Hapjes, en dan...

Onze kleine meid van 5 maand krijgt nu oefenhapjes. Maar hoe zit het eigenlijk met de extra dingen;

- Je moet je kleintje testen op allergieën zoals ei en pindakaas. Mag je dit zelf gaan testen door het door de voeding te mengen?
- Bepaal je zelf of je verder gaat met opvolgmelk 2? Of is 1 prima?
- Als ze 6 maand is begin je dan ook uit jezelf gewoon met brood geven? Of waar is dit aangebonden?
- Ik was bij de Baby winkel vandaag en keek bij de flessen. Toen vroegen ze of ik al was begonnen met extra vocht geven tussendoor buiten de flessen om? Omdat ze vanaf 6 maand uit een drink beker mogen gaan drinken. Nog meer mensen die hier optijd mee zijn begonnen?

Sorry voor alle vragen. Maar de volgende afspraak bij het cb is pas eind april

Mijn kindje is nu 4 maanden net gestart met oefenhapjes. Cb heeft me daar niks over verteld met opvolgmelk alleen dat de flesvoeding tot half jaar het belangrijkst is. Vanaf halfjaar mag ze een beetje water tussendoor. Pindakaas en ei heloof ik pas vanaf een halfjaar als ze gewend zijn aan de hapjes. Ik zou het gewoon geven als je merkt dat ze er aan toe is. Klein weetje: opvolgmelk is het zelfde als 1 is gewoon een verkooptruc. Ze hoeft nog helemaal niet perse uot een beker te drinken. Mijn kleine moet nog niks weten van de hapjes dus ga rustig door met oefenen alles op zijn tijd. En bij mij kan je op di en do binnelopen bij cb as je vragen heb. Lijkt me dat ze dit bij jou ook moeten hebben. En je kan ze alfijd bellen he 

Lees trouwens op google dat je kun gaan oefenen met een beker als ze zelfstandig kunnen zitten. Meestal is dit tussen de 6 a 9 maanden

Onze kleine is nu 6,5 maand. Ook rond de 5 maanden begonnen met hapjes. Pindakaas heb ik bijvoorbeeld op een korstje brood gesmeerd en hem hier op laten sabbelen in het begin. Je kan het ook door banaan doen. Ei heb ik gewoon fijn geprakt en wat kruimeltjes gegeven in het begin. Nu eet hij meer en echt wel een maaltijd dus krijgt hij bijvoorbeeld spinazie met ei. 
Ik ben wel met opvolgmelk 2 verder gegaan. Eerst gemengd in de pot waar nog 1 in zat en het volgende pak gewoon 2 gehaald. Ging prima! Als je kindje er sterk op reageert kan je altijd terug gaan naar 1. 
Wij geven water en thee gewoon in de fles. Onze 15.00 fles was er al af, toen dronk hij thee/water. Nu is hij ziek geweest en wil die even niks van water hebben en dan geef ik gewoon 100ml met 2 schepjes melk. 
Oja qua brood eerst een korstje vastgehouden en daar sabbelde hij op. Nu geef ik het binnenste van brood met boter of pindakaas. Ministukjes en druk ik in zijn wang zodat ie echt die kauwbegweging gaat maken.  Uitproberen wat werkt! Succes en veel plezier! Vond het zo leuk om hier mee te beginnen! 

https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes/de-oefenhapjes-4-tot-6-maanden-.aspx
Hier staat heel goed uitgelegd waarmee je wanneer start en waarom. Je kunt zo door de verschillende levensfasen heen scrollen.

Testen op allergie doe je puur, en als je het kind daarna een paar uur goed in de gaten kan houden, en de huisarts gewoon open is  Hoe jonger je begint, hoe kleiner de kans op een allergie.
Op de melk staat voor welke leeftijd die bedoeld is. Maar het kan dat je kindje toch nog iets langer aan de eerdere toe is. Dat merk je vanzelf.
Brood beginnen met korstjes geven om te sabbelen. Er wordt aanbevolen naar volkoren toe te werken, maar de onze lust alleen maar volkoren, dus met die andere soorten hebben we vooral niet lopen sukkelen.
Cb heeft ook inloopspreekuren.
De 360graden beker van munchkin werkt bij ons prima. Heeft ze liever dan tuitbeker en drinkt net zo makkelijk. En veel meer als echte beker.

[quote quote=10605077]Mijn kindje is nu 4 maanden net gestart met oefenhapjes. Cb heeft me daar niks over verteld met opvolgmelk alleen dat de flesvoeding tot half jaar het belangrijkst is. Vanaf halfjaar mag ze een beetje water tussendoor. Pindakaas en ei heloof ik pas vanaf een halfjaar als ze gewend zijn aan de hapjes. Ik zou het gewoon geven als je merkt dat ze er aan toe is. Klein weetje: opvolgmelk is het zelfde als 1 is gewoon een verkooptruc. Ze hoeft nog helemaal niet perse uot een beker te drinken. Mijn kleine moet nog niks weten van de hapjes dus ga rustig door met oefenen alles op zijn tijd. En bij mij kan je op di en do binnelopen bij cb as je vragen heb. Lijkt me dat ze dit bij jou ook moeten hebben. En je kan ze alfijd bellen he[/quote]
Zit een klein verschil tussen, voldoende voor mijn dochter om op de opvolgmelk veel beter te slapen. Kleine verschillen zijn voor die kleine buikjes heel groot.

Je test niet op allergieën: door ei en pindakaas op jonge leeftijd aan te bieden voorkom je dat een allergie ontstaat. Het lichaam leert dan dat het er niet op hoeft te reageren. Volgens mij is het verschil met opvolgmelk dat er meer ijzer in zit, dus als de verpakking zegt dat het mag, dan kan je daarop over.
Brood kan je aanbieden als korstje om op te knabbelen, of een klein stukje als de kleine naast je zit met de lunch bijvoorbeeld. Oefenen met een beker deden wij pas toen ze echt goed konden zitten. 

Terug
Bovenaan