Gynaecologie of verloskundige

Hi,

Ik weet het even niet en ik heb het er gisteren met me man over gehad en voor hem maakt het niet zo heel veel uit waar ik naar toe ga.

Vanwege medicijn gebruik bij me eerste zwangerschap (ma) ben ik bij de gynaecoloog terecht gekomen. Nu loop ik daar al anderhalfjaar. Vanwege 2e ma en syndroom van asherman. Het is een hele goede en aardige gyn. Maar gisteren was ik daar om een nieuw afspraak te maken en dat was allemaal lastig want ze is erg druk en nu kon het dan nog maar later in me zwangerschap hoefde ik niet te verwachten dat ik altijd bij haar terecht zou kunnen. En dat ze mss ook niet bij me bevalling zou zijn. Daar baalde ik van.

Nou slik ik geen med zijn meer dus ik heb gisteren middag een afspraak gemaakt met het geboorte centrum hier. Die vrouw was erg aardig over de tel en legde uit hoe zo een eerste afspraak gaat. En wat ik allemaal mee moet nemen.

Maar nou ben ik zo aan het twijfelen over wat ik moet doen. Ik moest vanwege med gebruik in het ziekenhuis bevallen en mocht geen bostvoeding geven en daar had ik me ook op ingesteld. Nou ben ik sinds dec gestopt en het gaat redelijk en zo lang ik zwanger ben ga ik ze niet meer slikken. Dus ik kan nu bortvoeding geven en ik heb keus over waar ik wil bevallen!

Ik ben van nature wel wispelturig maar het lijkt nu allemaal wel erger, want blijf ik bij de gyn en ziekenhuis bevalling, of blijf ik bij de verloskundige en thuis bevallen?

Kan iemand mij helpen de voor - nadelen van beide of heeft iemand ervaring met beide

Groetjes

Hoi Chanted,

Ik ben nu voor de derde keer zwanger en ben nu onder begeleiding van de gynaecoloog. Mijn eerste twee zwangerschappen zat ik bij een verloskundige. Omdat mijn tweede zwangerschap is misgelopen en mijn zoontje dood is geboren loop ik nu in het ziekenhuis. Ik ben nu 34 weken en heb het halve ziekenhuis al gezien. Omdat ik graag mijn bezoeken op niet werkdagen wil plannen kan ik vaak niet bij mijn eigen gynaecoloog terecht. Wat ik wel een voordeel vind is dat ik nu elke controle een echo krijg. Verder weet ik al dat straks mijn bevalling begeleid zal worden door een verloskundige van het ziekenhuis, dus dan zie ik helemaal geen gynaecoloog. Die staat wel standby natuurlijk. Dus wat dat betreft kun je even goed naar een verloskundigepraktijk gaan, en die kunnen dan ook mee naar het ziekenhuis als blijkt dat het nodig is tijdens de bevalling. Verder is mijn ervaring dat verloskundigen erg vriendelijk zijn en ook tijd voor je nemen. In het ziekenhuis is dit toch allemaal wat minder, je bent dan iets meer een medisch object. Dus als ik mocht kiezen dan zou ik denk ik voor een verloskundige gaan. Succes met je keuze maken en een goede zwangerschap!

Ik heb zelf mijn eerste zwangerschap bij de verloskundige gelopen, maar 5 dagen voor de bevalling kreeg ik ineens zwangerschapsvergiftiging, waardoor ik overgedragen werd aan de gyn in het ziekenhuis. Ik was daarvoor van plan om gewoon thuis te bevallen met de verloskundige. Ik vond het ook wel wat jammer, omdat je toch je zwangerschap daar gelopen hebt.

Toch heb ik wel goeie ervaringen met het ziekenhuis, hoewel ik het met mijn voorganger eens ben dat je de verloskundige echt altijd kan bellen en als je ongerust bent kun je meestal ook dezelfde dag nog langskomen, enz. Ze waren er altijd voor mij en ik heb best een vervelende zwangerschap gehad, met bloedingen, enz, waardoor ze ook wel eens 's avonds naar me toe kwamen rennen (letterlijk). Je kunt ze zelfs midden in de nacht bellen, want ze zijn natuurlijk altijd bereikbaar.

Ook ik twijfel nog een beetje, het ziekenhuis of thuis bevallen. Het voordeel is wel dat je dat altijd nog zelf, op het laatste moment, kunt bepalen. Over het algemeen is het zo dat als je geen medische indicatie hebt (maar dat is bij jou dus wellicht anders ivm je geschiedenis), je thuis blijft en dan op het laatste moment naar het ziekenhuis vertrekt voor de uitdrijving zelf.
Daarom kun je dan het beste op het laatst kiezen. Lig je dan nog lekker thuis en gaat alles goed, kun je daar net zo goed blijven. Maar wil je toch liever naar het ziekenhuis, gaat je verloskundige dan direct met je mee.

Ik zou dus ook zeker voor de verloskundige kiezen. Je kunt dan nog steeds bevallen waar je wilt, maar ik vind de zorg een stuk persoonlijker en zoals ik al zei, zijn ze altijd bereikbaar en dat vind ik een fijne gedachte.

Groetjes en succes met je keuze!

Marisa

Bedankt voor de reacties, ik ben er nog niet uit dus ik ga er morgen nog maar is met me man over praten. Volgens de telefoonist van het geboortecentrum mag je zonder med reden wel in het ziekenhuis bevallen maar dat kost een hoop geld.

Thuis bevallen en een pers aanpak spreekt me steeds meer aan, ik hoop alleen dat het te realiseren is hier, Vrij kleine slaapkamer en 2 honden&katten.
groetjes

je kan ook eerst naar de verloskundige gaan en wanneer die denkt dat het beter is om naar de gyn te gaan, maak je gewoon daar een afspraak.

je kunt als je thuis wilt bevallen ook een bed huren bij de thuiszorgwinkel, dat kan je bijvoorbeeld in de woonkamer zetten. en de hond en kat kunnen best wel even naar buiten. dus wanneer er geen medische redenen voor zijn kan het gewoon thuis

Terug
Bovenaan