Grote zus wennen

Hoi lieve mama's en mama's to be,

Wat hebben jullie allemaal gedaan om een grote broer of zus te laten wennen aan het idee dat er bijna een broertje of zusje aankomt?

Onze dochter (3,5 jaar) wordt er momenteel steeds onrustiger van. En mama dus ook, haha. Ze moet nog wel een week of 5 geduld hebben...

 
Mijn dochter was net twee toen haar zusje werd geboren, dus dat was wel anders. Maar ik nam haar altijd mee naar de verloskundige. Dan mocht ze spul op mijn buik smeren en helpen naar het hartje te luisteren. Verder kreeg ze ruim voor de baby kwam een nieuwe grote zussen kamer. Dat vond ze heel stoer! Daarnaast gaf ik haar een pop incl flesjes enzo. Maar daar keek ze niet echt naar om. En ik heb vooral ook uitgelegd dat ze niet meteen met haar zusje kon spelen om te voorkomen dat het tegen zou vallen. Uitgelegd dat baby’s vooral slapen, flesjes drinken en schone luiers nodig hebben. En ook dat ze huilt omdat ze iets wil vertellen. Niet perse omdat ze pijn heeft oid. Omdat ze daar soms van kon schrikken in het begin. Het komt vast goed! ?
 
Dat laatste is hier ook wel goed om nog even extra te benoemen! Bedankt voor de tip, zij denkt dat alle baby's al kunnen lachen en spelen maar kent ze ook alleen maar vanaf 3 maand en ouder van de opvang, haha! Hele goede aanvulling dus! ? Het komt vast goed, ik zit ook wel erg hoog in de hormonen zo aan het einde van de zwangerschap dus ben zelf ook niet echt ontspannen, dat voelt dochter lief natuurlijk feilloos aan.
 
Onze dochter was ook 2 toen haar kleine zusje kwam. Van te voren niet heel bewust gedaan. Haar erbij betrokken. Laten voelen aan de buik en benoemd. Ze heeft toen ze geboren was een kleurplaat voor haar zusje gemaakt. Samen hebben we die opgehangen op haar kamer. En ze heeft als cadeau van haar kleine zusje het boek gekregen ik ben je grote zus. Ze vond erg leuk dat zij ook een cadeau kreeg en het boek is ook erg leuk.
Succes met de laatste loodjes.
 
Onze dochter is net 3 wanneer nr 2 geboren wordt. Ze vindt het al helemaal fantastisch en heeft hele verhalen over wat ze allemaal gaat doen met de baby als die is geboren. Gek genoeg is ze tot nu toe nog enorm geduldig en accepteert ze de uitleg dat de baby eerst moet groeien voor die geboren wordt (ben nu op de helft). Ookal heeft ze nog geen besef van tijd.
Wij proberen haar alvast zoveel mogelijk te vertellen wat er gaat gebeuren (borstvoeding uitleggen, waar de baby gaat slapen, dat die eerst nog niet kan spelen maar veel slaapt, etc) en leggen uit dat ze alvast tegen mijn buik kan praten zodat de baby haar stem kent. Ze doet alles wat ze hoort alvast na met haar pop. Ik heb het idee dat deze mentale voorbereiding bij haar al veel spanning en onduidelijkheid wegneemt. Hoop dat dit werkt tot het eind, haha.
Veel plezier!
 
Mijn dochter is 3,5 en ze gaat bijna alle echo's in het ziekenhuis huis mee alleen als de afspraak smiddags is en ze een dutje moet doen blijft ze thuis bij papa en ze heeft mee mogen uitkiezen welke knuffels er in het ledikantje komen en de nieuwe kamer helemaal zelf mogen in richten dus ze voelt zich ook echt groot
 
Bedankt voor jullie tips! Ik ga er zeker wat mee doen! Mijn dochter gaat inderdaad ook mee naar de verloskundige (babydokter haha) met haar houten dokterssetje in de hand ?
 
Het benoemen van gevoelens kan ook nog wel eens helpen. "Ik merk dat je het spannend vindt. Mama vindt het ook best spannend, want we weten niet wanneer de baby komt hè?" 
 
Terug
Bovenaan