Gynaecologen

Dames,

ik lees hier zoveel negatieve reacties over weekendartsen en gynaecologen.
Ongelooflijk gewoon. Waarom vrouwenarts worden als je niet in staat bent om om te gaan met de hevige emoties van een zwangere vrouw.

Ik ben vandaag bij de dienstdoende gynaecoloog geweest.
Sinds een paar dagen had ik stevige steken in mijn buik, die me soms echt dubbel doen slaan. Vorige keer is mijn kindje overleden na ongeveer 15 weken zwangerschap. Dus de stress schiet er dan wel in (ben nu 15 weken en 4 dagen zwanger)

Ik heb even met de assistente gebeld, en die heeft overlegd, en de gynaecoloog wilde graag dat ik even lansgkwam zodat hij me kon gerusstellen. Hij was zo lief. Gewoon even een vriendlijk gebaar bij het voorstellen, en het was direct, kom we gaan kijken. Hij heeft alles uitgelegd, het hartje klopt, daar zie je het ruggeraadje, dit   is de kaak en daar de billen. Hij nam echt de tijd voor me.

De pijn kan veroorzaakt worden door een verkramping van de darmen. Blaasontseking had ik al uit laten sluiten bij de huisarts. In ieder geval als je weet dat alles goed is, kan je de pijn ook beter verdragen.

Ik kreeg een vriendelijk hand, en de mededeling dat als ik me onzeker voel, niet goed voel of wat dan ook,  dat ik gewoon kan bellen en dat het een kleine moeite is om me even gerust te stellen.

Zo kan het dus ook.

In het ziekenhuis waar ik kom werken 5 gynaecologen, ik heb er nu met 4 kennisgemaakt en stuk voor stuk zijn ze allemaal vriendelijk. Blijkbaar heb ik het dus getroffen.

Miep
 
Hey Miep,

Dan heb jij het zeker getroffen zeg. Ik heb een paar weken geleden een onderzoek gehad door een gyn. Deze was zo onzettend hardhandig dat hij mij gewoon echt pijn deed. Ook na mijn bezoek bloedde ik gewoon. En de tijd voor mij nemen deed hij helemaal niet. Ook de vragen die ik hem stelde kreeg ik absoluut geen antwoord op. De enige antwoord die ik kreeg was van, het kind zit er en nu afwachten. Echt belachelijk.
Twee weken daarna had ik een vrouw en die was daarentegen onzetten aardig en nam echt de tijd voor me. Heeft ook de echo uitgelegd en het hartje laten zien. Ik hoop gewoon dat ik in het vervolg een vrouw heb.

Liefs,

Danielle
 
 Ik heb juist ook hele goede ervaringen in het ziekenhuis.
Mijn gynaecoloog is heel aardig en ook de verpleegkundige en echoscopistes zijn heel aardig.
Dat heb je echt wel nodig als je zelf toch behoorlijk onzeker bent.

Ik ga naar het Spaarne ziekenhuis in Hoofddorp.

Gr. Mandy
19 wk en 3 dagen
 
Ja, sommige 'vrouwenartsen' hebben dan misschien net hun dag niet, da's jammer en heel vervelend voor de gene die er op dat moment moet zijn. Je hoort ook heel vaak dat vrouwelijke vrouwenartsen hardhandiger zijn dan mannelijke. Ik heb in het ziekenhuis die ervaring niet gehad. Ik had een hele botte mannelijke gyneacoloog die wel even kort maar krachtig vast zou stellen dat ik een miskraam had. Niet leuk, als je voor de eerste keer zwanger bent, het misgaat en je ook nog zo'n botte eikel treft. Zelfs mijn man was er 'sprakeloos' van. Twee dagen daarna werd ik opgenomen om gecurreteerd te worden, toen had ik een vrouwelijke gyneacoloog, die was zo lief. Al is het alleen maar even een hand op je arm en een medelevende blik, dat doet wonderen. Helemaal toen erbij gezegt werd: "Ik zal goed op je letten en voor je zorgen tijdens de curretage". Ik was nog nooit onder volledige narcose geweest en dat hele idee stond me ook gewoon niet aan!! Wat ze allemaal wel niet met je uit kunnen spoken tijdens zo'n 'operatie' of stomme grapjes maken. Tja, ik kan de gekste dingen bedenken hoor!
Maar goed, in mijn verloskundige praktijk zitten 6 verloskundigen, 5 vrouwen en een man. Ik heb ze ondertussen allemaal een keer gezien. Vorige week had ik in 1x zoiets als ik die man ook nog maar een keertje krijg, straks staat hij in 1x aan m'n bed. En ja hoor, daar was ie. Heel zorgzaam en lief. Even een hand op je arm etc. Ik heb heel veel striae, en dat jeukt als de ziekte, hij hielp me wel even van de jeuk en wreef een paar keer flink over m'n buik tijdens het 'onderzoek'.
Maar zoals ik al zei, misschien hebben ze soms hun dag niet en heb je gewoon pech. Er zit in de praktijk ook een vrouw die ik 1 van de eerste keren had en die vond ik echt niet leuk toen, bot, zakelijk en   ik had echt zoiets, als zij maar niet aan m'n bed komt. Nou had ik haar van de week weer en ze was heel anders, vriendelijk, belangstellend en luisterde echt naar me. Gelukkig had ik haar ook nog even gezien (haha)
Wat een lang zwetsverhaal! Allemaal heel veel succes met de zwangerschap en de eventuele botte vrouwenartsen die je tegen komt.

groetjes kirsten
39w0d
 
Terug
Bovenaan