Hand-mond-voetziekte ????!!!

Hallo allemaal,

Mjin dochter is ziek, dat verklaard ook haar jengel dag van afgelopen donderdag.
Vrijdag had ze 38,3 en wilde minder eten en drinken en had uitslag op billen.
Zaterdag 37,8 en wilde bijna niets eten. 's Middags begon ze te huilen na het drinken en pakte naar haar tong. Toen ik in haar mond mocht kijken zag ik vlekjes op haar tong. Dat deed pijn bij het eten en drinken.
Ze heeft die dag amper gegeten en gedronken. De uitslag op billen was meer geworden en er waren nu ook blaasjes. Om 20:30 naar  huisartsenpost (zal je net zien, ziek in weekend).
Dokter zei dat het een virus was wat vanzelf over moest gaan.
Zondag heeft ze ook amper iets op en ook blaasjes op handen en voeten.
Maandag ook niet veel gegeten en tot nu toe vandaag ook nog niets.

Op internet gezocht en kwam op hand-voet-mondziekte. Had er nog nooit eerder van gehoord, maar schijnt nu te heersen. Is een soort kleine epidemie.
Wat ze heeft wordt daar ook genoemd.

Echt zielig, ze wil heel graag eten en drinken, maar doet pijn, waardoor ze na elke hap en slok moet huilen en ze zegt dan: "Vies, is vies!"
Haar maagje rammelt van honger, maar ze eet en drinkt bijna niets. Ijs gaat er maar net in en dat verdoofd wat, waardoor ze daarna wel wat drinkt.

Heb gisteren nog de huisarts gebeld en de assistent zei ook dat drinken het belangrijkste was. Kinderen kunnen weken zonder eten, als ze maar drinken.
Hoop dat ze niet uitdroogd!
Ze wil alleen maar tv kijken. Ik wordt er echt gek van, maar goed...Gisteren ook, wel 10x Barbapapa dvd, want ze wil alleen die maar. Heb nu vanmorgen toch maar de tv aangedaan (zandkasteel, teletubbies) dat vond ze erg leuk.

Hoop dat ze snel beter is.
Hebben jullie hier weleens van gehoord, of ervaring mee?

Groetjes, Marianne mv Rebecca (2 jaar en 3 mnd.)

Hoi Marianne,

Vervelend he, zo'n ziek meisje....... Sophie heeft het een week of 2 geleden gehad en ook hier schijnt het te heersen op de kinderdagverblijven. Ook hier begon het met uitslag op de billen en daarna blaasjes op haar handjes en voetjes.

Gelukkig heeft ze niet zoveel last gehad in haar mond, dat schijnt nl wel het meest vervelend te zijn. Ben toch even bij de ha geweest en die gaf ook aan dat het vanzelf weer overgaat. Sophie is er verder niet hangerig of ziek van geweest.

Lekker verwennen dus, en als dat met tv-kijken is: so be it, toch? Als je ziek bent, wil je gewoon lekker hangen...... Luiers en/of plasjes even in de gaten houden om te zien of ze niet gaat uitdrogen en dan moet je natuurlijk weer even terug naar de ha.

Hier was het met een dag of 4 weer voorbij, nog even volhouden.....
Sterkte en beterschap met je kleine meid!
Susan

Hoi Marianne.

Wat sneu voor Rebecca zeg!!! Het is niet leuk als je kleintje zich niet zo lekker voelt, zeker niet als alles dan ook nog pijn doet bij het eten en drinken.

Ik hoorde van mijn man dat een kindje van een collega ook hand-mond-voetziekte heeft. Alleen noemde hij het mond- en klauwzeer (schijnt hetzelfde te zijn , maar ik vind hand-mond-voetziekte wel een stuk liever klinken hoor!)
Ze zeggen dat het vanzelf weer over gaat, maar dat neemt niet weg dat het erg lastig en sneu is voor Rebecca.

Ik heb verder geen tips, want ik heb er geen ervaring mee.
Het enige wat ik vanaf hier kan doen is je sterkte wensen met Rebecca. Hopelijk knapt ze snel weer op. Verwen haar maar lekker veel met knuffels en kusjes!

Liefs Jeske (mv Ilse en Stan)

Hoi,

Wat vervelend voor je dochter zeg.
Wieteke heeft een paar weken geleden ook allemaal blaasjes in haar mond gehad en ontstoken tandvlees (bleken aften te zijn, tekort aan vitamine B12 waarschijnlijk).
Ze kon ook niet eten van de pijn.
Ik heb toen van de huisarts een smeersel gekregen wat ik op haar tong en tandvlees  kon smeren met een kwastje. Dit smeersel verdoofde haar tong en tandvlees waardoor ze wel kon eten. Je moest het een half uur voor de maaltijd aanbrengen en het werkte daarna iets van 1 à 2 uur volgens mij. Je mocht het meerdere malen per dag gebruiken. Ik merkte vanzelf aan Wieteke als het uitgewerkt was.
Ik heb het flesje hier nog wel staan, zal even kijken hoe het heet.

Het heet: LIDOCAINEHCL (oraal gebruik)
Ik heb een flesje van 20 ml gekregen.

Misschien kun je vragen aan je huisarts of je dat in dit geval ook kunt gebruiken. Ik kon het met recept gewoon bij de apotheek ophalen.

Beterschap in ieder geval voor je dochter en hopelijk knapt ze snel op.

Groetjes
Geeske.

Hoi Marianne,

Marly had dit zo'n 3 weken geleden ook. Had eerst blaartjes om haar hiel en dacht dat het van haar schoentjes was. Dus terug naar de schoenenwinkel (ze had net nieuwe winterschoentjes), die man heeft er wat aan gedaan, maar we zagen ook dat het niet precies op die plekjes was, als waar het van de schoentjes zou kunnen komen. Dus we waren er al over aan het twijfelen, maar we hadden geen idee wat het dan zou kunnen zijn.
De dag erna had ze ze ook op de teentjes. Toen toch maar even naar de dokter geweest. Die zag ook op haar handpalm net onder haar ringvingertjes minuscule blaasjes en een blaasje in haar mondje. Dus ook diagnose mond-hand-voetziekte. Maar er is niks aan te doen, gewoon uitzieken. Op dat moment was Marly er nog niet erg ziek van, maar volgens de dokter kwam dat nog wel.
Gelukkig is dat er niet meer van gekomen (ik denk zelf doordat ze nog bv krijgt). Ze heeft het denk ik van ons overbuurjongetje die er dus wel ook errug ziek van is geweest en het ietsje eerder als haar heeft gehad (hoorde ik pas achteraf, waren op vakantie).
Ik heb op internet wel gevonden dat het qua naam vaak met mond- en klauwzeer wordt verward. Maar dit is absoluut niet hetzelfde. Tis zelfs een ander virus.

Maar hier dus geen tips voor je zieke meissie... Alleen maar een dikke beterschapsknuffel!!

Liefs!

Terug
Bovenaan