoi Lara,

niet helemaal vergelijkbaar maar toch, ons zoontje heeft rond 6,5 maand 1x z'n eten helemaal teruggespuugd en sindsdien was hij erg onrustig/paniekerig met z'n groente eten. Soms een paar hapjes, maar nooit echt lekker eten.
Uiteindelijk op advies van het CB een aantal dagen (4) helemaal geen groente aangeboden, wel extra melk om de gewoonte van   het eten rond dat tijdstip er in te houden. Na 4 dagen weer groente gegeven en sindsdien eet hij weer als vanouds.
Misschien het proberen waard?

groetjes,

yolanda
 
Terug
Bovenaan