Handicap en zwanger

Hallo meiden

Ik ben Ruth, 22 jaar en zwanger van ons 1e kindje (14 weken)
daar komt bij dat ik MS heb

dit houdt voor mij in dat ik niet meer ver kan lopen
binnenhuis red ik mij wel
maar voor de langere afstanden en met winkelen gebruik ik een rolstoel
ook het traplopen lukt nog maar met een kind aan nee dat durf in niet aan

zijn hier meiden/dames die ook een lichamelijke handicap hebben
hoe ga jij daar mee om en
heb je nog handige, praktische tips??

Ik hoor het wel
doei doei
groetjes Ruth
 
Hoi Ruth,

Allereerst gefeliciteerd met jullie zwangerschap! En een heel fijne tijd, met weinig problemen.

Ik heb zelf geen handicap, maar werk in de zorg. Jaren terug heb ik een jonge vrouw met MS geholpen. Zij is na haar zwangerschap alleen gelaten door haar man, en stond dus alleen voor de zorg voor haar zoon. Dus misschien heb ik wat tips voor je. De eerste: doe wat je kunt met je kind. Geef eerder je huishouden uit handen dan je kind. Dat deed deze mevrouw ook. Pas als het echt niet ging vroeg ze hulp van haar moeder, vriendinnen of van mij. Ten tweede: Vraag een scootmobiel met kinderzitje aan. Of als je er al 1 hebt, laat er een kinderzitje op zetten. Als je kindje dan kan zitten kan hij/zij lekker met jou erop uit. De derde: Zorg dat alles op jouw werkhoogte is. Een ander doet maar wat meer moeite. Jij moet zelf goed voor je kind kunnen zorgen. Ik weet dat dit naar klinkt, maar voor je het weet wil iedereen de zorg van je over nemen, en het is jouw kind! Ten vierde: Deel je dag in naar jouw kunnen. Je kindje groeit in dat ritme, en vind dat heel normaal. En tot slot: GENIET!!!! Het zal soms best zwaar worden, en soms zul je de zorg aan een ander moeten overlaten.(Als papa even niet in de buurt is) Maar het is ook heel leuk!
Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. Eventueel kun je ook via internet op zoek naar een patientenvereniging voor advies of lotgenotencontact.
Het beste!
Groetjes, Kat
 
Vergat ik nog bijna de tip om een traplift aan te vragen! Weet het, het is een hele stap. Maar zo kun je zelf veel met je kindje doen. En je hoeft niet bang te zijn dat er iets mis gaat. Een draagdoek of draagzak kunnen ook werken als je een traplift echt niet wilt, of als dat niet kan.

Groetjes, Kat
 
Terug
Bovenaan