Gyn/HSG

Hoi Meiden,

Nogmaals Luna heel goed idee om een 2e forum aan te vragen!! Ik denk dat we allemaal een beetje tegen hetzelfde probleem aan lopen inmiddels.

Even een vraagje voor de andere dames. Wij weten inmiddels dat het bij ons niet goed zit en we behandeld moeten worden. Het zaad van mijn man is niet goed (te weini) en mijn slijm is hoogstwaarschijnlijk vijandig. Nu wordt er gekeken welke behandeling het beste is bv IUI of IVF. Vooraf wil de gyn. nog even een HSG doen om zeker te weten dat er niets verstopt zit.
Nu weet ik dat dit zeer onprettig is en ik wel me er graag een beetje op voorbereiden. Kunnen jullie mij (eerlijk) vertellen of het pijn doet en hoe het in zijn werk gaat??
Ik hoor het graag even!

Liefs Inge

Hoi Inge,

Ik heb vorig jaar oktober een hsg gehad!!! Ik zal proberen aan jou uit te leggen hoe het precies is. Het onderzoek duurt ongeveer 10 minuten, het kapje plaatsen kan even onprettig aanvoelen in het kapje zit een gaatje er daar kan een slangetje in, en daar spuiten ze dan de contrastvloeistof in. Ze moeten de baarmoeder vacuum trekken en dat vond ik zelf even pijn doen, ik heb geteld twintig tellen doet het even pijn, en je kan meekijken op een scherm hoe het door de eileiders gaat en dat vond ik heel gaaf om te zien, en dan ben je redelijk snel afgeleidt, achteraf vond ik het allemaal meevallen. Ik wil je heel veel sterkte wensen Inge, en dat het echt allemaal wel goed zal komen voor jullie.

Liefs, Mick

Ook ik heb het onderzoek gehad. ik mocht zelfs kiezen of ik valium wilde of iets tegen de pijn! helaas vroegen ze me dat te laat ( had in de wachtkamer gemoeten) maar ik vond het helemaal niet nodig. Probeer je te ontspannen en te doen wat ze zeggen ( ik moest even hoesten) de vloeistof voelt raar maar het is helemaal geen vervelend onderzoek. ( ik vond de iui vervelender) het gaat heel snel!

Hai Inge,

Ik heb vrij recent een HSG gehd en ik vond het erg meevallen. De gynaecoloog had me vooraf een kalmerend middel meegegeven en voor op de dag zelf kreeg ik een zetpil mee. Daar kun je echt om vragen. Ik vond het het meest vervelend toen de vloeistof ingespoten werd, maar wat Mick ook al schreef, dat doet echt maar even pijn. Omdat je inderdaad door het scherm afgeleid bent, is het zo voorbij. En je weet waarvoor je het doet! Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je snel zwanger raakt.
Merijntje

Lieve Inge,

Een HSG is zeker niet prettig, maar ook weer niet echt pijnlijk. Ik vond het vooral een heel erg rotgevoel. Maar gelukkig duurt het niet lang. Inderdaad voel je dat kapje op de baarmoedermond zetten nog het meest, maar dat is maar heel even... Je kunt het, succes!

Mijn ervaring met het HSG is op zijn minst gezegd, prettig, het heeft bij mij erg veel pijn gedaan, ik had trouwens geen pijnstilling gekregen.
Bij mij ging ook alles verkeerd, het speculum ging kapot (wieltje brak af) en moest er gespreid weer uit, het kapje wilde niet vacuum, en ik moest persen om het kapje er dan ook weer uit te krijgen. En mijn linker eileider zat compleet verstopt en de bleven maar contrastvloeistof spuiten en dat deed natuurlijk erg veel pijn.
Bij mij heeft het onderzoek zo'n anderhalf uur geduurt, is heel wat anders dan bij Mick bevoorbeeld!!!
Maar ga maar van de andere uit, bij jou zal het heus wel meevallen.
Succes meid!!

Terug
Bovenaan