Grote baby/groeiecho's

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Omdat de kans groot is dat ik (weer) een grote baby ga krijgen houden ze mij deze zwangerschap extra in de gaten. Mijn eerste zat tijdens de bevalling met zijn schouder vast en de kans dat dit bij dit tweede kindje weer gebeurd is 10%.
Ze controleren me deze zwangerschap extra op zwangerschapssuiker en ik krijg 3 groeiecho's, namelijk in week 32, 34 en week 36. Naar aanleiding daarvan kunnen ze een advies geven, bijv. of ik poliklinisch moet bevallen. Wie heeft ervaring met groeiecho's?

Groetjes, Ilse.

Ik niet maar wat noem je groot bij ons schatten ze ook in op minimaal 8 pond maar eerder rond de 10 pond...

In elk geval fijn dat je je ukkie vaak kan zien toch?

Ik heb ook groeiecho's gehad in mijn beide zwangerschappen. Alleen om een andere reden ........ ik heb medicijnen moeten gebruiken en daardoor bestond er de mogelijkheid dat de baby een groei-achterstand zou kunnen krijgen.

Een groeiecho stelt niet zo heel veel voor hoor. Ze meten de omvang van het hoofdje, van het buikje en de lengte van het bovenbeentje. Met name de omvang van het buikje is belangrijk. Ligt deze goed op schema, dan groeit het kindje volgens de gemiddelde lijn. Er zijn natuurlijk marges naar boven en naar beneden.
Ook kunnen ze een schatting maken van het gewicht. Het is een schatting en ze kunnen je dan globaal in de gaten houden.

Mijn beide kindjes hadden altijd een buikomvang die iets onder het gemiddelde lag. Het hoofdje lag altijd "achter" in de groei ...... allebei mijn kindjes hebben nu nog steeds naar verhouding een kleiner hoofdje dan een gemiddeld kindje. Mijn dochter woog 3010 gr (geboren bij 38w4d)  en mijn zoon 3240 gr (geboren bij 40w1d). De schatting bij allebei was 6 a 6,5 pond bij een voldragen zwangerschap ...... beide keren zaten ze er goed bij.

Ik heb zelf een groeiecho gehad in week 27, 30, 33 en 36.
Bij jou zullen ze later beginnen, want in de laatste weken van de zwangerschap groeit een kindje het meest in gewicht.

Groeten, mam van Laura (3jr) en Ruben (3mnd)

Hoi hoi,

Ik heb er geen ervaring mee maar misschien dat ik de volgende keer wel een groeiecho krijg ik weet het niet.

Liefs Fruit Girl 33 wk en 2 dgn

Ponyville, groot is rond 9 pond. Als het nou een meid (smallere schouders) is van 8 pond zou ik misschien thuis mogen bevallen  

Over die groeiecho's lees je op i'net hele verschillende verhalen. Ze zouden er vaak naast zitten en dan gaat het niet even om een paar gram. Dat vind ik eerlijk gezegd wel wat beangstigend! Ik vraag me ook af waarom ze niet ook nog eens een groeiecho maken aan het end van de rit. Als de laatste bij 36 weken gemaakt wordt en het kind blijft dan nog lekker 5 weken zitten dan kan het namelijk nog effe flink aanspekken!

Ja het schatten is erg moeilijk inderdaad, laat je vk gewoon weten hoe je erover denkt (die mensen hebben altijd net iets meer overtuiging nodig haha) en maak voor jezelf een streep als ze daar overheen gaan, dan ingrijpen.

Ja bij ons is 9 pond heel normaal zei de VK (het scheelt misschien dat ik 185 cm ben?? en mijn vriend 192 cm) ik zit er eerlijk gezegd ook niet echt op te wachten, mijn vriend was 10 pond bij zijn geboorte , ik heb de bibbers als ik daaraan denk haha dus kan me je gevoelens goed voorstellen!

Nah weet je, een groot kind hoeft niet per definitie vast te komen zitten hoor, maar aangezien mijn zoon vast zat met de schouder is de kans dat het nu weer gebeurd 10%. Het lijkt me trouwens eerder gek als jij een baby baart van 6 of 7 pond Ponyville

fijn hoor , Als ik naar de couveuze toega en ons kindje zie liggen met 8-9 pond in vergelijking tot de andere babies daar (die waarschijnlijk een stuk kleiner zullen zijn) zal ik wel effe raar gezicht vinden... ons uk moet helaas daar 2 dagen verblijven vanwege medicatie...

Terug
Bovenaan