haptonomie/zwangerschapsgym

Hallo dames,
Mijn man en ik zijn nu voor de 2e keer naar haptonomie geweest. In mijn omgeving heb ik daar hele goede verhalen over gehoord. Ik moet zeggen dat ik het nogal zweverig vindt. Wel leuk, hoor, maar ik ben nogal iemand die wat meer praktisch ingesteld is en haptonomie draait meer om het gevoel.
Op zich natuurlijk wel goed, maar ik vindt het erg moeilijk. Zijn er nog meer dames die naar haptonomie gaan? En hoe zijn jullie ervaringen? Ik zit ook te denken om er nog zwangerschapsgym bij te doen voor het praktische. Het leek me in 1e instantie een beetje mutserig. Wat vinden jullie ervan?

xxx
 
Hoi Laila,

Ik heb haptonomie gevolgd voor iets anders dan mijn zwangerschap, en het is inderdaad een beetje vaag/zweverig. Ik heb daardoor wel meer contact met mijn lichaam (heel simpel voorbeeldje: 'k had altijd last van koude voeten, maar dat is nu over) en voor het contact met je kleintje lijkt me zw.haptonomie erg leuk, ook voor je partner (maar mijn man vindt dat zweverige ook maar niets en het is de bedoeling dat je samen gaat, dus ik zit nu op zw.gym).
Ik heb nu 1 keer zw.gym Mensendieck gehad, dus kan nog niet heel veel er van zeggen. We hebben wel een pittige therapeut die vindt dat we er komen om te oefenen (dus dat is wel fijn), maar een groot gedeelte draait toch ook om de gezelligheid. Ik zou als ik jou was niet beide doen (of in elk geval niet voor zw.gym ernaast kiezen).
Misschien leuke tip: zw.zwemmen. (Ook hier bestaat een aanzienlijk gedeelte uit de gezelligheid, maar je bent hier fysiek ook behoorlijk bezig. Je leert er dan wel minder de praktische dingen (ik weet niet of je dat juist zoekt), maar voor je lijf is het wel erg lekker.
 
Ik zit op zwangerschapsgym. Dit is bij ons best pittig; 2 x actieve les (en dat is best echt actief hoewel het natuurlijk wel is afgestemd op zwangere vrouwen; maar we staan er wel allemaal steeds met een bezwete rode kop) en dan een informatieles, al dan niet met partner.

Daarnaast zit ik samen met mijn man op Samen Bevallen. Dat doe je met 4-6 stellen. We hebben 2 lessen gehad maar vinden dit erg leuk. Je leert die andere stellen wel een beetje kennen en je partner wordt tenminste ook geinformeerd. Als jij dan straks tijdens de bevalling een beetje kwijt raakt wat je moet doen, weet hij het nog....

Haptonomie leek mij wel erg leuk maar ik vreesde ook dat ik het te zweverig zou vinden. Bovendien schijnt het erg duur te zijn, maar dat heb ik dus zelf niet meer uitgezocht.
 
Hoi Laila,

Ik kan me jouw gevoel goed voorstellen want dat heb ik ook gehad toen ik samen met mijn partner de cursus haptonomie deed. Zwangerschapsgym leek mij ook een beetje mutserig. En ik vond het wel erg prettig dat ik deze cursus samen met mijn partner heb gedaan en dat er geen andere mensen bij waren. Ik kon mij daardoor wel goed ontspannen.

Ik ben ondertussen 13 mei bevallen en ik kan nu wel zeggen dat ik veel aan de cursus heb gehad. Ook al had ik tijdens de wekelijkse sessies vaak het gevoel van; Wat doe ik hier? Ook mijn vriend heeft erg het gevoel gehad dat hij mij goed door de weeën heeft kunnen slepen. Hierdoor stond hij niet aan de zijlijn maar was erg betrokken bij de bevalling.

Dus... uiteindelijk heb je er echt wat aan, ook al denk je nu van niet.

Succes!

En veel plezier nog met je zwangerschap.

Groetjes Saskia
 
Terug
Bovenaan