harde buiken

Hallo,

Ik ben 22 weken zwanger en heb al 2 weken last van harde buiken. Ik heb er minimaal 3 keer per dag last van. Ik werk 40 uur per week. Heb verloskundige gebeld. ze zegt dat het geen kwaad kan voor de baby. Mijn urine is getest op eventuele blaasontsteking. Deze was negatief. Ik maak me wel zorgen. Wie weet hier meer van?
groetjes
 
Grappig dat ik dit nu lees, ik wilde net zelf even wat over harde buiken weten, al weet ik al veel in verband met mijn vorige zwangerdschap, namelijk dat ik toen al met 16 weken niet meer mocht werken!!! Ik had soms harde buiken om de 5 minuten! En dat een uur lang ofzo. Ik heb later ook weleens gedacht dat het komt omdat ik nogal dun ben en echt alles voel in mijn buik, maar ik ben nu 16 weken en 2 dagen zwanger van de tweede en ik heb het weer en vroeg mij nu af of ik misschien weer moest stoppen... Ik heb ze als ik druk ben, als ik druk ben geweest of als ik 's nachts wakker wordt, eigenlijk kan ik er geen pijl op trekken.. Jij? Vorige keer zei de verloskundige dat het niet goed is als je het zo vaak hebt, maar nu heb ik nog niet gebeld ha ha. Vertel effe wat meer, misschien kan ik dan een antwoord geven ivm met de vorige keer en ik ga morgen met de verloskundige bellen, dus dan hoor je het ook goed? groetjes en doe rustig aan!!!

Ellen
 
Ik had ook vroeg in mijn zwangerschap al last van harde buiken. Het kan op zich geen kwaad, maar het is wel een signaal van je lichaam dat je een beetje rustig(er) aan moet gaan doen.
Als je ze constant voelt dan je vk bellen, anders jezelf in acht nemen.
Harde buiken zijn een soort van oefen weeën, die moet je dus niet teveel krijgen.
Dus zolang je ze "maar" 3x per dag voelt zou ik me er niet zo druk om maken. Wel als je er vaker last van hebt zoals Ellen hierboven, dat is volgens mij teveel.
Sterkte allebei
gr.
Els
 
Je moet rustiger aan gaan doen als je vaker dan 1x per uur een harde buik hebt in die fase van de zwangerschap volgens mijn vk. Je riskeert een vroeggeboorte als je niet op deze signalen ingaat en het niet rustiger aan gaat doen. Meld je desnoods een weekje ziek en ga smiddags in ieder geval even liggen. Echt hoor, het komt jou en je kind ten goede.
 
Ik heb rond de 25 weken ook veel harde buiken gehad, en het hielp bij mij echt om het rustiger aan te gaan doen.
Ik heb zelfs op advies van de vk een tijdje halve dagen gewerkt.

3x/dag lijkt me nog niet heel veel, maar ik zou het wel goed in de gaten houden en toch eens vast kijken in je werk en privéleven wat je aan aanpassingen zou kunnen doorvoeren oom te voorkomen dat het erger wordt.
Let erop niet te zwaar te tillen, regelmatig te gaan zitten, regelmatig rust te nemen (ook geestelijke rust is belangrijk) en niet te veel inspanning zoals traplopen en zo.

Fijne zwangerschap nog,

N.
37 wkn
 
hoi

in de loop van de tijd zul je wel merken dat je soms veel last hebt van buiken (ja en zoals N zegt, wel vaker dan 3 per dag!) en soms minder. meestal ben je lichamelijk of geestelijk eigenlijk net te druk bezig. wat mij hielp is bewust een paar keer pauze nemen, benen omhoog en dan even lekker kop thee en goed in je buik ademen (als je de spieren onder in je buik weet te ontspannen, of ook wel je bekkenbodemspieren, dan ontspant je baarmoeder ook gemakkelijker).
jammer voor je werkgever, maar als je door elke dag twee of drie keer een kwartiertje kunt voorkomen dat je later bent opgebrand...

 
Hoi,

Harde buiken hebben is normaal zolang het mar geen pijn gaat doen. Het is wel een teken om het rustiger aan te gaan doen, dus minder gaan werken. Je moet nu echt naar je lichaam gaan luisteren ook al is dit moeilijk. Ik had/heb hetzelfde en ben met 31 wk verplicht halve dagen gaan werken. Doe je het niet voor jezelf dan voor je kindje dat is nu belangrijker
 
Zo daar ben ik weer, net terug van de verloskundige (ze wilde even dat ik langskwam). En vandaag heb ik mijn laatste werkdag! Mag niet meer tot na mijn verlof. Nou daar ben ik lekker mee he, gelukkig is het mooi weer, dat scheelt een hoop!

Liefs Ellen
 
Terug
Bovenaan