Grote zus

Hallo mama's die al een kindje(s) hebben,
Onze dochter is nu 2,5 en over een maandje verwachten we ons 2e kindje. De laatste week is onze dochter enorm tegendraads. Krijsen, schreeuwen, huilen, zichzelf op de grond gooien, enz. Ook wil ze de hele tijd bij mij zijn. Nu weet ik dat dit gedrag wel bij een peuter past, maar ik vraag me toch af of ze misschien aanvoelt dat er iets gaat veranderen. Zou dat kunnen? Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Groetjes!

Hoi, ons dochtertje wordt in oktober 2 jaar en vind haar zusje op zich wel erg leuk maar was ook wel tegendraads. Dan trekt ze bijvoorbeeld het spuugdoekje weg of pakte de fles af... Wij merken door haar bij dingen te betrekken of opdrachtjes te geven (bijvoorbeeld het flesje in de keuken brengen, een shirtje op de commode neerleggen o.i.) dat ze zich hartstikke goed gedraagd! Wellicht heb je er iets aan. Succes er mee!

Zoooooo herkenbaar! Ik verwacht nu de 4de en heb het met alle zwangerschappen meegemaakt dat de oudere broer of zus dit gedrag vertoonde. Ze gingen zelfs weer bedplassen!! En dan vraag je je af hoe dat moet als de kleine is geboren....ach, als je ze er goed bij betrekt zijn ze binnen een paar dagen weer helemaal de oude.....gek he!

Mijn dochtertje is ook 2,5 en heeft de hele zomer al regelmatig dit soort driftbuien. Het zal enerzijds de leeftijd zijn, maar ze is zich duidelijk ook bewust van de aanstaande verandering. Zo wil ze bijvoorbeeld steeds baby'tje spelen: bij mij op schoot liggen terwijl ik haar drinken geef (wat een beetje lastig is met een beker), kruipt ze als een baby over de grond en slaat ze regelmatig overdreven babytaal uit. Iedereen herinnert haar er ook constant aan dat ze een broertje of zusje krijgt, maar hopelijk helpt dat dan toch mee met het wennen. Ik vind het heel spannend hoe dat straks gaat, maar het zal hopelijk wel loslopen! Succes ermee!

Zo herkenbaar......toen ik twee jaar terug in de achtste maand van mijn zwangerschap liep was onze oudste zoon, (toen bijna2) opeens geheel aan mij verknokt.
Voor die tijd sliep hij prima en was hij een lekker zelfstandig...maarrr toen de bevalling naderde werd hij steeds aanhankelijker. En echt alleen aan mij, mijn man mocht niets. Onze zoon heeft nachten op mijn buik gezeten.....maar naar de bevalling was dat snel weer over! Ze voelen het gewoon aan....

Wat fijn om te horen! Ik heb zelf ook echt het idee dat ze het aanvoelt. Dus ik ben ook maar extra lief voor haar. Het is niet niks voor zo'n kleintje. Maar ja, ook maar consequent blijven, anders hebben we over een paar weken een kleine tiran, haha. Wel fijn om te horen dat dit na de bevalling snel over is. Ik ben heel benieuwd!

Terug
Bovenaan