grootte vd embryo

hoi; mijn laatste regels waren op 19/02 en ik ben uitgerekend op 2 december en het embryo is 12 mm, volgens sommige websites zou het nu (in de 8ste week) 20 tot 30 mm al moeten zijn...
ik heb schrik dat de dokter dit verzweeg om me niet ongerust te maken ... ?

 
ik heb een echo van 8 weken en 3 dagen
en daar staat 1,97 cm op
maar moest gister heen en zou dus 9 weken en 1 dag zijn was ik nu 9 weken en 5 dagen dus niet echt te peilen
groetjes marijke
 
Kan het er ook niet aan liggen dat sommige metingen uitgaan van kruin tot kontje en sommige misschien de beentjes erbij rekenen?

De dokter zou wel zeer onprofessioneel zijn als hij de feiten voor jou zou verzwijgen, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit zo is.

Bel hem anders gewoon op en vraag hem gewoon, dan heb je zekerheid.

groetjes, Jane (18 weken)
 
Je moet niet teveel geloven wat er overal geschreven staat. Rond 12 weken is het vruchtje ong. 5-6 cm, maar in verschillende boeken staat dat het 9 cm is, op internet staat weer dat het 8 cm moet zijn. er worden zoveel verschillende dingen gezegd/geschreven dat je het niet allemaal secuur moet nemen. Het ene vruchtje is nu eenmaal kleiner dan het ander. Ik ken iemand waar het vruchtje de hele zwangerschap een groei-achterstand had van 5 cm, maar het ventje woog met de bevalling ruim 8 pond!!
 
Hoi,

de grootte die jij noemt is normaal hoor. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik met 7 weken een eco gehad en toen was het vruchtje precies 1 cm. Later krijg je inderdaad die verschillen met kop-stuit lengtes, maar daar zijn ze nu nog iets te klein voor , he :)
 
Bij 7 wk is het vruchtje 1 cm, bij 8 wk is het 2 cm. Dat gaat dus behoorlijk rap, en op de echo is het dus letterlijk milimeterwerk.
Vandaar ook dat je bij de 2e echo opeens minder ver of juist verder bent dan vergeleken bij de 1e echo (maar dat gaat dus vaak om dagen en niet hele weken).
Het mooie van die ukkies is overigens wel dat ze in het 1e trimester allemaal even hard groeien, en dat vk/gyn daardoor de termijn kan bepalen. Pas in het 2e trimester gaan de kindjes volgens hun eigen 'schema' groeien en krijg je dus verschil in lengtes bij dezelfde termijn.
 
Terug
Bovenaan