handmatig of electrisch afkolven?

ik zou graag willen weten wat de voor- en nadelen van electrisch en handmatig afkolven zijn? moet ik denken in termen van tijdwinst en de handen vrij te hebben en is het handmatige vermoeiend door langdurig te moeten knijpen?
 
Ik heb zelf beide soorten kolven gebruikt en vind de een niet veel handiger, sneller, grotere opbrengst geven of iets dergelijks dan de ander. Voordeel van de elektrische is dat je 'm alleen maar hoeft 'aan te koppelen', nadeel is dat 'ie niet echt geruisloos is. Bij de handmatige hoef je overigens niet constant te knijpen: als de melk goed loopt houd je de kolf gewoon ingeknepen totdat de melk niet meer stroomt, daarna begin je pas weer opnieuw met knijpen. Ik heb met beide dus goede ervaringen, maar heb toch een lichte voorkeur voor de elektrische. Je moet het eigenlijk gewoon even uitproberen en kijken wat het beste bevalt, is er niemand in jouw omgeving waar je een kolf van zou kunnen lenen?

Succes!
 
Hoi

Bij mijn eerste kind heb ik een half jaar gekolfd met een dubbele elektrische kolf. Maar toen moest ik dan ook 5 keer per dag kolfen om de benodigde hoeveelheid voor een hele dag te "tappen". Mijn zoon weigerde nl. de borst, dus kreeg afgekolfde melk met de fles. Nu bij mijn tweede kind lukt het drinken aan de borst gelukkig wel goed en gebruik ik af en toe een handmatige kolf (Isis van Avent). Je hoeft daarbij inderdaad niet de hele tijd te knijpen en het gaat heel snel, net zo snel eigenlijk als bij een elektrische kolf.

Voordeel van de handmatige kolf is dat het veel lichter en compacter is om mee te nemen (bijvoorbeeld naar je werk) dan een elektrische kolf.

Voordeel van een dubbele elektrische kolf is dat je in ongeveer 10 minuten aan beide kanten kunt kolfen.

Succes!
Esther
 
In het ziekenhuis heb ik elektrisch gekolfd maar ik vond dat erg oncomfortabel. Deed ook pijn (maar dat was misschien even wennen). Eenmaal thuis ben ik de Avent Isis kolf gaan gebruiken en die vind ik heel comfortabel. De hoeveelheid is nog sterk variabel... de ene keer kolf ik veel makkelijker dan de andere keer... maar dat ligt meer aan mij dan aan de kolf.
 
bedankt voor de reacties!ik begrijp dat het uitproberen wordt!trouwens, heb inmiddels ook de site borstvoeding.com ontdekt met heel veel nuttige info over borstvoeding en er is ook een forum.
 
Ik heb de handkolf van Avent gebruikt 2 dagen....kreeg er een lam polsje van...niks dus...
toen een electrische mijns inziens veel fijner....

suc6 met je keuze
 
Terug
Bovenaan