Handjes sabbelen en bijvoeding

Wie kan mij helpen?
Mijn zoontje (14 weken) sabbelde al ruim 4 weken flink op zijn handjes. Op een gegeven moment begon hij te huilen toen hij zag dat wij zelf aten. Ik ben toen maar met fruit- en groentehapje begonnen. De eerste paar keer ging heel goed, er ging soms al een half potje naar binnen. Maar nu is het hopeloos. Hij drinkt z'n flesjes niet meer helemaal leeg, hij begint enthousiast aan zijn hapje, maar na 3-4 hapjes is het huilen. Dan stop ik, maar dan begint hij vervolgens onrustig op zijn handjes te sabbelen. Als ik hem dan toch  weer wat wil geven begint hij nog harder te huilen, ook een flesje of diksap wil hij niet, dus 't is niet dat hij alleen maar wil zuigen (fopspeen spuugt hij ook altijd uit). En maar op zijn handjes sabbelen.
Ik weet 't echt niet meer. Hij is tussendoor ook erg huilerig en zeurderig, tot krijsen toe. Lijkt op aandacht vragen, want als we hem oppakken is hij stil. Maar kan hij dat al weten zo jong?
Als hij huilt schrikt hij vaak, dan begint hij weer opnieuw te huilen. Hij drukt hierbij zijn hoofdje naar recht en naar achter helemaal de grond in.
Hij slaapt al wel lang door 's nachts gelukkig. Van 20.00 tot 08.00.

Zijn schema is nu als volgt:

08.15                          fles 210cc
10.00-10.30        slapen
10.45                          fruithapje + beetje diksap
12.15                          fles 170cc + wat rijstebloempap
13.00-15.00        slapen
15.30                          fles 170cc
17.30                          groentehapje + beetje diksap
19.00                          fles 210cc (friso extra)

Herkent iemand dit en/of heeft iemand tips?

Groetjes Yvonne
 
Hoi,

Helaas kan ik je niet echt advies geven. Wouter heeft nog 5 flessen van 165 cc.  (150cc wter en 5 schepjes) Hier heeft hij nog genoeg aan.
       6:30
       11:30
       14:30
       18:00
       22:30
Hij is nu 13 weken. Hij sabbelt inderdaad ook al even op zijn handjes.Succes.
 
Hoi,
Ik lees met je mee want ik wilde net dezelfde vraag stellen. Jochem is ruim 11 weken en sabbelt en likt en smakt de hele dag. Op z'n trui, z'n jas, z'n knuisten totdat alles onder het kwijl zit. Dit doet hij al best lang, zeker een aantal weken maar het lijkt wel steeds erger te worden. Van een fopspeen begint hij te kokhalzen, ik heb een bijtring geprobeert maar hij pakt nog niets vast en dat ding is te groot voor z'n mondje. Ik ben net overgegaan van 6 naar 5 voedingen, nu lijkt het dus wel erger. Volgens mij hebben ze of erge zuigbehoefte of ze zijn erg ontdekkend en willen alles in de mond stoppen. Met drinken heb ik hetzelfde probleem. Hij krijgt nog geen bijvoeding maar borstvoeding neemt hij wel, totdat hij stopt. Is hij gestopt, dan moet hij niets meer in z'n mond behalve z'n knuist. Terwijl hij dan veel te kort gedronken heeft. Ik vind het ook zo overdreven om dit aan het cb te vragen, ik hoop dus dat er nog meerdere reacties zullen volgen. Ik ben erg benieuwd.
groetjes, marijke  
 
hoi,

Mijn zoontje (12 weken) sabbelt er ook vrolijk op los. Nu heb ik ergens gelezen dat het een stap in de ontwikkeling is. Ze doen dat om hun eigen lichaam te leren kennen. Op deze manier leren ze dat de handjes bij hun eigen lichaam komt e.d.

Ik heb bij mijn zoontje geen problemen met voedingen. Ik laat hem lekker sabbelen. Als hij echte smakgeluidjes gaat maken, dan heeft hij wel honger.
 
Ik heb zelf een zoon van 14 weken die er lustig op los sabbelt. We hebben hem een knuffeltje gegeven met bolletjes eraan waar hij heerlijk op sabbelt en hij heeft een knisperboekje waar hij zich goed mee vermaakt. alles gaat zijn mond in. Hij kijkt erg goed naar ons als wij eten en het lijkt wel alsof hij het eten uit onze mond kijkt. Maar 14 weken is echt nog te vroeg om met allerlei hapjes te beginnen. 4 maanden kan je beginnen met proeven maar geen hele melkmaaltijden vervangen met potjes hoor! Ik denk dat het krampjes zijn maar als ik jou was zou ik even naar het cb bellen of langsgaan... sterkte
 
Hoi,

14 weken is inderdaad wel vroeg hoor. En kan heel goed dat het darmkrampjes zijn. Idee kan zijn om even helemaal te stoppen met de bijvoeding en gewoon even alleen de fles te geven???

Anders langs het CB of huisarts.

Succes
 
hoi,
inderdaad 14 weken is wel erg vroeg om al met bijvoeding te beginnen. op het cb adviseren ze dit te doen vanaf 5 maanden.
en rijstebloempap en diksap lijkt me ook nog wat vroeg.
overigens heb je verschilldende soorten fopspenen, dental en ronde, ik weet niet welke jij hebt?? misschien dan een keer een ander proberen??
succes en ik zou zeker het cb even bellen.
groetjes
 
Hoi,

Dat sabbelen is inderdaad een fase waar vrijwel alle kindjes doorheen gaan.
Zijn het nu nog de handjes die 'afgekloven' worden, het arsenaal wordt steeds breder.
Kindjes ontdekken nu eenmaal met hun mond, zeker als ze nog zo klein zijn en niet al teveel met hun handjes kunnen.
Onze zoon is 9,5 maand en nu gaat niet alles standaard meer in de mond, maar gaat hij ook kijken wat je nog meer met een blokje kunt doen....

En dat hij 'zeurt' bij het eten dat lijken me inderdaad krampjes.
Die hapjes zijn nog iets teveel gevraagd van zijn darmpjes en als hij daar last van heeft kan het ook zijn dat hij even geen zin in z'n flessen heeft.
Wat je in elk geval kunt proberen om de krampjes te verminderen is in de richting van de klok z'n buik (stevig) masseren. Dit stimuleert de darmpjes om weer 'gewoon' hun werk te doen.

Groetjes,
Marije
 
Terug
Bovenaan