harde buik, kramp en wanneer indalen??

Hoi!

Ik ben nu 37 weken en 4 dagen zwanger van ons eerste kindje en ik heb een paar vragen....

Ik heb de laatste tijd echt veel last van een harde buik, dat kan soms best pijnlijk zijn.
Meestal trekt dat na een tijdje wel weer weg, maar gisteren had ik bijna de hele dag een harde buik. Is dat normaal?

Ook heb ik, vooral 's avonds en 's nachts, dat mijn hele (onder)lichaam even verkrampt. Van mijn benen tot aan mijn buik, soms nog mijn armen/handen ook. Ik ben dan altijd een beetje bang dat het kindje daar last van heeft, maar dat zal wel niet he??

Afgelopen maandag ben ik weer op controle geweest en onze kleine is schijnbaar nog steeds niet ingedaald... Maar dat wordt toch onderhand wel tijd, of niet dan??
Wat nou als de bevalling begint en de baby is nog niet ingedaald???

Ik moet vrijdag weer naar de gyn, maar was eigenlijk benieuwd of jullie mij misschien al wat gerust kunnen stellen.

Groetjes, Mickje

Je buik is al lekker aan het oefenen voor de bevalling, als ik het zo hoor! Naar het einde toe kan het allemaal wat pijnlijker worden. Daar hoef je je eigenlijk geen zorgen over te maken, maar je kunt het bij de gyn/vk even aankaarten, dat zal je nog wat meer zekerheid geven.

Lotte daalde met 29 weken al in, dus  daar kan ik niet over meepraten.

Succes met de laatste loodjes!

Groetjes, Marisa

hoi hoi,
ook bij mij was mijn buik aan het eind vaker hard, maar toch waren het geen echte harde buiken.... snap je hem nog?

bij mij daalde brenda in met 32 weken en dat voel je wel hoor. er kwam een  hogere druk op mijn schaambot en tijdens het zakken, deed het best wat zeer... ik kon die dag bijna niet lopen. daarna hing mijn buik wat lager en moest ik nog vaker naar de wc (zucht).

ik neem aan dat het breken van je vliezen of de weeen de kleine wel richting uitgang duwen. maar dat is maar een gok van mij. ik zou het gewoon even aan de vk/gyn navragen.

Succes met de laatste loodjes!!

Hoi,

Je lichaam is zich gewoon aan het voorbereiden op de bevalling als ik het zo lees. Spannend hoor.

Vraagje, waarom moet je naar de gyn?

Wat het indalen betreft, dat komt volgens mij wel goed hoor. Kan ook volgens mij nog gewoon tijdens de bevalling gebreuren.

Ik weet eigelijk niet meer wanneer dat mij gebeurde, weet alleen nog dat het flink pijn deed en daarna had ik meer lucht en zag je duidelijk dat mijn buik lager zat.

Ik wens je een voorspoedige bevalling

Hoi Mickje,

Bij een eerste zwangerschap is het meestal zo dat het kindje in de laatste weken voor de bevalling ingedaald is. Het kan ook pas tijdens de bevalling gebeuren, maar dat is meestal bij een volgende zwangerschap. Maar inderdaad, als de bevalling begint en je kindje is nog niet ingedaald, daalt het vanzelf in tijdens de bevalling. Het moet tenslotte eerst indalen voor het naar buiten kan komen!

Alleen als je bevalling begint met het breken van je vliezen, kan er wel een probleem optreden. Dan kan namelijk de navelstreng met het vruchtwater naar buiten komen, waarna het hoofdje van de baby erop kan gaan drukken waardoor de navelstreng wordt afgekneld. Waarschijnlijk krijg je van de gynaecoloog het advies om dan meteen plat te gaan liggen (desnoods in de supermarkt!). Maar de meeste bevallingen beginnen met weeën, en dan is er geen probleem. Daarnaast kán het zijn dat het kindje nog niet is ingedaald omdat je bekkeningang te smal is, met alle gevolgen van dien, maar ook dat komt maar weinig voor!

Als ik jou was, zou ik het dus as. vrijdag wel even goed met de gynaecoloog bespreken, maar maak je er tot die tijd maar niet al te druk over. Dikke kans dat het allemaal geen probleem is.

Alvast een goede bevalling toegewenst!

Betje.

Terug
Bovenaan