GTT (glucose onderzoek)

Hoi hoi,

Volgende week vrijdag heb ik een glucose test gepland staan en nu lees ik de meest verschrikkelijke verhalen.
Voor dat drankje ben ik niet zo bang, denk gewoon een kwestie van zo snel mogelijk achterover gooien. Maar ik ben vooral heel bang om erna misselijk te worden. Ik ben als de doods voor overgeven, heb er gelukkig mijn hele zwangerschap geen last van gehad.
Wat zijn jullie ervaringen met dit onderzoek?

Hi, ik moest dit laatst ook en ben ook erg bang voor overgeven. Ik vond het erg meevallen. Zou het niet achter elkaar achterover klokken. Steeds een paar slokken en even een minuutje wachten. Echt misselijk werd ik er niet van, het viel wel een beetje zwaar op de maag. Neem iets mee als afleiding, zoals een boek, muziek, podcast of tijdschrift. Je zit daar 2 uur te wachten en dat leidt je gedachten er een beetje vanaf. Succes!!

Hi, ik heb de test 3 weken geleden gedaan en in het ziekenhuis waar ik was mocht ik kiezen tussen 3 drankjes. Dat schijnt nieuw te zijn. Ik heb gekozen voor sinaasappel smaak en die viel heeeel erg mee. Ook niet misselijk geworden. Alleen wat moe maar verder niet. 

Ik vond het zo meevallen. Ik gaf elke dag over maar heb dit drankje gewoon binnen kunnen houden. Dus als je normaal gesproken niet overgeeft zou ik me niet te druk maken. Ik hoorde ook allemaal horrorverhalen maar het was achteraf echt niet nodig dat ik me er zo druk over maakte. 

Ik vond het afgrijselijk. Heb mijn hele zwangerschap last van mijn maag en misselijkheid gehad en t was voor mij bijna niet weg te krijgen. Vervolgens 2uur lang misselijk liggen te vechten om niet over te geven, omdat het dan opnieuw zou moeten. Gelukkig niet overgeven, maar volgende zwangerschap doe ik er niet meer aan mee. 

Ik vond het zelf ook wel meevallen, heb die test afgelopen zwangerschap twee keer moeten doen (in maart en mei 2022). Beide keren heb ik em wel in een keer opgedronken (moest ook bij de locatie waar ik de test uitvoerde). Ik was daarna wel misselijk en de hele dag nog van slag/hoofdpijn/draaierig van de test, maar overgeven heb ik niet gedaan en het viel mij ook mee ten opzichte van de horrorverhalen die je soms leest. Wel heel rustig aan gedaan die dag. De dag erna voelde ik me ook nog steeds niet echt lekker. Ik zou daar dus wel proberen rekening mee te houden in je planning (voor zover dat gaat), dat je de dag zelf en de dag erna echt ff de tijd neemt om weer jezelf te worden. 

Goedenavond! Hier vond ik het drankje heel erg meevallen, het is mierzoet en ik moest het in één keer achterover gooien. Ik ben tijdens de zwangerschap flink misselijk geweest met overgeven ook, alleen daar heb ik tijdens de test helemaal geen last van gehad!
Het enige wat echt totaal niet fijn was en waardoor ik mij dus wel onwijs belabberd van ben gaan voelen, is dat ik op een Star locatie twee uur op een ongemakkelijk stoeltje in de wachtkamer heb moeten zitten met een mondkapje op (corona maatregelen). Er waren toen maar vier stoelen in de wachtkamer en de wachtkamer was overvol met mensen die moesten staan. 
Ik vond het belachelijk dat ze zwangeren op deze manier daar twee uur lieten zitten!
Het is wel slim om eten en drinken mee te nemen voor na de test, anders voel je je helemaal flauw. De rest van de dag heb ik wel een beetje last gehad van hoofdpijn en duizeligheid.
Ik wens je nog een fijne en mooie zwangerschap toe!

Hi! 
Ik vond het erg meevallen, werd er niet misselijk van maar eerder wat duizelig. Zorg dat je gewoon bij het zorgpersoneel in de buurt zit, mocht er wat gebeuren dan helpen ze je meteen! 
Inderdaad even een flesje water en een snack mee voor direct na afloop (even wat zouts bijvoorbeeld), moet goed komen. Zet hem op!

Terug
Bovenaan