Groep B Streptokokken???!!!

A

Anoniem

Guest
Hai meiden!

Zo voorspoedig als mijn zwangerschap leek te gaan...zo groot was de schrik vanmiddag!!
Vorige week heb ik urine ingeleverd voor een mogelijke blaasontsteking. De huisarts bevestigde vrijdag dat het een urineweginfectie was maar vandaag werd ik gebeld door de assistente dat ze de uitslag van de kweek (die hadden ze blijkbaar opgestuurd) binnen hadden en dat ik drager ben van  streptokokken groep B (GBS).

In het kort komt t erop neer dat als je drager bent en de bacterie actief is dat er risico is dat je je beeb daarmee besmet tijdens de bevalling. De gevolgen zijn behoorlijk ernstig: hersenvliesontsteking, longontsteking en weet ik wat nog meer.

Nu heb ik dus heel veel geluk dat het zo vroeg ontdekt is en zal ik uit voorzorg sowieso in het ziekenhuis moeten bevallen aan een infuus met anti-bioticum. Het risico is daarmee aanzienlijk kleiner maar nooit uitgesloten natuurlijk.
Dat was behoorlijk schrikken dus, vooral omdat ik op internet het een en ander was gaan opzoeken en de meest verschrikkelijke verhalen tegenkwam van mama's die dat dus niet van tevoren wisten....
Het schijnt met een simpel uitstrijkje duidelijk te kunnen zijn en in Belgie krijgen alle zwangere vrouwen die dus ook een. 1 op de 5 vrouwen is blijkbaar drager van deze bacterie. Ik had dan toevallig wat last van mijn blaas maar evengoed merk je er zelf niks van......

Nou, heeeeeeel verhaal....ik hoop er maar t beste van maar de onbezorgdheid is weer weg . Na de mk vorig jaar had ik t in het begin vd zwangerschap best moeilijk natuurlijk en nu had ik een hoop vertrouwen weer teruggewonnen....helaas, t mag blijkbaar niet vlekkeloos verlopen.

Liefs Lotte

Jeetje Lotte da's schrikken zeg!!
Ben blij voor je dat je er per toeval eigenlijk achter bent gekomen,en dat ze op tijd kunnen ingrijpen.
De kans op complicaties,is nu toch een heel stuk kleiner,gelukkig!
Poeh,probeer toch maar positief te denken meid!

Ik wens je sterkte en hoop dat alles voorspoedig mag verlopen.

Liefs,Ingrid

He Lotte,

ik ben het sept. forum maar ik heb ook streptokok B. Ik wist het dus niet bij de vorige zwangerschap en ons zoontje heeft dus kritiek gelegen. Maar hij is nu helemaal gezond en niks meer van te merken gelukkig. Ik wil je een beetje geruststellen dat je kindje er niets aan over hoeft te houden en al helemaal niet omdat je het voor je bevalling weet. 1 op de 5 vrouwen draagt het wel bij zich maar de helft van deze baby's krijgt de bacterie en 1 op de 1000 word daadwerkelijk ziek. Dus dat is 10% van alle geboren baby's word besmet en maar 1 op de 1000 word ernstig ziek van deze baby's. Dus de kans is maar heel gering en het wil helemaal nog niet  zeggen dat je dus deze bacterie doorgeeft aan je kind. Dus dan is de kans bij jou 1 op 2000 dat je kindje ziek word en omdat ze het van tevoren weten is de kans nog veel en veel kleiner. Ik hoop echt dat je een beetje geruster bent en het komt allemaal wel goed.

Veel liefs Cares

Bedankt voor jullie lieve reacties!!

Straks moet ik voor controle naar de vk dus dan zal ik alles nog een keer uitgelegd krijgen en volgende week heb ik een afspraak bij de gyn. Ik ben op zich natuurlijk heel blij dat we er achter zijn gekomen en heb er ook wel vertrouwen in dat t goed gaat komen maar tis wel weer even extra spannend.

Ik hou jullie op de hoogte!!

x

Terug
Bovenaan