harde buiken

Harde buiken schijnen een samentrekking te zijn van de baarmoeder, welke zich vast aan het voorbereiden is op de bevalling. Met een maand of 6 is het heel normaal om harde buiken te hebben. Je moet er niet teveel in een uur hebben want dan moet je even je vk bellen, maar een stuk of 8 per dag schijnt heel normaal te zijn.
Het voelt alsof er een voetbal in je buik zit. Kan je normaal je buik nog wel indrukken, dan niet meer (zo goed).

groetjes karin
 
Hoi Anoniem,

Harde buiken worden ook wel oefenweeen genoemd en zijn inderdaad een voorbereiding op de komende bevalling. Ik heb er erg veel last van (ben 33 weken zwanger en heb het vanaf 30 weken zwangerschap) en had ze op zeker moment zelfs om de 2 a 3 minuten. Dit was dus niet goed. Ik moest rust houden, omdat die harde buiken over kunnen gaan in "echte" weeen en daar is het nog wat te vroeg voor. Verder moet je er voor zorgen dat je buik niet te koud wordt, want dan heb je vaker kans op een harde buik. Wat helpt als je er veel last van hebt is b.v. een kersenpitzak/kruik opwarmen en die lekker op je buik leggen.

Op het moment dat je een harde buik krijgt voel je je hele buik (je baarmoeder dus) samentrekken. Ik voel het heel goed omdat ik dan altijd vreselijke drang krijg om te plassen. De baarmoeder drukt dan op mijn blaas. Het duurt ongeveer een minuut of twee, drie en dan zakt het weer weg. Af en toe heb ik ze nog erg regelmatig, maar door warmte toe te passen zakt het weg.

Zolang je ze niet vaker dan 6 tot 8 keer PER UUR (dus niet per dag) krijgt is er in principe niet erg veel aan de hand. Je moet het dan wel rustiger aan gaan doen, want het is toch een signaal dat je te druk bent. Verder moet je in de gaten houden of de frequentie niet toeneemt of dat de harde buiken pijnlijk worden. Zodra dat het geval is moet je de VK bellen.

Ik raad je aan, indien je er ook veel last van hebt, sowieso even te melden aan je VK dat je er last van hebt. Dan is ze in ieder geval op de hoogte.

Groetjes.

 
Terug
Bovenaan