Gym, yoga, mensendieck of ...

Dag dames,
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in een zwangerschapsklasje. Nu zou ik graag willen weten wie er goede ervaringen heeft met bepaalde zwangerschapscursussen. Het is natuurlijk best moeilijk om hierover iets te zeggen want ik denk dat bijna iedereen maar een cursus per zwangerschap heeft gedaan. Ik lees van alles over gym, yoga, mensendieck en ook nog andere cursussen (haptonomie, zwemmen etc). Heeft iemand een duidelijke voorkeur?
Groetjes

Oja, en wanneer kan je het beste beginnen?
Ik heb al wel gelezen dat er instapcursussen zijn, maar ook cursussen die op een bepaalde datum beginnen en dus iedere week met dezelfde cursisten, dat lijkt me wel zo leuk.
Ik zelf woon in Amsterdam. Als iemand goeie ervaringen heeft in de buurt dan hoor ik dat ook heel graag!

Hoi Dollygirl,

Ik doe zelf 2 cursussen yoga en gym. De gym doe ik via ons kraamzorg bureau en de yoga bij een yogaschool. Ik vind gym iets minder, want dat is toch anders. Beetje oefeningen en veel praten/informatie. Veel weet ik al. Yoga vind ik fijner, omdat er dan ook echt met je houding wordt gewerkt en een beetje informatie. Bij gym geven ze ook informatie die ze bij yoga ontkrachtigen omdat dat juist niet de manier zou zijn. Dus een beetje dubbel. Yoga vind ik zelf ontspannender dan gym.

Ik ben al in de 16e week begonnen omdat ik dan op het einde lekker rustig aan kan doen. Mijn schoonzusje is pas rond 24 wk begonnen en vond het op het laatst wel zwaar. Bij ons (N-br) duren de cursussen 12 wk en dan 1 dag in de week. Het is vooral leuk om met andere zwangere vrouwen te zitten, dan krijg je toch directe informatie en tips. Is het zeker leuk om iets te gaan doen.

Gr. Yvonne
(17wk en 5dg)

hoi dolly,

ik woon ook in amsterdam en heb bij mijn vorige zwangerschap mensendieck gedaan.
dat is me echt goed bevallen, het was heel praktisch en ik heb er zowel tijdens m'n zwangerschap als tijdens de bevalling veel aan gehad.  
je start met de cursus als je ong. tussen de 22 en 28 weken bent.
mocht je geinteresseerd zijn, hier de link: http://www.profysics.nl

veel succes!

Ik heb bij Vera yoga gedaan, maar doe ik nu dus echt niet meer. Zal wel aan de yoga docent of school liggen, maar ik vond het waardeloos, en dat terwijl ik yoga e.d. wel leuk vind. Ik heb eerlijk gezegd weinig aan de ademhalingsoefeningen gehad. Is toch een oergevoel wat dan naar boven komt.

Dit keer ga ik maar gewoon naar de gym kijken hoe dat is. En dan zien we wel weer mocht er een derde komen wat ik dan ga doen.
Mijn advies is bel rond en vraag of je een keer mag kijken of een proefles.

succes Daan.

Ik ben via via bij mijn 1e zwangerschap bij een hele goede yoga school terecht gekomen. Ze gaf niet alleen geweldige tips over houding en ontspanning maar ook echt wat er nou gebeurt met je lichaam tijdens de bevalling. Wat is ontsluiting, wat gebeurt er als je toch gaat persen terwijl het niet mag, wat is een stortbevalling, beetje ehbo --> bij een stortbevalling, navelstreng om nek, moederkoek onderaan baarmoeder, wat direct te doen!

Toen ik mijn bevalling in ging, was ik erg ontspannen, ik had het gevoel "in controle" te zijn. Ik had echt veel aan de ademhalingstechnieken. We hadden er wel 4/5 geleerd, heb er maar 2 gebruikt maar voor mij werkte dat het beste.
Mijn vk was zeer verrast over hoe snel en soepel het allemaal ging. Het heeft in totaal 8 uurtjes geduurd en ik heb 52 min geperst.

Nu zit ik weer op de yoga maar de docente is een echte muts, ze zit alleen maar te ouwehoeren, soms zitten we gewoon in kleermakerszit voor 20min terwijl de lessen 1u duren. Alleen omdat zij wil praten over b.v. wat ze gisteren op tv heeft gezien, naja!!

Goed onderzoek en veel positieve recenties voor een yoga school zou ok moeten zijn. zeker een aanrader.

groet, hilal
19 wkn 1 dg

Dankjulliewel voor de tips  ! Vooral die mensendiecktip lijkt me wel wat. Ik ben ook wel op zoek naar wat praktisch en ik vind het leuk om wat andere zwangeren in de buurt te ontmoeten! Die link die je meestuurde, mama in oud zuid, is ook nog bij mij in de buurt, dus ik denk dat ik dat ook ga doen!
Groetjes!

Terug
Bovenaan