groetehapje

Mijn zoontje Sam is nu 5,5 maand.. Ongeveer 3 weken geleden ben ik begonnen met het introduceren van een groentehapje.
In eerste instantie reageerde  Sam enthousiast, maar nu wordt hij al verdrietig als hij het bordje ziet.

3 Dagen per week gaat Sam naar de opvang en hier geven ze geen groentehap. Ik probeer 7 dagen per week Sam op dezelfde tijdstippen voeding te geven (naar bed te brengen etc.), dit betekent dat hij pas als hij thuis komt (rond half 6) zijn groentehapje krijgt. Nu denk ik dat Sam niet meer wil eten omdat hij zo moe is, maar wat nu?????
Hij moet toch groente leren eten???

Ik ben nu helemaal gestopt met de groente en geef hem 's morgens fruit zodat hij het eten niet gaat zien als iets vervelends, een paar hapjes vindt hij lekker maar meer dan 50gr. eet hij hier ook niet van.

Heeft er a.j.b. iemand tips voor mij????

Groetjes Megin
 
Hoi Megin,

5 en halve maand is nog vroeg voor het beginnen met bijvoeden. In het begin is bijvoeden nog heel erg om uit te proberen. Baby's eten dan misschien maar een paar hapjes het gaat meer om het te proeven, smaakontwikkeling, dan dat ze er een maaltijd aan hebben. Het is dan ook nog geen vervanging van melk. Langzaam wordt de hoeveelheid bijvoeding steeds meer en ga je minder melk geven.
Ga de bijvoeding inderdaad niet dwingen want dat gaat averechts werken dan is het niet leuk meer en willen ze op een gegeven moment helemaal niet meer.

Als je kindje nu de bijvoeding weigert of maar een beetje van neemt dan is hij er misschien nog niet aan toe. Meestal zijn de darmpjes van een baby met een maand of 6 zodanig volgroeit dat ze ook andere voeding dan alleen melk kunnen verwerken.

doe het gewoon rustig aan geef desnoods even geen groente en fruit meer en probeer het over een poosje nog weer eens.

groetjes Renée
 
Hoi Renee
Bedankt voor je reactie.
Ik begon me namelijk wel zorgen te maken omdat het consultatiebureau vindt dat ik 1 flesvoeding minder moet geven en meer groente
(ik geef nu 5 flessen, Sam drinkt tussen de 800/900 cc p.d.).
Ik ga nu maar proberen me er niet meer druk om te maken.
Groet Megin
 
Hoi,

Door alle berichten van kinderen die al eerder bijvoeding krijgen zou je bijna gaan gaan geloven dat er wat fout is. Maar ik kan je geruststellen. je kindje heeft het nog niet echt nodig. Fijn dat andere kindjes er goed op reageren maar ook prima als jouw kindje er nog niet aan toe is. Dus inderdaad even uitstellen. Hij zal het vast tzt wel gan eten.

Liefs,

Patricia
 
Hoi,

Door alle berichten van kinderen die al eerder bijvoeding krijgen zou je bijna gaan gaan geloven dat er wat fout is. Maar ik kan je geruststellen. je kindje heeft het nog niet echt nodig. Fijn dat andere kindjes er goed op reageren maar ook prima als jouw kindje er nog niet aan toe is. Dus inderdaad even uitstellen. Hij zal het vast tzt wel gan eten.

Liefs,

Patricia
 
hier merk je dus duidelijk dat je kindje er nog niet aan toe is..
6 maanden is de norm..
ik geef bv op vraag ze is nu 5 mnd en 1 week..
en het gaat prima!
Ik begin met BIJvoeden als ze 6 maanden is ik begin met groente want fruit is nog te agressief!!
je moet het als bijvoeding zien niet als vervanging...
alles wat ze proeven voelen zien is meegenomen..
focus er niet teveel op laat het spelenderwijs verlopen zodat jij en je kindje er vollop van kunnen genieten!!
suc6!
meer info over bijvoeding ed zie http://www.network54.com/Forum/382080/
 
Nou, als ik even reken was haar kind bijna 5 maanden. Ik denk dat die paar weken totdat het 6 maanden is toch echt niet dramatische gevolgen zullen hebben (zoals sanne n sem toch steeds suggereert in haar berichtjes....)
En trouwens, het ene kindje is misschien wel net iets verder in de ontwikkeling dat het andere kindje...
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb Sam (nu 6 maanden)  anderhalve week geen groente gegeven. Afgelopen donderdag heb ik hem voor het eerst weer wat groente gegeven en nu wil hij wel weer een paar hapjes

Hij krijgt nu 's morgens een paar hapjes fruit en 's middags een paar hapjes groente, nog niet zoveel maar hij heeft er gelukkig weer plezier in!
Groetjes Megin
 
Terug
Bovenaan