handicap en moeder

ik heb tijdens mijn zwangerschap een topic geopend over zwanger zijn met een handicap, aangezien ik er zelf een heb.

ben een tijdje niet meer op het forum geweest, maar ben weer terug!!!
ik heb een zoontje Arjun van ruim 3  maanden oud.

ik wil graag ervaringen en oplossingen zoeken voor dingen waar ik tegenaanloop.

zoals: handig een luier omdoen en billetjes vegen. het gaat wel maar niet echt makkelijk. en hoe ga je om met toenemende spasmes???

groetjes...

Hallo,

Beetje laat, maar alsnog gefeliciteerd met je zoon! Hoe zijn de bevalling en de eerste weken verlopen?

Ik heb destijds gereageerd op je topic op het zwanger-forum, maar ben daar op het laatst van mijn zwangerschap ook niet meer veel gaan lezen en reageren. Ik ben ergotherapeute en heb in collega-overleg nog gevraagd naar tips over mama-zijn met een handicap. Erg maar waar: hier is heel weinig informatie over te vinden. Maar ik wil je best helpen met het zelf bedenken van tips, voor zover ik kan..

Je schrijft over toenemende spasmes.. Zijn deze algemeen toegenomen na de geboorte van je zoontje of wordt het erger bij bepaalde handelingen?

Groetjes,
Dionne

Hoi lovely-rose

Nog gefeliciteerd!
Ik kan er een beetje over meepraten.. heb   niet zoveel moeite met luiers verschonen omdat dit nog niet zo'n belasting is voor mijn spieren. Wel heb ik moeite om danaë te tillen, in badje te doen, haar de fles te geven en dat is soms behoorlijk kut, ronduit gezegd. Ik heb in mijn zwangerschap wel allerlei handige tips van een ergotherapeut gekregen maar nu is het heel erg gissen en dingen praktisch uitvinden om danaë optimaal te verzorgen. Voor het flessen heb ik alleen nog maar een oplossing en dat is als ze in de box ligt, ligt haar fles ergens op bijv een beer of een dekentje en dan drinkt ze de fles gewoon heerlijk relaxed op. In het begin dacht ik zal dit wel goed gaan, verslikt of stikt ze niet maar gelukkig gaat het gewoon super!
ik ben dus net als jij nog erg zoekende naar tips wat misschien kunnen helpen

sterkte met alles en hoop dat je wat bruikbare tips kan krijgen

Liefs sabrien mama van Danaë ( 01-02-2007 )

hoi,

wat voor handicap heb je? ik zelf heb hemiplegie rechts en Arjun is op 10 januari 2007 geboren. geef je fles of borstvoeding? ik ben een paar dagen geleden gestopt met de bv.

he

van   hemiplegie heb ik nog nooit gehoord, zou je mij in het kort kunnen uitleggen wat het precies is? je bent niets verplicht hoor ;-)
als ik iets til krijg ik schrijverskramp ( valt onder dystonie ), je hand of arm gaat dan spastisch staan in een abnormale stand. Je hele lichaam kan gewoon verkrampen en dan kan je totaal niets.  Verder heb ik al vanaf jonge leeftijd osteoporose, wat dus vergroeïngen geeft en dan is iets tillen een zware belasting.
Ik geef flesvoeding, omdat ik medicatie en kuren (infusen met medi) krijg mag ik geen borstvoeding geven.

@dionne: mijn bevalling is super gegaan.
ik zou eerst een keizersnede krijgen, dat hadden ze in het AMC bepaald.
Maar ik ben begin december verhuisd waardoor ik onder controle kwam te staan in het Radboud. Daar vertelden ze mij dat de baby misschien niet goed groeide en ik moest 2 keer in de week op en neer naar nijmegen met de trein (ik woon inj oss) uiteindelijk ben ik met 38 weken in geleid: op maandag 8 januari had ik een controle, een afspraak met de anesthesist over de ruggeprik en een controle van mijn drain bij de neurochirurg. op dinsdag 9 januari werd ik opgenomen en kreeg ik een gel op mijn baarmoedermond. Ik had de hele dag voorweeen en ;savonds om kwart voor 10 braken mijn vliezen.en om half een kreeg ik de prik en kreeg ik persweeen toen is om 9 minuten voor 4 Arjun geboren.

@Sabrien: hemiplegie is een halfzijdige verlamming of dat je halfzijdig spastisch bent. bij hemiplegie zijn de hersens beschadigd door bzuurstof gebrek of hersenbloeding.

Terug
Bovenaan