harde buiken

Dag dames!

De laatste twee weken heb ik elke avond wel last van een harde buik. Gisteren had ik er zelfs een stuk of 5! En midden in de supermarkt was nou niet zo lekker. Nu weet ik dat je vanaf een week of 25 hier last van mag hebben. Bij mijn vorige zwangerschap had ik echter het idee dat het later kwam. Woensdag moet ik gelukkig naar de verloskundige en dan zal ik vragen wat 'normaal' is. Maar ik was ook wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes,
Bregje

Hallo,

Ik begrijp dat je al een kindje hebt....
Heb je het misschien druk of gun je jezelf minder rust ?
Voor mij geld dit wel, denk dat we het wat drukker hebben en om die reden misschien sneller/vaker een harde buik.

Merk dat ik in mijn 1e zwangerschap meer tijd nam en had.
Ik ga nu af en toe bewust even liggen, al is het 10 min, helpt wel.....

ciao

Staat hier bij de zwagerschapskalender het volgende:

Mijn lichaam (v.a. week 26)

Waarschijnlijk
heb je al verschillende keren last gehad van een raar hard gespannen
gevoel in je buik. Alsof je baarmoeder een voetbal is geworden. Dit
verschijnsel heet een harde buik of contractie van Braxton Hicks. Je
baarmoeder trekt zich onwillekeurig samen, waardoor je buik vervelend
gespannen, maar niet pijnlijk aanvoelt. Dat is ook het verschil met een
wee. Bij een wee trekt de hele baarmoeder zich krachtig en pijnlijk
samen. Harde buiken zijn niet erg, maar als je er veel last van hebt
(meerdere in een uur) is dat een seintje van je lichaam dat je het
rustiger aan moet doen.

groet, Hilal
26 wkn

Ik ben echt heel benieuwd hoe het voelt een harde buik...
Ben nu 25w6d zwanger van de eerste en heb soms wel een raar
gespannen gevoel in mijn buik maar omdat ik niet weet of dit een
'harde buik' is weet ik ook niet of ik rustiger aan moet doen.
Kan iemand het proberen te omschrijven? En of je het duidelijk
herkent als het zover is?!
xx Fee

quote: feetje_ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-05-2009 18:00:13'));

Ik ben echt heel benieuwd hoe het voelt een harde buik...
Ben nu 25w6d zwanger van de eerste en heb soms wel een raar
gespannen gevoel in mijn buik maar omdat ik niet weet of dit een
'harde buik' is weet ik ook niet of ik rustiger aan moet doen.
Kan iemand het proberen te omschrijven? En of je het duidelijk
herkent als het zover is?!
xx Fee

Mijn ervaring, maar ja dat is persoonlijk dus hou het ook niet voor wetenschappelijk bewezen ;-)
Als ikzelf teveel heb gedaan, wat vaak op maandag gebeurd, omdat ik dan alleen het magazijn doe, merk ik dat ik een gespannen gevoel heb in mijn buik, oftewel een harde buik.
Hoe dat voelt: Normaal kan ik mijn baarmoeder een beetje indrukken, en is de vorm niet helemaal vast. Als ik een harde buik heb, dan is het net of ik een ietwat misvormde voetbal heb ingeslikt. Ik kan de buik ook niet indrukken en als ik rustig ga zitten of liggen, trekt het gevoel langzaam weg. Tijdens zo'n harde buik voel ik vanbinnen mijn kindje wel bewegen, soort strelen aan de binnenkant, maar aan de buitenkant merk ik er dan niets van omdat de hele buik verder strak lijkt te staan!

Ik heb ook wel het idee dat het geen kwaad kan, want meestal trekt het ook vrij snel weer weg als ik lekker op de bank ga liggen en gewoon even mijn gedachten in rust-stand zet. Ook leg ik dan mijn warme handen op mijn buik (heb ik koude handen, maak ik een niet te warm kruikje aan). Na een tijdje zo liggen trekt het harde weg en voel ik de kleine alweer met de voeten of handjes door mijn buik heen proberen te schoppen of stompen naar mijn warme handen (of de kruik gaat op en neer...)!

Hopelijk heb je iets aan mijn informatie, al is het mijn persoonlijke verhaal!
Oja, mocht je het met een kruikje proberen te verminderen, zorg dan dat je deze niet te warm maakt, je moet de kruik zonder zak of doek beet kunnen houden!

groetjes
Saskia

hee Saskia!
Bedankt voor je info, zo klinkt het wat duidelijker ipv wetenschappelijk juist. Ik denk dan dat ik er ook wel eens last van heb gehad. Van het weekend uitgeweest en toen lang gestaan op een gegeven moment kreeg ik echt een beetje last van mijn buik. Ik denk (als ik zo jou beschrijving lees) dat dit dan een harde buik moet zijn geweest! Daarna lekker rustig aangedaan en dan zakt het inderdaad weg.
Heb nu lekker vakantie, ik zou willen dat mijn verlof nu al in ging! Heerlijk zo op je gemak rommelen in huis en elke keer even het kamertje inlopen en naar de wagen enzo kijken!! Echt genieten!
xx Fee

Hallo allemaal,

Eindelijk kan ik ook weer reageren! Eerst sluit UPC ons per ongeluk af in plaats van de buren en daarna zijn we aan het verbouwen geslagen en lag internet er ook uit.

De omschrijving klopt zeker. Bij een harde buik voel ik ook altijd een strak gespannen gevoel en indrukken van de baarmoeder is niet mogelijk. Het is geen echt pijnlijk gevoel maar echt lekker vind ik het ook niet.

De verloskundige zei inderdaad dat je s'avonds vaak last krijgt van een harde buik (of meerdere) omdat je de hele dag in beweging bent geweest en de baarmoeder een beetje geïrriteerd kan zijn. Zodra er regelmaat zit in de harde buiken (zo om de paar minuten) moet je bellen, dat is namelijk niet goed. Dus vanaf week 26 mag het! Gewoon lekker gaan liggen als je er een voelt en misschien kan manlief dan een lekker kopje thee en koekje brengen :)

Groetjes Bregje

hallo,

ik ben 28 weken zwanger, en heb ook veel harde buiken,
ik ben al minder gaan werken, van 21 uur naar 4 uur in de week,
is weinig, maar wel beter voor de buik.
verloskundige zei dat ik het rustig aan moest doen.
heb nog twee kinderen thuis, en alles gaat maar door.
luister goed naar je lichaam, is soms moeilijk.
maar door meer rust, heb je minder harde en vervelende buiken.

x niek

Terug
Bovenaan