Grote baby – 1ltr flesvoeding per dag

<p>Een dikke maand geleden moest ik in verband met een (ongerelateerde) medische indicatie ingeleid worden met een termijn van 40 weken en 2 dagen. Toen ons zoontje in m’n armen lag werd er door de verpleging gevraagd of ze hem misschien vroeger mochten wegen omdat hij wel erg groot leek. Hij bleek 5150 gram (!) te wegen, percentiel 99,9 (overigens zonder zwangerschapsdiabetes). Hij was daarnaast al 56 cm lang. Een lange dunne baby dus.</p><p>We zijn na een week borstvoeding volledig overgestapt op flesvoeding en onze kleine is een grote drinker. Hij was na circa 2 weken weer op geboortegewicht en zit nu in week 6 al op 5800 gram+. Hij blijft op percentiel 99,9 zitten maar zijn verhouding lengte / gewicht is compleet volgens de curve. Hij is in de afgelopen weken echter langzaam aan steeds meer gaan drinken.</p><p>We voeden op verzoek maar hij tikt nu bijna de 900 – 950ml per dag al aan met zes voedingen. Meestal drinkt hij om: 03:30, 06:30, 10:30, 14:30, 18:30, 22:30</p><p>Hij laat dus al iets langer vallen (4,5 a 5 uur) tussen de laatste nachtvoeding rond 22:30 en de volgende voeding om 03:30. Hij drinkt overdag meestal wel rond de 170ml. ’s Nachts drinkt hij om 03:30 altijd minder, rond de 130 ml.</p><p>Toen ik vorige week het consultatiebureau belde kreeg ik een soort berisping van de verpleegkundige. Ze zei dat we een baby van deze leeftijd absoluut niet meer dan 120ml – 150ml per voeding moesten geven. 170ml kon echt niet volgens haar. Ook moesten we hem per 3 a 4 uur voeden i.v.m. z’n leeftijd. Ik schrok daar ontzettend van omdat we juist altijd op zijn signalen hebben gelet.  Toen ik vervolgens online op de website van het consultatiebureau de formule: gewicht baby kg x 150ml vond stelde me dat enigszins gerust. Hij drinkt veel maar niet buitensporig veel voor zijn (hoge) gewicht. </p><p>Nu naderen we de grens van 1 liter en blijkbaar is dat een harde bovengrens in verband met wat de niertjes van een baby aankunnen. Ik weet niet zo goed wat we moeten doen als hij komende week nog steeds meer wil drinken. </p>Hebben jullie ook gemerkt dat een baby minder flesvoeding gaat vragen als hij een bepaald gewicht bereikt? Kun je bij een baby van 6 weken al de nachtvoeding proberen te schrappen of is dat geen wijsheid (qua dip bloedsuiker)? (Hij heeft natuurlijk niet echt het formaat van een baby van 6 weken…)Misschien een domme vraag; maar zo ja, hoe doe je dat? Voorlaatste voeding minderen (bijv. 120ml om 18:00) en dik ophogen om 22:00 naar 200ml om te kijken of hij dan langer kan overbruggen?Wat zijn jullie ervaringen met Forte qua poedermelk (flesvoeding voor extra hongerige baby’s)? Ik hoor veel negatieve dingen qua krampjes / verstoppingen en daarom ben ik enigszins huiverig. De kleine heeft nu nauwelijks last van krampjes.<p>Bedankt!</p>
 
Wij hadden ook een erg hongerige baby, onze kleine jongen was geboren met 37 weken en 2860 gram, maar daarna zat hij al snel bovenin de curve. Wij kregen het advies om te gaan mengen met forte, al snel zaten we volledig op forte en hebben dit gedaan tot 1 jaar. 
Wij merkten dat hij snel wat minder ontevreden werd en we dus niet snel hoefden op te schalen. Wij voegden 10cc extra water toe per voeding, voor de ontlasting en op zich ging dit prima. Het was wat harder en kwam er wat lastiger uit, maar hij had er geen pijn door. Tijdens verschonen duwde ik zijn beentjes in een soort hurk, zodat hij zegmaar een liggende poephouding had, zo kon hij altijd gewoon poepen.
Wij merkten wel dat hij met 3,5 maand weer erg ontevreden was, 990cc was niet voldoende, dus dat was nog 2 weken bikkelen met heel af en toe een keer eroverheen. Niet de bedoeling, maar voor een keer vast geen ramp.
Met 4 maanden konden we gelukkig met groentehapjes beginnen, sindsdien is hij een hele grote, maar tevreden kerel.
Heel veel succes met jullie grote kleine jongen 
 
Wij gebruiken ook forte voor onze dochter. Geboren met 3870 gram bij 41 weken.

Toen ze 3 weken was hebben we forte gemengd met standaard voeding omdat ze steeds meer en sneller achter elkaar wilde drinken. Na 2 weken zaten we op volledige forte voeding. Toen ze 5 flessen mocht van 150ml dronk zij er rustig 6 of 7 van 180ml.

Ik ben voorstander van je kindje volgen zolang dat niet de spuitgaten uit loopt. Blijkbaar heeft onze dochter het nodig gehad. Ondertussen is ze bijna 5 maand en drinkt ze keurig 4 flessen 210ml compleet forte.

Niet twijfelen aan jezelf mama. Je doet het goed?
 
Verstoppingen heeft onze dochter geen last van gehad. En krampjes hebben helaas alle kindjes. Wij hebben sabsimplex voor haar gebruikt. Deed wonderen?
 
Over de hoeveelheid voeding kan ik weinig zeggen, onze dochters waren allebei een stuk lichter, dus vandaar lijkt me dit niet goed te vergelijken.
Je vraagt of een baby van 6 weken zonder nachtvoeding kan: onze oudste dochter sliep vanaf ongeveer een maand tussen ongeveer 22.30 en 7.00 en heb daar nooit commentaar op gekregen of gemerkt dat ze 's morgens suf was of iets dergelijks. Vanaf dat moment dronk ze dus ook maar 5 flessen van max 165 ml. Hier deed ze het prima op (ze woog toen echter wel pas 3500gr, dus dat is natuurlijk niet te vergelijken).
Of ze zonder nachtvoeding kunnen ligt vooral aan je kind zelf. Wij hebben ze nooit wakker gemaakt 's nachts, dus ik zou denken gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Wellicht heeft je zoontje dan ook genoeg aan 5 flessen waardoor hij weer wat minder drinkt over de dag.
 
Ten eerste: van harte gefeliciteerd!
Jammer dat die verpleegkundige zo reageert en ook nog met ouderwets advies. 150ml per kilo is overigens een richtlijn om ouders te helpen en mag je eventueel ook van afwijken. Maar fijn dat het je in ieder geval wat bevestiging gaf.
Het maximum van een liter is achterhaald: dat het schadelijk zou zijn voor de nieren is geen enkel bewijs voor. Kijk bijvoorbeeld op het Voedingscentrum.
Om de 3/4 uur voeden? Dat hoefde bij mij alleen in de kraamweek, sterker nog, in het ziekenhuis mocht er gelijk de eerste nacht al 5 uur tussen zitten. Zolang je baby alert wakker wordt voor een voeding, gaat het goed. Alleen maar fijn dat hij goed slaapt :) tevreden baby!
Ik denk dat als je je kind 's nachts geen voeding geeft als hij dat wil, dat hij dit gewoon overdag in gaat halen. Onze dochter sliep met 9 weken trouwens al 12 uur door zonder voeding.
Het zou best kunnen dat hij bijv 1100ml per dag gaat drinken en dat het daarbij stopt, ik zou dat even afwachten. 
Ik zou eerder meer melk geven iedere voeding dan fortevoeding. Ze reguleren zelf goed wat ze nodig hebben.
Je doet het juist supergoed, ik zou je gevoel blijven volgen en ook jullie baby op verzoek blijven voeden. Veel succes!
 
Ben je ook rustig gestart met Forte of direct overgestapt? Welk merk heb je in die tijd gebruikt?
 
We voeden nu Hero maar dat merk heeft helaas geen Forte variant. Twijfel of we in dat geval eerst moeten overstappen naar een merk met een Forte variant of dat we simpelweg twee merken kunnen mixen.
 
[quote quote=10418346]Wij gebruiken ook forte voor onze dochter. Geboren met 3870 gram bij 41 weken. Toen ze 3 weken was hebben we forte gemengd met standaard voeding omdat ze steeds meer en sneller achter elkaar wilde drinken. Na 2 weken zaten we op volledige forte voeding. Toen ze 5 flessen mocht van 150ml dronk zij er rustig 6 of 7 van 180ml. Ik ben voorstander van je kindje volgen zolang dat niet de spuitgaten uit loopt. Blijkbaar heeft onze dochter het nodig gehad. Ondertussen is ze bijna 5 maand en drinkt ze keurig 4 flessen 210ml compleet forte. Niet twijfelen aan jezelf mama. Je doet het goed?[/quote]
Bedankt!
 
Terug
Bovenaan