''Had ik maar geweten dat er leerplicht is maar geen schoolplicht'

JetskeOvN

Forumleiding
Deze week als nieuws artikel van de week op Oudersvannu.nl het verhaal van Michelle.

Michelle deelt in ons "had ik maar rubriek" dat ze spijt heeft van de keuze voor regulier onderwijs. Bij hun oudste liep het stroef vanwege prestatiedruk, wat leidde tot een heroverweging van onderwijsopties na de ervaringen tijdens de coronapandemie. Ze onderzochten alternatieven zoals B3-scholen, die meer flexibele leerprogramma's bieden, maar besloten toch hun jongste dochters naar reguliere scholen te sturen voor de structuur en het sociale aspect. Ze merkten echter vroegtijdig overprikkeling bij hun jongste kind, wat hen ertoe bracht om de schooltijden aan te passen. Michelle benadrukt het belang van ouderlijke regie en communicatie met scholen om te zorgen dat kinderen het onderwijs krijgen dat bij hen past. Achteraf had ze graag eerder diverse onderwijsvormen overwogen om de prestatiedruk te verminderen.

Herken jij jezelf in dit verhaal of doet dit verhaal iets met jou? Laat hier je ervaring, menig of advies achter zodat we samen met elkaar hierover in gesprek kunnen gaan.

Lees hier het volledige verhaal:
 
Een onderwijsvorm die bij veel mensen nog onbekend is, maar zeker op het gebied van autonomie, ontbreken van prestatiedruk op het gebied van cijfers en jaarlagen en waar de focus ligt op een basis van veiligheid en vertrouwen is 'Agora' onderwijs.
Dit type onderwijs is momenteel vooral aan het groeien in het voortgezet onderwijs, maar maakt ook stappen in het basisonderwijs.
Hier leren kinderen door middel van challenges die ze zelf kiezen, en met behulp van een coach vormgeven (leering heeft niet de keuze of het wilt leren, maar wel wat en hoe het leert). Leerlingen zitten met alle niveaus en jaarlagen samen in een coachgroep. Ze halen in de onderbouw geen cijfers, hebben geen vakken en volgen geen lessen. Pas als ze bezig zijn met het examentraject (moeten helaas uiteindelijk nog wel door de hoepel van het vaste school examen heen springen) gaan ze beoordelingen halen voor PTA onderdelen (ook ter voorbereiding op de centrale examens).
 
Een onderwijsvorm die bij veel mensen nog onbekend is, maar zeker op het gebied van autonomie, ontbreken van prestatiedruk op het gebied van cijfers en jaarlagen en waar de focus ligt op een basis van veiligheid en vertrouwen is 'Agora' onderwijs.
Dit type onderwijs is momenteel vooral aan het groeien in het voortgezet onderwijs, maar maakt ook stappen in het basisonderwijs.
Hier leren kinderen door middel van challenges die ze zelf kiezen, en met behulp van een coach vormgeven (leering heeft niet de keuze of het wilt leren, maar wel wat en hoe het leert). Leerlingen zitten met alle niveaus en jaarlagen samen in een coachgroep. Ze halen in de onderbouw geen cijfers, hebben geen vakken en volgen geen lessen. Pas als ze bezig zijn met het examentraject (moeten helaas uiteindelijk nog wel door de hoepel van het vaste school examen heen springen) gaan ze beoordelingen halen voor PTA onderdelen (ook ter voorbereiding op de centrale examens).
Dan reist bij mij de vraag, of juist kinderen die moeite hebben met prestatie druk, goed zijn voorbereid op het doen van examens. In de zin van prestatie druk en faalangst dus, niet zozeer vakinhoudelijk. Hoe wordt dit geborgd?
 
In de aanloop naar het eind examen wordt hier uiteraard aandacht aan besteed. Wat vooral van belang is, is een basis van veiligheid en vertrouwen, vooral in hunzelf. Als hier in de onderbouw veel aandacht aan wordt besteed, leert de leerling omgaan met situaties waarin het stress ervaart.
Daarbij wordt er in de onderbouw veel energie gestoken in 'hoe leer jij nou het beste?'. Dit kunnen de leerlingen dan weer inzetten als ze aan de slag gaan met hun vakken.
Dit in combinatie met coaching (waarbij er meer tijd is voor de leerling in verhouding met regulier onderwijs), maakt dat leerlingen goed voorbereid en begeleid aan hun examens beginnen.
Ik zeg natuurlijk niet dat deze onderwijsvorm 'DE' oplossing is voor elke leerling/situatie, wel dat er makkelijker te schakelen is/meer mogelijkheden zijn om te kijken naar de behoefte van de leerling, dan bij traditioneel onderwijs.
 
Terug
Bovenaan