Groenten met nitraat

<p>Hallo,</p><p>maandag avond heb ik voor mijn kindje spinazie gemaakt, en deze toen ook gegeven. <br />Ik had nog wat over dus dit heb ik ingevroren. En deze vandaag gegeven, nu lees ik dat het niet goed is om dit nogmaals op te warmen. <br />nu maak ik me wel een beetje zorgen of dit niet schadelijk is...</p>

Nou ze gaan er niet dood van hoor als je kijk naar vroeger en nu is alles strenger maar is het ook beter daar zet ik me vraag tekens achter ik heb ook spinazie ingevoerd en nou me kind heb er niets van

Hoi! Heb ik ook wel eens gedaan hoor, en je mag ook best diepvries spinazie aan ze geven dus zie het probleem niet. Enige waar ik oplet is dat ze zulke groentes maar 1 a 2 keer in de week krijgt. Gewoon niet te vaak geven en veel afwisselen met groentes dan is het allemaal vast geen probleem.
En idd vroeger wisten ze dit ook allemaal niet.
groetjes! 

Ze krijgt dit normaal maar 1x in de week en een keer in de zoveel tijd. Maar omdat ik nu wat over had kreeg ze dit 2x per week.

ja klopt vroeger keken ze er ook niet naar... 
dan zal het wel geen kwaad kunnen inderdaad 

Nitraat is niks mis mee, na verwarming wordt dit echter omgezet in nitriet. Na 1 maal verhitten is hier niks mis mee, maar het is niet goed voor je om dit daarna nogmaals op te warmen en te eten, waarom precies weet ik ook niet meer precies, de chemische reactie is in ieder geval ongezond. Een keer zal heus geen schade opleveren, maar persoonlijk zou ik de andere porties wel weggooien. Vooral omdat het om je kleine, kwetsbare kindje gaat. Diepvriesspinazie uit de supermarkt is nog rauw, dus daarom kun je dit nog opwarmen. Alleen bij spinazie is dit bekend, maar er zijn nog meer groenten die nitraatrijk zijn, zoals bijvoorbeeld rode bieten en andijvie 

Vroeger werd gedacht dat nitriet op lange termijn kankerverwekkend zou zijn, maar dat is inmiddels achterhaald. 
Volgens mij mag je spinazie weer opnieuw opwarmen, maar dan wel als je het snel laat afkoelen in de koelkast, zo heb de bacteriën die nitriet maken minder kans. 
Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook nogal hardnekkig is, en alsnog spinazie, biet, andijvie en bleekselderij bijv. liever niet opnieuw opwarm. 
Eenmalig kan sowieso echt geen kwaad, geen zorgen :)

Terug
Bovenaan