Ik werk op een kinderdagverblijf.
Gezien je kindje best veel uren naar de opvang gaat, zou ik kiezen voor 3 hele dagen en de andere 4 dagen in de week lekker rustig thuis. Als je voor halve dagen kiest, moet je kindje 4x per week naar de opvang en dat is best onrustig en druk.
Meestal betaal je voor een halve dag ook meer, want een halve dag is vaak 6 uur (7.30-13.30 of 12.30-18.30) terwijl een hele dag 10 uur is. Dat scheelt je dus 2 uur per week.
Als je wel voor een halve dag kiest, adviseer ik je om je kindje de ochtenden te brengen en niet de middagen. Als je kindje nog klein is, maakt dat nog niet zoveel uit. Maar als je kindje wat ouder wordt en nog maar 1x slaapt op de dag, wordt dat vaak vervelend voor ze. Dan komen ze om 12.30 binnen in een grote drukte en moeten ze gelijk naar bed. Veel kindjes vinden dat moeilijk. En vaak worden er in de ochtend leuke activiteiten gedaan en is het in de middag toch wat meer vrij spelen.
Voor de rust zou ik kiezen voor 3 hele dagen, dan weet je kindje ook waar hij aan toe is. Altijd een lange dag, en niet elke dag de vraag of mama al vroeg komt of pas laat!