Hoi Miek,
Spannend he! Ik vond het ook heel spannend toen we daadwerkelijk er aan begonnen.
Inprincipe heb je dus 14 dagen voor de eerste dag van je menstruatie je eisprong gehad. Dus alleen als je heel erg regelmatig ongesteld bent kan je zeggen wanneer je je eisprong hebt gehad. En anders weet je achteraf pas zeker wanneer je 'm had.
Wij doen de eerste week na de menstruatie nooit zo heel veel, aangezien mijn cyclus altijd langer duurd dan 28 dagen. Maar de week daarop begint het. We doen het dan 1x in de 3 dagen soms 2 dagen. Dit omdat sperma 72 uur zou kunnen overleven in jou..dus heb je altijd levend sperma aanwezig. Je kan het beter niet elke dag doen, want dan is de kwaliteit van de sperma weer niet goed genoeg (waarschijnlijk). Wij zetten het in mijn geval door tot dat ik weer ongesteld ben. Ik ben namelijk wel heel onregelmatig ongesteld, mijn cyclus duurd sowieso altijd langer dan 28 dagen, maar de ene keer 30 de andere keer 34 en dan weer 39 dagen.. Ik kijk dan altijd wel een beetje na wanneer ik mijn eisprong zou hebben als ik bijv.39 dagen cyclus zou hebben en probeer een dag voor die dag uit te komen met vrijen..En ik blijf altijd een 15 minuten na die tijd liggen, en ga dan pas naar het toilet, dan hoeven ze niet stroomopwaarts te zwemmen, misschien is dat de grootste onzin, maar ik doe het toch maar.
Zo wordt het wel heel theoretisch, maar ik ben 2 keer zwanger geweest en de eerste keer was in 3 pogingen raak en de tweede keer in 1 keer raak. Dus misschien werkt het wel echt. We gaan nu voor ons tweede kindje, dus ben benieuwd of mijn theorie van ruim 2 jaar terug nog steeds werkt. Ik zou bij een normale cyclus zondag ongesteld moeten worden, maar ja dat kan net zo goed 11 dagen later zijn, dus het spannende wachten gaat beginnen!
Het is gewoon afhankelijk van heel veel factoren..Ik heb ergens gelezen dat je maar 15 % kans hebt dat het lukt per maand..Dat is natuurlijk niet zoveel. Probeer het gewoon leuk te houden en er zo ontspannen mogelijk mee om te gaan en hou je eisprong een beetje in de gaten.
Heel veel succes,
Groetjes Kirsten.