Och ja, ze zeggen zo veel, he?
Nou, ik gaf bij de eerste ook al met vier maanden, maar bij de tweede ben ik nu sinds een paar dagen pas bezig met groenten, hij wordt volgende week 6 maanden en ziet er uit als een klein cupido-tje.
Als je het voor jezelf leuk vindt, waarom niet, gewoon doen, maar de eerste 6 maanden heeft een kind alleen maar melk nodig en is de rest bijzaak. Ik denk maar zo, ik kan nog genoeg groenten en fruit geven de komende maanden, dus daarom heb ik nu gewacht. Ik geef zo'n 5 keer borstvoeding per dag en hij weegt nu 8700 gr.
Sinds vorige week zag ik dat hij meer met zijn mondje ging doen, meer smakken, met zijn tong tussen de lippen en dan lekker blazen en spetteren, veel meer dan anders dingen in zijn mond willen stoppen, dus dat waren voor mij echt tekenen dat hij er aan toe was om van een lepeltje te leren eten en hij had het zo snel op dat ik gewoon verbaasd was.
Deze week ga ik alleen maar groenten geven, hij reageert wel met zijn darmpjes momenteel, dus langzaam dingen inbouwen, als ze hun melk maar goed drinken, dat is het belangrijkste, daar zit het meeste in om te groeien.
Dus zoals het zo vaak is, gewoon naar je kind kijken en naar je gevoel luisteren en doen wat jou het beste lijkt.
Laten we ons niet gek laten maken, omdat die fabrikanten zo graag ook aan de 4 maanden oude kindjes willen verdienen, want de meeste moeders kiezen dan toch liever voor een potje in het begin.
Ik had eerst een hekel aan potjes, maar was zo onzeker of ik wel een volwaardige smakvollen maaltijd voor mijn kindje kon maken, dat ik toen bijna elke dag een potje gaf in het eerste jaar.
Inmiddels ben ik weer een stap verder, al is het belangrijk om niet te eenzijdig te koken, het komt toch vaak neer op dezelfde dingen.
Kennen jullie de kookboeken: koken voor je kind en koken voor je gezin?
groetjes van Jeanne