haar eerste rapport

Onze grote meid zit sinds dec in groep 1 en heeft vrijdag
haar eerste rapport(verslag) gekregen en we waren best
trots nu stond er in het rapport dat ze niet zelfst. haar rits
van de jas dicht krijgt is dit erg dan? ze is net 4 thuis lukt het
soms wel maar vind het makkelijker om alleen de knopen dicht
te doen is er een bepaalde leeftijd dat ze dat moeten kunnen?
vaak als ik haar ophaal komt ze met de jas op half zeven aan lopen
dwz alleen de knopen dicht of helemaal open ze zegt wel dat
andere kindjes die wat ouder zijn bij haar in de groep haar helpen
met de rits mmmm ik hoor graag jullie reactie wanneer konden jullie
kindjes ritsen dicht doen ik word er een beetje onzeker van
 
Lieve moeder,
Welkom in de wereld die onderwijs heet. Ik leef er als juf al 13 jaar in en als moeder een jaar of 3. Deze wereld gaat er nog steeds vanuit wat er mis is, wat ontbreekt en wat de problemen zijn. Was het voor het naar school gaan een probleem voor u dat ze de rits niet dicht kreeg. Maak er  dan alstublieft er geen probleem van dat ze het na 3 maanden school ook nog niet kan. Als hier de nadruk op wordt gelegd komt er van zelf een nog groter probleem bij namelijk dat uw kind er geen zin meer in heeft naar school te gaan omdat haar door leerkracht en ouders (die hier in meegaan) te veel nadruk wordt gelegd wat ze niet kan en niet wat ze wel kan. Een prachtig rapport, wat wordt er uitgehaald 'ze krijgt haar rits niet dicht'. Ik ben niet boos op u hoor maar het systeem is om boos van te worden. Geniet van u kind en geniet dat uw kind geniet.
Een warme groet Knof.
 
hallo
ik denk dat het per kind verschillend is wanneer het zelf ze jas dicht kan ritsen, ik heb zelf een zoontje van 4,5(over 3 maanden 5) hij zit sinds september op school, maar hij kan nu net een beetje zelf ze jas dichtdoen maar meest zit ie niet goed of niet dicht.
bij hem op school doen ze daar ook niet zo heel erg moeilijk over in groep 1.
groetjes saskia
 
Hallo,

Fijn dat u dochter het naar haar zin heeft op school en dat zij  een goed rapport heeft.  Laat uw kind lekker kind zijn. Zij ontwikkelt zich in haar tempo en wat maakt u die rits nou uit. Mijn zoontje is 4,5 en zit sinds augustus op school. Hij moet zich 2 keer per week aan- en uitkleden in verband met de gymles. Meestal   lukt dit wel maar soms ook niet. Hij zit in een groep 1/2 en die oudere kinderen zijn zo gewend elkaar een handje toe te steken.  
 
ach, mijn zoontje  (ook 4.5)  kreeg te horen dat hij niet kan knippen... ik maak me er niet druk over. Ik vind het nu belangrijk dat hij sociaal leert te zijn; niet pesten, niet gepest worden en lekker spellen met andere kindjes. Vaardigheden komen vanzelf wel. Van de week kon hij ineens olivavant (olifant) schrijven; welk kind van 8 kan er nog niet knippen. het komt vanzelf wel.
 
Hoi hoi!
Ik ben het met Knof eens!Zo ontzettned eens!
Ikkom uit een echt onderwijs-gezin, (heb zelf plannen om met de pabo te beginnen, maar heb er 7 jaar geleden voor gekozen eerst een gezinnetjes te sichten)
Mijn moeder is nu adjuct-directeur van een basisschool, daar zitten mijn oudste 2 dochters ook op.En zij zegt ook zooo vaak dat er tegenwoordig vaker wordt gezegd, en vermeld dat een kind nog niet kan ipv wat het kind wel allemaal kan...
Mijn 2e dochter (4,5 jaar) kwam vorgie week thuis met haar 2e rapport.(Net voor de kerst haar 1e rapport) en weet je....er stond nog helemaal NIETS in!!!
Op 'onze' basisschool hanteren ze het rapport als een grote rode multomap die de hele basisschool-periode meegaat.In de eerste paar kleuterjaren zitten daar vooral tekeningen en kuntselwerkejs in, het 1e jaar zelfs helemaal niks qua toelichting van de juf.Eerst vond ik dat jammer, maar nu snap ik het wel.Ze willen nog niet een kind beoordelen wat net een paar maanden naar school gaat.Ook het 10 minuten gesprek heeft nog weinig inhoud.Pas in het 2e kleuterjaar krijg je in het rapport een extra inleg vel met een reactie van de juf, over hoe ze kunnen samenwerken en dergelijke.


Kortom, vind het eigenlijk best vroeg dat jij al zulke -kritiek- krijgt over je 4 jarige kind....
Ik zou je als advies geven er niets mee te doen.Mijn 4  jarige dochter kan haar rits de ene dag wel dicht krijgen en de dag erna lukt het niet.Het boeit me totaal niet.Ze leert het vanzelf...
Laat het lekker los, jij bent de moeder en weet het het beste, toch!!!
Succes!
Groetjes Roos.(mama van 3 meiden, 7, 4,5 en 1jr, zwanger van de 4e.)

 
Hallo mama's,

net als Knof zit ik zelf in het onderwijs (juf groep 5) en onze oudste zit ook bij mij op school.
Haar eerste rapport heb ik gelezen als ouder en het oudergesprek geluisterd als leerkracht. Ik vond het zo moeilijk om te horen hoe ze over onze grote meid dachten.... wij zo vol trots en verwachting hoorden hoe ze over haar dachten. We hoorden hoe de juffen (lees collega's) vonden dat ze teveel fantasie had. Nou ja, om het gesprek te overleven ben ik als leerkracht gaan luisteren (kwam ik later achter). Ik begreep niet hoe ze een vierjarige zo konden beoordelen én deden ze dat altijd????

Wat een supergoed idee om in groep 1 alleen werk van het kind te tonen en pas in groep 2 de bevindingen op te schrijven.

Ik schrijf altijd het rapport voor het kind dus hoop dat het kind het begrijpt en druk mijn leerlingen op het hart om vragen te stellen. Maar het positieve noem ik altijd als eerste. Omdat niet alle ouders op spreekuur komen moet je ook vermelden wat nog niet zo goed lukt anders zou ik dat bewaren voor het spreekuur en niet in het rapport zetten.

Trouwens Isa kon zichzelf nog niet aankleden toen ze naar school ging. Wij kregen toen als school voorlichting over Vroeg Tijdse Onderkenning. Blijkt dat kinderen van 4 dat ook nog niet KUNNEN dat is iets neurologisch. De hersenen zijn nog niet rijp genoeg. Dus weet ik nu ook waar faalangst vandaan komt.

Ook realiseer ik mij dat het dus om kennis gaat. Hoe meer kennis de leerkracht heeft van de psyche, de ontwikkeling en de aansturing van de hersen naar de spieren heeft (ja, ja komt er allemaal bij) hoe meer deze kan inspringen op de individu en zijn ontwikkeling.

Onze dochter zit in een heel moeilijke groep helaas en wil nog heel graag lekker spelen. Ze ziet niet de noodzaak van de voorbereidende werkjes in.. ach laat haar maar ik weet wat haar te wachten staat. Ze kan dan nog maar beter lekker spelen en 'extra' kleuteren dan altijd op haar tenen lopen.

En hoe moeilijk vind ik het als ouder om alles te weten van school en die groep..
We steunen waar we kunnen. Mijn man loopt vaak de werkbladen met haar na en dan laat ze gelukkig zien dat ze het kan maar op school ziet ze te veel andere dingen.

Nou zeg, een heel verhaal maar 2004 maak je idd niet te veel drukte om die rits. Waak ervoor dat ze plezier blijft houden en ga het gesprek met de leerkracht op tijd aan. Zo onderhoudt je het contact ook al is het maar 5 minuten even wat vragen of opmerken. Ik kan als leerkracht altijd erg waarderen als ouders met vragen, twijfel of opmerkingen komen. Ben ook maar een mens en zie niet alles..

Groet,
Mikki
 
we hebben inmiddels 10 min gesprek gehad en mn gal
kunnen spugen over het feit dat zij de jas best zelf dicht kan
doen ja zei de juf ze deed het niet en na het rapport schrijven
zag ik dat ze het wel zelf deed en ja dan kun je t niet meer
veranderen mmm oke onze3 dochter doet ook veel nonver-
bale communicatie stond in t rapport ja dat was ik wel met
juf eens maar wij pakken dat thuis hard aan dwz ze wijst naar
iets maakt het liefst nog kreungeluiden erbij m.a.w pak het
is voor mij ik wijs wel aan wat ik bedoel nou mooi niet je kunt
praten en daar mee uit zo niet dan krijg je t ook niet ik heb juf
geadviseerd dat ook te doen want ik wil niet dat ze zo makkelijk
iets voor elkaar kan krijgen de juf zei dit even genegeerd te hebben
omdat ze nog maar net op school is maar gaat er nu wat mee doen.
 
Terug
Bovenaan