Grote baarmoeder

Hoi allemaal,

Vandaag ben ik bij 30+2 weer voor controle geweest. Mijn baarmoeder was nu 33 cm, wat “te groot” is voor dit termijn. Eigenlijk bij iedere controle vanaf 14 weken kreeg ik te horen dat mijn baarmoeder aan de hoge kant lag, maar het hoefde nooit verder onderzocht te worden. De 20 weken echo was helemaal goed en het kindje was destijds iets kleiner dan gemiddeld, maar wel binnen de lijntjes. Mijn partner en ik zijn beide niet groot en waren ook geen grote baby’s. Over 2 weken krijg ik een groei echo, maar ik merk dat ik er best veel over pieker. Zijn er mensen die hetzelfde hebben mee gemaakt? Oh ja, ik word ook nog op suiker getest. Ik heb verder helemaal geen klachten en alle controles zijn verder goed.

Bedankt vast!
 
Jep, herkenbaar. Hier hetzelfde verhaal. Buik loopt voor in groei. Ik blijk idd zwangerschapsdiabetes te hebben. Daarom krijg ik ook groeiechos. Baby is iets groter dan gemiddeld maar niet zorgwekkend. Het hoeft dus verder niets te betekenen maar het is altijd goed om na te laten kijken. Mijn suikerwaardes zijn nu goed onder controle dus als baby nu op " eigen lijntje" blijft groeien is er niks aan de hand :) succes met de suikertest en de echo's! Ik hoop dat het bij jou ook allemaal meevalt.
 
Ze voelen de bovenkant van de baarmoeder. Bij mij lag die steeds te hoog, dus de baarmoeder was te groot. Suikertest gedaan met 27 weken, die was negatief. Uiteindelijk was er één verloskundige die verder keek; de onderkant van mijn baarmoeder lag ook te hoog. Dus de baarmoeder zelf was niet te groot, hij lag gewoon in z'n geheel te hoog. Tot 2 dagen voor de bevalling hebben ze gezegd dat ik een grote baby zou gaan krijgen. Nou er kwam een dysmatuur baby uit van 2720 gram ?
 
Niet wat jij omschrijft wel andersom. Hier wad baarnoeder altijd te laag maar alle echos goed. Ze schatte het op een kleine baby. Toen ons meisje geboren werd was ze 3940 en 52 cm. Niks klein te noemen. Denk dat het niet bij iedereen wat zegt hoe groot baarmoeder is
 
Ja, herkenbaar verhaal ? maar maak je niet druk. Elke baby groeit in eigen tempo. En je kunt beter een iets grotere baby hebben (goed werkende placenta) dan een baby die aan de kleine kant is. 
Tijdens mijn tweede zwangerschap bleek de baby bij de medische echo ook aan de grote kant. Dit werd pas gecommuniceerd.
Bij 28 weken had mijn baarmoeder de grote van 32 weken termijn. De verklaring hiervoor was dat mijn buik al een groeispurt had doorgemaakt die meestal wat later plaats vind. Dus verder geen probleem.
Bij 31 weken groeiecho. Daar werd duidelijk dat de baby toch wel echt groot was (3240). Gewicht, omtrek buik en hoofd lagen ver buiten de curve. Maar goed. Hij groeide wel in zijn eigen lijn door. En dat is wat ze graag willen zien. Bij 35 weken weer een echo. De baby was weer flink gegroeid. Nog verder buiten de curve. De verloskundige wilde dat er een gynaecoloog mee zou kijken en ook een meting zou doen. Toen ook pas suikertest gedaan. Die was negatief.
Bij de gynaecoloog constateerde ze dat het inderdaad een grote baby is (dit heb ik zo vaak te horen gekregen haha) maar dat dit verder geen probleem hoeft te zijn. Als ik voor 38 weken ga bevallen kon dit gewoon thuis. Als ik over de 38 weken dan was het advies om in het ziekenhuis te bevallen.
Met 40+0 hebben ze nog een meting gedaan. Ze kwamen uit op een gewicht van 4860. Ze wilde mij niet veel langer meer rond laten lopen. Dus een dag voor de bevalling succesvol gestript.
Met 40+3 ben ik bevallen van een gezonde baby van 5 kg. Ze zagen de placenta en vonden het niet gek dat hij zo flink was. Een hele dikke navelstreng. Die is dus altijd goed gevoed geweest ?
Omdat een macrosome baby (medische term) de eerste 24uur op suiker getest moet worden moest ik 1 nachtje blijven. Daarna konden we naar huis. 
Maak je niet druk. Vertrouw op je lijf. Je lijf weet wat je baby nodig heeft. Zo lang je jezelf goed voelt en je baby is in goede conditie,  maak je dan vooral niet druk om te grootte. Ze gaan er hoe dan ook uit ?
 
Terug
Bovenaan