handjes naar elkaar toebrengen en hoofdje optillen

Hallo,

Noah is morgen precies tien weken, maar echt heel veel interesse in zijn handjes heeft hij nog niet. Volgens de fysio brengen babietjes vanaf een maand of twee hun handjes naar elkaar toe, maar noah heeft amper nog het besef dat ie handjes heeft laat staan dat ie ze naar elkaar toebrengt. Ze gaf ook wel aan dat het ene kindje wat sneller is dan het andere en dat we ons geen zorgen hoeven te maken maar toch. hij loopt niet voor niks bij de fysio en misschien is er wel meer mis met hem dan wij denken.

Noah heeft overigens fysiotherapie vanwege zijn voorkeurshouding. Hij heeft een nogal stijf nekje en kijkt het liefts naar rechts. Sinds hij fysio heeft kijkt hij wel steeds vaker naar links dus dat gaat de goede kant op, maar hij kan zijn hoofdje bijvoorbeeld nog niet optillen als hij op zijn buik ligt wel als hij naar rechts kijkt maar niet als hij recht naar voor of naar links kijkt. Dit was niet helemaal zo als het zou moeten gezien zijn leeftijd zij de fysio.

Hoe zit dat bij jullie koters kunen ze dat al en vanaf wanneer zijn ze dat gaan doen??

Mirjam

Hoi!

Anne is bijna 16 weken oud. Haar handjes heeft ze een tijd geleden al ontdekt. Ik denk rond de 10e 11e week, maar ik weet het niet precies meer. Haar hoofdje optillen? Nou echt niet! Ik kan haar zo vaak op haar buik leggen als ik wil, maar ze gaat dan of gillen of ze is zo moe dat ze in slaap valt.
Overigens, ik denk ook steeds dat er van alles mis is met Anne. Ze heeft ook een voorkeurshouding, maar nog geen fysio. Ik ga dat de 27e weer eens bij het CB bespreken. Waarschijnlijk is er niks aan de hand, maar zie ik teveel en wil ik teveel....

Groetjes,
Natasja

Lynn is 10 weken en heeft net deze week haar handjes ontdekt: ze maakt een vuist, houdt die in de lucht en kijkt er minutenlang naar. Haar handjes naar elkaar toe brengen doet ze ook, gaat dan zitten friemelen. Ook kan ze gericht tegen iets aan slaan, maar nog niet pakken. Op haar buik liggen is niet zo'n succes, ze gaat gewoon met haar neus op het kleed liggen. Ze kan haar hoofd wel een beetje optillen, maar niet heel hoog of lang. Als ik haar optil en haar over mijn schouder laat kijken, heeft ze wel haar hoofd goed omhoog en zit ze ook heel stevig.
Geen idee of dat allemaal volgens het schema is (zou ik als pedagoog wel moeten weten...). Joh, die kids ontwikkelen zich zo snel, over 4 jaar is er geen verschil meer, ook al was het ene kind 4 weken eerder met het ontdekken van de handjes. Ik geloof niet dat je met baby's wat dat betreft al over een ontwikkelingsachterstand kan spreken. Ik vind de hechting het belangrijkste, dat je baby je aankijkt en op een gegeven moment herkent, naar je lacht enz.
Lynn heeft ook een tijdje een voorkeurshouding gehad, nu slaapt ze meestal nog steeds met haar hoofd naar rechts, maar ze kan zich goed bewegen, dus ook daar maak ik me geen zorgen (meer) over.

En Natas, tegenwoordig heb je toch geen verwijsbrief meer nodig voor de fysio? Als jij het nodig vindt, moet je er gewoon zelf één zoeken.

Hoi hoi,

Ruben is nu 3 maanden en heeft ook geen geen flauw benul dat hij handjes heeft en waar ie mee kan spelen of naar kan kijken.
Ieder kind op zijn eigen tempo hoor!!!!!
Wel houd hij zijn hoofdje rechtop als hij op zijn buikje ligt en dat deed hij al vanaf dat hij een weekje of 3 oud was. DIt komt mede omdat hij een buikslaper is.

Groetjes van Mieke mv Lotte, Jozua en Ruben

Lucas is wat je noemt een snelle baby. Hij is nu 11 weken en zijn handen zijn al 4 weken geen verrassing meer voor hem.
Vanaf dag 2 volgt hij alles wat interessant is.
Gisteren zat hij op mijn schoot, maar meneer vond het niet rechtop genoeg en kwam overeind!
Lucas zat dus echt zonder hulp overeind! Heb hem wel toegesproken dat het toch wel eventjes wat langzamer mag in de toekomst!
dat heeft alleen niet geholpen, want vanmorgen draaide hij zich op zijn zij en bleef zo liggen. Er was een speeltje dat hij graag wilde hebben!
Ik wilde dit keer zo graag een babytje, dat ook echt een babytje bleef. Maar ook deze keer heb ik een knulletje dat weer zeer snel gaat!
Nou ja, dat ik ook leuk!
Elke kindje is toch ook weer anders. Maar je geen zorgen als het niet gaat volgens de boekjes. Het komt vanzelf.
En geloof me: zo snel ik ook niet altijd leuk. Je wilt ze zo graag nog klein houden. Voor je het weet zijn ze groot en zitten ze op school!
Monique. mv Lucas 29 dec

blij te lezen dat nog niet alle leeftijdsgenootjes van noah hun handjes hebben ontdekt en hun hoofdje actief optillen als ze op hun buik liggen. Ik vind het soms zo moeilijk in te schatten. Mijn dochter was wat je noemt een snelle. Die rolde al om met krap drie maanden, zat al met nog geen vijf maanden en omdat ze een buikslaper was kon zij haar hoofdje met vier weken al optillen volgens mij. Ze liep ook al toen ze negen maanden was. (is inderdaad ook niet altijd en pretje) Ze had ok een enorme drive omdat allemaal voor elkaar te krijgen en kon echt haar energie niet krijg. Toen ze eenmaal kon lopen werd het een heel ander, veel rustiger en tevredener, kind. Ik geloof niet dat Noah echt die drang heeft om alles heel snel te kunnen. Volgens mij vind ie het allemaal welbest zo. Ik hoop alleen dat het met zijn nekje wel goed komt, want ja dat nekje heb je toch ech overal bij nodig (kruipen, zitten lopen) Maar goed als ik hem ewoon in mijn armen heb kan ie zijn hoofdje wel goed omhoog houden al zie ik wel dat het heel veel energie kost (meer als bij mijn dochter) Ach hi si pas tien weekjes nog genoeg tijd om van alles te leren.Ik hoop alleen wel dat hij goed kan zitten als hij een half jaar is dan (half juli) want ik hoop dn wel lekker met hem te kunne gaan fietsen in de zomervakantie.

Mirjam

Hey Pliep!

Ja klopt dat er geen verwijsbrief meer nodig is voor de fysio. Maargoed, heb volgende week toch ene afspraak bij het CB en kan nu moeilijk weg. Mijn vriend is nog steeds ziek... we proberen Anne wel zo veel mogelijk op haar buikje te leggen of op haar zij, zodat haar hoofdje niet verder af plat. Bij het CB hebben ze ook vast wel een lijstje met fysio's.

Groetjes,
Natasja

Terug
Bovenaan