Halve of hele dagen?

<p>Ons kindje komt pas begin 2020, maar we moeten nu al de kinderopvang regelen. Ik ga 32 uur werken terwijl mijn partner 40uur blijft werken.</p><p>Hij is altijd op woensdag thuis dus die dag is er geen opvang nodig. Echter twijfel ik over mijn vrije dag. Ik kan deze gesplitst opnemen dat de baby straks op ma/vrij een hele dag gaat en op di/do een halve dag of ik kan kiezen voor 3 hele dagen ma/do/vrij</p><p>Hebben jullie ervaringen met halve dagdelen? </p><p>Ik hoor het graag!</p>

Ik werk op een kinderdagverblijf.
Gezien je kindje best veel uren naar de opvang gaat, zou ik kiezen voor 3 hele dagen en de andere 4 dagen in de week lekker rustig thuis.  Als je voor halve dagen kiest, moet je kindje 4x per week naar de opvang en dat is best onrustig en druk. 
Meestal betaal je voor een halve dag ook meer, want een halve dag is vaak 6 uur (7.30-13.30 of 12.30-18.30) terwijl een hele dag 10 uur is. Dat scheelt je dus 2 uur per week.
Als je wel voor een halve dag kiest, adviseer ik je om je kindje de ochtenden te brengen en niet de middagen. Als je kindje nog klein is, maakt dat nog niet zoveel uit. Maar als je kindje wat ouder wordt en nog maar 1x slaapt op de dag, wordt dat vaak vervelend voor ze. Dan komen ze om 12.30 binnen in een grote drukte en moeten ze gelijk naar bed. Veel kindjes vinden dat moeilijk. En vaak worden er in de ochtend leuke activiteiten gedaan en is het in de middag toch wat meer vrij spelen.
Voor de rust zou ik kiezen voor 3 hele dagen, dan weet je kindje ook waar hij aan toe is. Altijd een lange dag, en niet elke dag de vraag of mama al vroeg komt of pas laat!

Ik werk zelf ook 32uur en zou ook voor de hele dagen kiezen. Mijn zoontje is nu bijna 16 maanden en wat er hierboven al gezegd wordt zit je met de middagslaap. Ook worden er vaak leuke dingen gedaan in de ochtend zoals knutselen en s middags lekker spelen/muziek maken etc. Je kunt ze ook goed in een ritme krijgen door ze mee te laten gaan in het dagelijkse ritme en niet net voor de boterham oid ophalen. 

Ik werk in de zorg en onze baby gaat flexibel. Toen ik nog zwanger was dacht ik doe gewoon hele dagen ook als half kan. Nou daar Kwam ik na zijn geboorte Snel op terug. Vind halve dagen veel fijner ook voor hem. Hij is namelijk Kapot moe Als hij daar is geweest

Ik werk (ook onregelmatig) in de zorg en bracht hem de eerste maanden na mijn verlof halve dagen wanneer ik middag/avonddiensten had, maar na verloop van tijd kwam het regelmatig voor dat ik hem net rond zijn slaapjes moest brengen en dat was toch vaak onhandig en zelfs vervelend (nét wakker moeten houden of 's ochtends een slaapje eerder móeten plannen en gestress). Ook merkte ik dat het voor mijn zoontje rustiger en duidelijker was om de héle dag op een plek te zijn dan de dag nog op te splitsen in wie voor hem zorgt. Bovendien ervaar ik zelf veel meer rust als ik mijn vrije dagen dan helemaal met hem heb en als ik wel een late dienst heb, gaat hij wel 's ochtends en heb ik nog wat me-time ?

Terug
Bovenaan