Harde buiken of toch wat anders?

<p>Hi allemaal,</p><p>Ik ben 21+5 weken en ik heb nu al een aantal dagen dat mijn buik strak staat en hard voelt. Je ziet ook dat mijn huid strak staat. Het is geen fijn gevoel. Alsof je enorm vol zit. Het voelt ook niet fijn als mijn broek over mijn buik zit. </p><p>Het helpt een beetje als ik ga liggen en er een warme kruik op leg, maar dan voel ik het even later weer. Zijn dit harde buiken of kan dit iets anders zijn? Ik groei ook wel.</p><p>Ik ervaar wel wat spanning. Er is het een en ander voorgevallen in de familie die er helaas geen rekening mee houden dat ik zwanger ben. Ik doe enorm mijn best het allemaal los te laten, maarja met de kerstdagen blijf ik er toch aan denken. </p><p>Ik vind het ook weer zo wat om op eerste kerstdag de verloskundige te bellen, maar ik maak me wel zorgen. Wil wel weten of alles goed is met mijn kleine meisje.</p><p> </p>

Klinkt als harde buiken idd! Als je geen andere klachten hebt (bloedverlies, vochtverlies, buikpijn) kun je gerust afwachten tot na de kerst, en dan eventueel bellen als je het nog steeds niet vertrouwd :) harde buiken kunnen voor je baby geen kwaad, maar is een teken dat je het rustiger aan moet doen (fysiek of emotionele stress)

Allereerst: voor je verloskundige is dit gewoon een dinsdag. Je zal niet de eerste zijn die haar vandaag nodig heeft en vast niet de laatste want ook met kerst worden baby's geboren ? Bij twijfel mag je haar altijd bellen, zij kan dan zelf aangeven of het nodig is om elkaar persoonlijk te zien. Ten tweede klinkt het mij ook als harde buiken in de oren, ik had ook al vanaf week 20 harde buiken en soms de hele dag door. Harde buiken voelen ongemakkelijk maar horen geen pijn te doen, bij pijn ook altijd even bellen. Naast harde buiken zou het ook eventueel een blaasontsteking kunnen zijn,  daar krijg je tijdens de zwangerschap heel andere klachten door dan normaal. Maar goed, wij zijn ook maar alleen forum leden met hier en daar wat ervaring uit eigen verleden... het beste antwoord vind je toch bij je verloskundige Nog wel een tip tegen de stress; als je het niet kan zeggen, schrijf het dan op. Dan ben je het in ieder geval voor jezelf kwijt. Je hoeft dat papiertje niet te bewaren of aan hun te geven, het gaat er maar om dat je je emoties niet binnenhoud. Mij heeft dat al een aantal keer geholpen, jou hopelijk ook. Fijne feestdagen en beterschap 

Ik herken het wel.. vanaf week 22 erg last van spanning op mijn buik en te veel harde buiken... verloskundige zei zolang je ze niet om de kwartier heb niet te veel zorgen om maken... zelf ben ik daardoor wel minder gaan werken mijn harde buiken werden te veel op 1 dag.. doe rustig aan en anders gewoon bellen ... ik had mijn harde buiken op geschreven hoeveel ik op een rustige dag had en op een werkdag.. 

Terug
Bovenaan