Hand-, voet- en mondziekte.... gevaarlijk??

Hoi allemaal

Ik ben vandaag 5 weken en 2 dagen zwanger.
Wij gaan morgen naar de verjaardag van m'n schoonzus. Ze belde toenstraks op dat haar kleine (1,5jr) de infectieziekte hand-, voet- en mondziekte heeft.
De HA had tegen haar gezegd dat ze de kleine bij zwangeren uit de buurt moest houden omdat het de kans op een miskraam vergroot....!
Nu heb ik net even zitten googlen en bij sommige sites staat zelfs helemaal niks over het risico bij zwangere vrouwen.....
M'n schoonzus zei dat ik anders maar thuis moest blijven.
Is deze angst gegrond.... of kan ik mrogen gewoon naar haar (en een beetje uitkijken dat die kleine van hun me niet onder niest ofzo.....)

Groetjes, Mickje

Hoi Mickje,

ik zou geen risico nemen en het adves van de huisarts opvolgen. Blijf even uit de buurt to het over is. Ze begrijpt het echt wel als je niet langs komt en vor alle andere familieleden die het nog niet weten kan je vast wel een smoesje verzinnen.

Mocht er wel wat gebeuren met je zwangerschap dan zal je jezelf altijd afvragen of het daar misschien aan heeft gelegen en dat zou zonde zijn.

Gr. Joyce

Kun je geen navraag doen wat de incubatie tijd is? Heb die bij deze ziekte dan heb je al kans dat je besmet bent geraakt in de afgelopen dagen/week(en). Ik wil je niet ongerust maken hoor.

Maar ik zou ook zeker niet gaan op aanraden van je schoonzus. Ze belt je toch niet voor niets op?

Succes met beslissen.

Claudia

hoi mickje..

ik zou het risico niet niemen hoor.
de huisarts heeft het niet voor iets aan je zus doorgegeven.
je zou je eigen huisarts of verloskundige even kunnen bellen, maar ik neem aan dat die hetzelfde zullen zeggen.

groetjes Carina

Goedemorgen!

Uit de buurt blijven! Mijn stiefkinderen hadden deze besmetting ook en ik ben nu 30 weken zwanger. Het kan, ongeacht hoe ver je bent in je zwangerschap, serieus gevaar opleveren voor de kleine ( overigens ook als hij/zij al geboren is). Het is een virusinfectie die niet heel erg lang duurt ( gemiddeld een kleine week) maar die wel gemeen is. Het probleem ermee is dat jij niks zal merken aan je eigen gezondheid, maar je zwangerschap loopt echt gevaar als je kindje besmet wordt.
Wacht dus liever een weekje af tot de kindjes helemaal hersteld zijn en ga dan gezellig op verlate verjaardagsvisite. Als je schoonzus er voor belt zal ze het echt niet erg vinden als je wat later langs komt.

Groetjes!

Hi Mickje,

Ik heb vorig jaar de h/v/m ziekte van mijn kleine neefje gekregen, toen was ik niet zwanger hoor.

Ik ben echt vreselijk ziek geweest en heb een pittige anitbiotica kuur moeten volgen.

Ik zou dus echt niet gaan, het duurt idd maar een week of anderhalve week maar is vreselijk heftig.

Op dokters advies moest ik ook per direct stoppen met werken ivm infecite-gevaar voor anderen, uiteindelijk 2 1/2 week thuis geweest en 5 kilo lichter omdat ik niet kon eten vanwege de pijn in mijn mond.

Dus, ga niet, niet enkel voor jezelf maar zeker niet voor je kleintje.

Groetje Anouk

Terug
Bovenaan